ولایت از راه بی‌آبرویی

                                                                                                                   چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱

           

هک بولتن سرّی فارس اطّلاعات کم‌سابقه‌ای از اندرونی نظام در اختیار ما گذاشت. من بیشتر بر سخنان رهبرنظام تمرکز می‌کنم که خودش بارها شایعات پیرامون تفاوت ظاهر و باطن خود را تکذیب کرده است ولی اینجا می‌بینیم که هم خودش و هم اطرافیانش در خفا چیزی می‌گویند و در ملأ عام چیزی دیگر. سردار نجات اخیراً افراد حاضر در اعتراضات را ۵۰هزار نفر اعلام کرد ولی در این بولتن آمار حاضران در خیابانها ۶۰۰هزار نفر برآورد می‌شود که تفاوت چشمگیری را نشان می‌دهد. خامنه‌ای گفته که اعتراضات به این زودی تمام نمی‌شود و این هم با گفته‌های چندباره‌ی سابق او و حامیانش که «اغتشاشات جمع شد» متفاوت است.

 

رهبرنظام حتّی به توییت‌نزدن حامیانش معترض است و معلوم است که شبکه‌های مجازی را شخصاً رصد می‌کند ولی از خودش نمی‌پرسد که چرا چنین شده است. او یک‌بار با حمایت مطلق از احمدی‌نژاد در برابر اصولگرایان سنّتی و بعد با حذف باقیمانده‌ی آنها برای به ریاست‌رساندن رئیسی، حمایت بخش عظیمی از اصولگرایان را از دست داد؛ ‌خودکرده را تدبیر نیست. عقب‌افتادن نظام در جنگ رسانه‌ای نیز امری متعلّق به امروز و دیروز نیست و اگر بتوان برای آن مقصّری یافت باز خود خامنه‌ای است چون مؤثّرترین رسانه‌ی نظام صداوسیماست که او رئیسش را منصوب می‌کند. حالا اگر این سازمان عظیم ولی کم‌بهره نتواند خوراک تبلیغاتی مناسب برای طرفداران نظام فراهم کند،‌ تقصیر کیست؟ طبق همین بولتن فقط ۱۴درصد مردم به این بنگاه خبرپراکنی اعتماد دارند که شکستی تمام‌عیار است.

 

خامنه‌ای و خامنه‌ای‌زدگان به‌درستی معتقدند که مردم دست‌داشتن خارجی‌ها در اعتراضات را باور نکرده‌اند یعنی یک شکست دیگر برای ادّعای دخالت خارجیان که در سخنرانی‌های هماهنگ و طوطی‌وار بلندگوهای نظام بیان شد. حالا قرار است کاری کنند که مردم باور کنند؛ چطور؟ احتمالاً باز هم اعتراف‌گیری از خارجی‌های فراوانی که دستگیر شده‌اند و خُب بعید است که با سابقه‌ی دروغگویی‌های پیشین، سناریوهای قبلی باز هم نتیجه بدهد. برای بی‌اعتمادی مردم به بقای نظام و آغاز زمزمه‌ی شروع انقلاب هم خواندن شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارج کافی است و نیازی به شنود روسها نیست.

 

عجیب‌ترین بخش این بولتن درباره‌ی سیستان و بلوچستان است. او مسئولان را درباره‌ی کشتار زاهدان به کم‌کاری متّهم کرده است. کم‌کاری بابت چه؟ کم کشته‌اند یا کم برخورد کرده‌اند؟ دستگیری و محاکمه‌ی علنی مسئول متجاوز به کنار، تشکیل جلسه با مولوی‌ها و گزارش برخورد با متخلّف دادن کاری داشت تا کار به قتل عام و تشنّج منطقه نکشد؟ خامنه‌ای گفته که مولوی عبدالحمید بازداشت نشود بلکه «بی‌آبرو» شود! چطور؟ با خبرسازی‌های جعلی و اتّهام‌زنی و مانند آن؟ اگر به فرض چنین کنند همان ۱۴درصدی که به صداوسیما اعتماد دارند آن را باور می‌کنند نه اهل سنّتی که به او اعتقاد دارند. در این بولتن از خامنه‌ای هیچ فرمانی که بوی آشتی و دلجویی از مخالفان و آسیب‌دیدگان دهد به چشم نمی‌خورد. هرچه هست شکایت از کم‌کاری، دستور هشدار و اخطار و برخورد است. دریغ از یک‌جو خردورزی و عاقبت‌اندیشی. کسی که به جای مفاهمه با منتقد خود بخواهد او را بی‌آبرو کند و به جای نصیحت هشدار می‌دهد، زبانی جز زبان زور بلد نیست و نباید انتظار داشته باشد که جز با همین زبان با او حرف زده شود.

۴ نظر:


  1. به نظر می رسد ما وایشان در دو دنیای متفاوت زندگی می کنیم. آنچه از نظر ما عاقلانه و مصلحت آمیز است از نظر ایشان غیر عاقلانه و مفسده آمیز است و بر عکس. لازمه در پیش گرفتن پیشنهادهای عاقلانه از نظر ما محدود شدن قدرت ایشان است که وی آن را برنمی تابد. از نظر وی راهکاری مناسب است که به اطلاق قدرتش خدشه ای وارد نکند. هیچ راهکارمسالمت آمیزی هم برای رسیدن وی به این هدف وجود ندارد

    پاسخحذف
  2. حتی اگر بحث "ما و ایشان" را کنار بگذاریم، این کارها و حرفها برای حفظ قدرت هم نتیجه نمی‌دهد. برای رعب افکندن در کوتاه مدت چرا اما در بلندمدت وضع جامعه را به حالت انفجار می‌رساند.

    پاسخحذف
  3. تا زمانی که نظام اراده و توان سرکوب را داشته باشد قدرت را حفظ خواهد کرد.

    پاسخحذف
  4. عظما همیشه در این فکر هستند که اگر یک پا به عقب بگذارند همانا و سرنگونی همان اتفاقا همین گمان نادرست او را تا سرنگونی همراهی خواهد کرد
    خصوصا حالا که وضع به اینجا رسیده که همه می دانند عقب نشینی یعنی کشتار شدید بعد از استقرار آرامش
    چیزی که عظما درک نمی کند این هست که رژیم روز به روز بیشتر از دورن پاشیده می شود یکی دو عدد دیگر از همین هک ها و افشاگری ها آنوقت است که سیدعلی بماند حوضش

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics