خدای سال ۶۰

حاشیه بر اخبار- ۸۲                                                                              دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

       

ایران اینترنشنال: مجاهدین خلق مسئولیّت حمله به پایگاه مالک اشتر را پذیرفتند.

- خبر اشتباه است. ابتدا من هم خبر را در وبچین گذاشتم با تعجّب از اینکه این قبول مسئولیّت پیامدهای سنگینی برای سازمانی دارد که سالهاست مدّعی خروج از فاز نظامی است. با گذشت زمان هیچ‌کدام از سایتهای معتبر دیگر آن را تأیید نکردند و پس از کمی بررسی دیدم که این سازمان این حمله را کار «کانون‌های شورشی» دانسته بدون اینکه آن را منتسب به خود کند. خبر را ابتدا «العربیّه» کار کرد و ایران اینترنشنال هم پس از آنها. در میان نویسندگان هم تنها یک نفر آن را خیلی جدّی گرفت؛ کسی که فاصله‌ی شنیدن یک خبر با نوشتن تحلیل برای وی حدود دوهزارم ثانیه است. سایتهای خارج از او با عنوان خبرنگار نزدیک به وزارت خارجه نام می‌برند و سایتهای داخل با عنوان کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل. وی یادداشت حماسی خود را با یک جمله‌ی امری به پایان برد «فرصت را از دست ندهید!» و شمارش معکوس را آغاز کرد: ده،‌ نه، هشت، ‌هفت،...

 

باقری کنی پس از مذاکرات دوحه به مسکو رفت.

- ظاهراً نگرانی کیهان برای دورزدن روسیه و چین بجا بوده و برادران «نگاه به شرق»ی نباید از کاروان جا بمانند. با توجّه به اینکه امکان برقراری تماس و تبادل نظر از راه دور هم ممکن است، این حضور فیزیکی بیشتر به نوعی کسب اجازه می‌ماند. درست است که نظام فعلی نماینده‌ی آزادیخواهان و اکثریّت مردم نیست ولی کارهایش را به نام ایران انجام می‌دهد؛ ‌این سطح از خودکوچک‌بینی در برابر روسیه ممکن است کار را به جایی برساند که شصت‌سال پیش کاپیتولاسیون با امریکا رساند.

 

بلژیک قانونی برای تبادل زندانیان با ایران تصویب می‌کند که تروریستهایی مثل اسدلله اسدی استثنا نشده‌اند.

- یک‌مقدار باورش سخت است ولی مصاحبه‌ی مقام بلژیکی که می‌گوید این قانون برای شخص اسدی تهیّه نشده به نظرم نشان می‌دهد که کار از کار گذشته است. وقتی می‌گوید این قانون به طور ویژه برای اسدی نیست و برای عموم زندانیان است به این معناست که شامل او هم می‌شود. واقعاً باورش سخت است که اینطور آشکار از یک طرف آن همه تلاش برای دستگیری اسدی دود بشود و به هوا برود و از طرف دیگر مهر تأییدی باشد بر سیاست گروگانگیری نظام. از آن طرف مزدوران نظام در حین انجام جنایت گیر می‌افتند،‌ از این طرف یک استاد دانشگاه یا محقّق و مانند آن دستگیر می‌شود و بعد: تبادل!

 

سیّدمحمّد خاتمی برای درگذشت سهیل اعرابی پیام تسلیت داد.

- خاتمی از یک سیاستمدار به نظریّه‌پرداز تبدیل شد، از نظریّه‌پرداز به نصیحت‌گو و از نصیحت‌گو به بیانیّه‌نویس. در نامه‌ی اخیرش سر سوزنی اشاره‌ی ضمنی یا کنایی به چرایی و چگونگی جان‌باختن سهراب و دق‌مرگ‌شدن سهیل نشده است. طرحی رنگ‌باخته از خاتمی سال ۷۶ که به سختی به یاد آورده می‌شود.

 

خامنه‌ای: خدای امسال همان خدای سال شصت است.

- سال شصت یکی از سالهای مهیب دهه‌ی طلایی بود که در یک شبه‌کودتای درون نظام، همه‌ی مخالفان سیاسی قلع‌وقمع شدند. جای تعجّب است که چرا خامنه‌ای چنین می‌گوید، چون عملاً مخالفی در صحنه‌ی سیاست باقی‌نمانده و آمار اعدام هم در حال رکوردزدن است. در برخورد با کدام گروه و دسته کوتاهی شده که حالا قرار است تشدید شود؟ ظریفی می‌گفت باز جای شکرش باقی است که نگفت خدای امسال همان خدای سال ۶۷ است!

 

پیشین: مختاری‌ها؛ نماد اختیار آزادی‌طلبان

۱ نظر:

  1. اسدی به عنوان یک چهره اطلاعاتی عملا یک مهره سوخته است و دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد. دادگاه هم برای رسواکردن اطلاعات‌چی‌ها کافی بود. البته این به معنای تایید تبادل نیست.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics