ترول‌ها و ترورها

                                                                                                               یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱

  

درست پس از نوشتن ایمای پیش درباره‌ی روادانستن نقد یک فرد یا نهاد و نه انگ‌زدن و برچسب‌زدن و پرونده‌سازی و ترور نرم،‌ خود شبکه‌ی ایران اینترنشنال درباره‌ی مجری بی‌سی‌سی چنین کرد تا آشکار شود که هیچ‌کس از آلوده‌شدن به پلشتی‌ها در امان نیست. رقابت شبکه‌های متفاوت قاعدتاً باید بتواند به پرمحتواشدن مجموع کار رسانه‌ای کمک کند ولی رقابت با جرزنی فرق دارد. این دو شبکه در گذشته هم خبرهایی را مستقیم یا غیرمستقیم درباره‌ی هم کار کرده بودند.

 

اوّل اینکه انتشار فایل خصوصی افراد کاری غیراخلاقی است مگر اینکه از حاضران در ساختار قدرت باشند و خود با دیگران چنین کنند. من و شما هم در گفتگوهای شفاهی خود بدون احتیاط و ویرایش زمانی که دست به قلم می‌بریم حرف می‌زنیم. گفتن اینکه دیگران این فایل را منتشر کردند پس امری علنی است و ما هم به آن می‌پردازیم، عذر بدتر از گناه و تکثیر اشتباه است.

 

دیگر اینکه فرض را بر این بگذاریم که موضع سیاسی کسی با ما تفاوت داشته باشد و خشونت‌های موردی معترضان را بزرگتر از آنچه هست ببیند و سبعیّت نظامی که تا کنون چندصد نفر را کشته و خود موجب چنان واکنشی شده را کمرنگ بینگارد؛ وظیفه‌ی شما محاکمه‌ی چنین دیدگاهی است؟ مگر گوینده وزیر و وکیل یا فعّال سیاسی است؟ یک مجری و برنامه‌ساز رسانه چه نقشی در سپهر سیاسی ایران دارد که لازم باشد به او پرداخته شود؟

 

چکیده‌ی کلّ ایده‌ی نوشتار قبل نپرداختن به منابع مالی به عنوان اساس استدلال بود و حالا گوینده‌ی این شبکه از مالیات‌دهندگان انگلیسی می‌گوید که برای بی‌بی‌سی خرج می‌شود. پول مالیات‌دهندگان برای مواضع رسمی بی‌بی‌سی و گردانندگانش خرج می‌شود نه برای صحبتهای خصوصی یک مادر و دختر تا لازم باشد که با آن هماهنگ باشند. بعد هم اگر بحث پول و منبع مالی پیش بیاید که کار شما خرابتر است. آن را که خانه نئین است بازی نه این است.

  

جنبشی که بر اساس اعتراض به حجاب اجباری -و نه خود حجاب- بود را چطور می‌توان به سخره گرفت و منحرف کرد؟ با ترور شخصیّت مجری بی‌بی‌سی در حالی که گفتار انتقادی گوینده‌ از او روی تصویرش با چادرنماز می‌آید. واقعاً دست مریزاد. من میان گردانندگان ایران اینترنشنال فقط از دیدن یک نفر تعجّب می‌کردم و آن هم مرتضی کاظمیان ِپرورش‌یافته در مکتب اعتدال و خردگرایی ملّی مذهبی بود. این تعجّب هم به مرور زمان از بین رفت. شاید بد نباشد -بر قیاس لقمان حکیم- از ایران اینترنشنال هم مانند صداوسیما بیاموزیم یعنی در برابر آمنه ساداتی که سفید مطلق می‌بیند و دفاع مطلق می‌کند، ‌سیما نشسته باشد که سیاه مطلق می‌بیند و ردّ مطلق می‌کند. این هم یک‌جور درس‌آموزی است.

 

توصیه‌ی دوستانه‌ی من به نویسندگان سایتهای منتقد جمهوری اسلامی این است که خیلی روی الهام‌گیری از مطالب دوسطری و عجولانه‌ی شبکه‌های اجتماعی حساب باز نکنند. این موج هیجانی یک روز به سود آنها و روز دیگر علیه آنهاست. لشکر ترول و ترور بی‌نام و نشان و مسئولیّت، خواسته یا ناخواسته شما را دنبال خود می‌کشد و شریک جرم می‌کند. و آخرین نکته اینکه این جهان کوه است و فعل ما ندا؛ من با اطمینان و یقین می‌گویم که این شتر در خانه‌ی شما نیز می‌خوابد و فیلم و صدا و نامه‌های خصوصی شما نیز در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. آن موقع گله و شکایتی در کار نباشد.

۶ نظر:

  1. امیدوارم خداحافظی رعنا رحیم‌پور موقتی و به خاطر فشار زیاد باشد. این گروه نماینده "ایران" نیستند که بخواهد از ایران خداحافظی کند.

    پاسخحذف
  2. جسارت نباشد این درس عبرتی هم برای شما شد چون فکر کنم زیاد تخت گاز می‌رفتی. بله، رسانه براندازان که این باشد خودشان چه از کار در بیایند خدا عالم است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر رسانه‌ای رسانه‌ی براندازان باشد دیگر رسانه نیست، ابزار کنش سیاسی است.
      اگر منظورت معترضان داخل است که رسانه ندارند و شبکه‌های اجتماعی آنها را به هم وصل می‌کند. ادعای اینکه فلان شبکه به معترضان داخل خط می‌دهد و... بیشتر ساخته و پرداخته تبلیغات نظام است.

      حذف
  3. بر خلاف نظر شما سخنان رعنا رحیم پور کاملا به صورت واضح در سپهر سیاسی و امنیتی نقش داشته است و این مکالمه از تولیدات اطلاعات سپاه و با مجری گری خانم رعنا رحیم پور است.
    سخنانی در راستای تبلیغات نظام که نقش ایران اینترنشنال را در اعتراضات پر رنگ می کند ودلیلی می شود برای تهدید کارکنان این شبکه .
    من تعحب می کنم از شما که مکالمه را خصوصی دانسته اید در حالی که به وضوح عبارات اطلاعیه مشترک سپاه و وزارت اطلاعات توسط این خانم تکرار می شود
    نکته پایانی، شما بفرمایید کدام قسمت از مستند خلاف واقع می باشد و با عملکرد خانم رعنا پور متضاد است؟اگرشما شک دارید افرادی مثل خانم رعنا رحیم پور،سیاوش اردلان،مسعود بهنود، نفیسه کوهنورد در شبکه بی بی سی فارسی از کارگزاران رسانه ای اطلاعات سپاه هستند،بفرمایید تا بنده مستندات آن را بر اساس گزارشات تولیدی آنها ارائه نمایم.


    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نظام حاکم خیلی پیش از انتشار این فایل صوتی افرادی را برای پاییدن، تهدید در فضای مجازی (و احتمالا مراحل پیشرفته‌تر) کارکنان این شبکه فرستاده بود.
      آن مستندات را من هم دیده و شنیده‌ام ولی در نهایت شباهت برخی مواضع این افراد با نظام است و این آنها را کارگزار اطلاعاتی نمی‌کند.

      حذف
  4. برداشت شما از اینکه "صحبت های خصوصی ... مگر اینکه از حاضران در ساختار قدرت باشند"
    صحیح نیست. توجه داشته باشید که ایشان یک فرد عادی نیست و خصوصا وقتی به پیشینه ایشان نگاه کنیم جز سیاسی کاری کار دیگری نکرده اند
    ایشان یک پای همیشگی دستگاه پروپاگاندای رژیم هستند و یقینا افشای چنین مواردی نه تنها خطا نیست بلکه برعکس عین سواب است
    فراموش نکنید که این اولین گاف ایشان نیست و رفتار ایشان وبعضی دیگر از جماعت صادراتی رسانه‌ای یک روند شده و باید جلو آن به هر قیمت گرفته شود
    حالا اینکه صدای ایشان شنود شده یا خودشان برای اهدافی سیاسی آنرا منتشر کرده اند اصلا تفاوتی در اصل ماجرا نمی‌کند

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics