فراتر از سال شصت

حاشیه بر اخبار -۸۳                                                                          شنبه ۱۵ امرداد ۱۴۰۱

       

   

سپیده رشنو پیش از اعترافات اجباری بر اثر خون‌ریزی داخلی ناشی از ضربات به بیمارستان برده شد.

- واضح است که اعترافات اجباری برای ترساندن دیگر کسانی است که ممکن است از این پس فیلم به خارج بفرستند ولی یک نکته در تفاوت امسال با سال شصت هست. حتّی در سال شصت هم حفظ ظاهر یک اصل بود و تلاش می‌شد شکنجه پنهان شود امّا حالا زندانی با چهره‌ای که آثار ضربه بر آن آشکار است جلو دوربین نشانده می‌شود حال آنکه مقداری گریم می‌توانست آن آثار را تا حدودی بپوشاند پس قرار است با آشکارکردن شکنجه پیامی صریحتر ارسال شود. تا اینجا خادمان نظام از رهبر نظام که گفت کلاه بیاورید جلوتر رفته‌اند و خود سر را آورده‌اند.

  

جعفر پناهی و امیرسالار داوودی در زندان به کرونا مبتلا شدند.

- اگر بخواهیم طبق منطق بند بالا فکر کنیم به نتایج هولناکی می‌رسیم. با داشتن تجربه‌ی بکتاش آبتین از این پس اصل بر این خواهد بود که هرگونه کم‌کاری در درمان، عمدی و به قصد جان زندانی است.

 

معاون وزیر راه گزارش سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی فرسودگی باند فرودگاه مشهد را «غیرکارشناسی» خواند.

- ساده‌ترین راه برای حلّ یک مسئله، پاک‌کردن صورت مسئله است. اگر گزارش سازمان هواپیمایی کشوری (که به هرحال جزئی از حاکمیّت است و گزارش خلاف واقع رئیس آن به هنگام سقوط هواپیمای اوکراین را فراموش نمی‌کنیم) غیرکارشناسی باشد معلوم نیست کارشناسان واقعی کجایند. ندادن آمار سدها پس از سیل ۹۸ نیز در همین راستاست؛ حذف یا دستکاری آمار و واقعیّتها فقط برای اهداف کوتاه‌مدّت. در همین راستا کتابی حاوی روایت حکومتی از کرونا هم منتشر شده تا جزئی از «جنگ روایت‌ها» باشد. وقتی بررسی و نقد علمی و فنّی روایتهای گوناگون به جنگ تبدیل شود، عاقبت مشخّص است چون در جنگ خیلی از امور ناروا بنا به مصلحت روا دانسته می‌شود.

 

دبیر ستاد نهی از منکر: ‌چهارهزار نفر از فرزندان مسئولان در خارج از کشورند.

- فقط تصوّر کنید که امریکا، ‌کانادا و اروپا (کشورهایی که عمده‌ی این افراد آنجایند)‌ چه دست پری در مقابله به مثل با گروگانگیری نظام دارند فقط البتّه اگر به هیچ اصل اخلاقی پایبند نباشند. ظاهراً چهار دهه پیش قرار بود امر برعکس باشد که می‌بینیم به کجا رسیده‌ایم.

 

اوکراین: پهپادهای ایران به کمک روسیه وارد جنگ شدند.

- گاهی که رهبرنظام یک حرف نیمه‌درست هم از دهانش در می‌رود با گذشت زمان در حرف یا عمل آن را پس می‌گیرد. ابتدای جنگ اوکراین گفته‌ی او در مخالفت با جنگ کمی افسار خادمان نظام را کشید ولی بعد در عمل با دادن تسلیحات به روسیه و گفته‌هایش در ملاقات با پوتین آن حرفها بی‌اثر شد.

   

پیشین: خدای سال ۶۰

۲ نظر:

  1. "فقط البتّه اگر به هیچ اصل اخلاقی پایبند نباشند"
    ۱. سیاست عرصه اخلاق است؟
    ۲. در بی‌اخلاقی ما جلوتریم یا آنها؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ۱. می‌تواند باشد و ادّعای نظام حاضر از ابتدا همین بود و گرنه رژیم سابق ایده‌ی سیاست‌ورزی فقط بر اساس منافع را بهتر پیاده می‌کرد.
      ۲. حتماً ما جلوتریم.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics