کشف حقیقت در کف خیابان

                                                                                                                                  دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱

  

اعتراضات اخیر از تمام جنبش‌های مقطعی دو سه دهه‌ی اخیر متمایز بوده است. سال ۷۸ منحصر به دانشجویان بود و اعتراضهای ۹۶ و ۹۸ عمدتاً از اقشار فرودست با شعارهایی گاه واپس‌گرایانه و برخی اعتراضات دیگر به شهرها و استانهایی مانند مشهد و خوزستان محدود می‌شد. جنبش سبز نیز در وجه خیابانی آن به زحمت از پایتخت یا یکی دو کلانشهر دیگر فراتر رفت. جنبش اخیر جنبش زنان و جوانان از سراسر کشور است که حمایت بی‌سابقه‌ی نام‌آوران داخل و خارج را به همراه دارد و به فرض سرکوب، مرزهای انتقاد و اعتراض را برای همیشه جابجا خواهد کرد. دیگر «حرمت»ی باقی نمانده که ایزدنشان نگران هتک آن باشد.

 

حالا رهبر معظّم درس لازم را فرا گرفته است؟ خیر؛ در بر همان پاشنه می‌چرخد. درست مانند شاه که کمی پیش از انقلاب جشن دوهزار و پانصد ساله گرفت و بسیار دیر گفت که صدای انقلابتان را شنیدم. حالا رژه‌ی نظامیان و رونمایی از فلان موشک و پهپاد جدید جای جشن ۲۵۰۰ساله را گرفته و البتّه صدای اعتراض را گوش‌های سنگین حاکمیّت نشنید و به همان سخنان تکراری سابق درباره‌ی ریشه‌های آن بسنده کرد. 

 

«صداقت با مردم» شرط اوّل و آخر حکومت‌داری است. اگر بلافاصله پس از قتل مهسا امینی فرد یا افراد خاطی شناسایی و معرّفی می‌شدند، موج اعتراض اینطور وسیع نمی‌شد امّا وقتی دروغ، پنهان‌کاری، فیلم تقطیع‌شده و اختراع بیماری‌های نداشته جای صداقت را گرفت، حالا دیگر کلّ سیستم متّهم بود و قضیّه از فرد فراتر رفت. نکته‌ی قابل توجّه اینکه پلیس ضرب‌وجرحی را کتمان می‌کرد که پیش از این بارها در فیلمهایی که مردم گرفته بودند آشکار بود و در این ده روز نیز به کرّات دیده شد.

  

عنوان ایما از یادداشت حسین نادری گرفته شده که نوشته از کربلا برگشتم و برای کشف حقیقت به کف خیابان رفتم و نتیجه‌اش شد: «این». زیارت قبول. این از زدن؛ نظام برای اینکه بگوید مهسا را نکشته نیز حدیث را می‌کشد تا پیکر سوراخ سوراخ‌شده‌ی او با تفنگ ساچمه‌ای خود موج دیگری برانگیزد (زمانه). آفتاب آمد دلیل آفتاب. می‌زنیم برای بگوییم نزدیم و می‌کشیم برای اینکه بگوییم نکشتیم!  

۲ نظر:

  1. ایزدنشان نه تنها خطر را احساس نکرده که روحانی و ناطق را هم از مجمع کنار می گذارد. حلقه اطرافیانش را به تدریج بسته تر می کند غافل از اینکه تیشه به ریشه خودش می زند.

    پاسخحذف
  2. اگر را کاشتند سبز نشد
    اگر قرار بود رژیم بر سر کشتن مهسا امینی دست به دستگیری و فلان بهمان بزند باید زودتر اینکا را میکرد مثلا در جنبش سبز که اکثر خودی های حکومت هم در گیر بودند اینگونه حکومت ها فقط زیان زور می فهمند و زبان زور هم امروز با قدرت تمام دارد به رژیم حالی می کند

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics