ورشکستگی دیپلماسی نظام

حاشیه بر اخبار -۸۸                                                                                چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

       


در یک روز به ۲۶ مدرسه‌ی دخترانه با گاز سمّی حمله شد

- بسیار دور از ذهن است که چنین حمله‌های زنجیره‌ای گسترده‌ای کار یک گروه سلفی شیعی زیرزمینی باشد. حمله‌ای دقیق با گازی که فقط تولید وحشت کند و تلفات ندهد. حمله‌ای که دست‌کم در پانزده شهر انجام شده باشد نمی‌تواند کار فلان محفل مذهبی باشد. هر قدر این موج گسترده‌تر شود و دستگیری عاملان آن به تأخیر بیفتد حدس‌های دیگر تقویت خواهند شد؛ ‌البتّه برای کسانی که انفجارهای مشهد و شیراز و اسقاط هواپیمای اوکراینی را فراموش نکرده باشند.

 

سخنرانی رضا پهلوی در پارلمان اروپا

- اگر عدم دعوت از ایران در کنفرانس مونیخ یک سرشکستگی دیپلماتیک بزرگ برای نظام ولایی بود، ‌سخنرانی پهلوی در پارلمان اروپا ورشکستگی دیپلماسی نظام را به بهترین وجه آشکار می‌کند. امیرعبداللهیان در سیاست و درایت و شکل و بیان از منوچهر متّکی هم عقب‌تر است و دستپاچگی و انفعال کاملاً بر او و وزارتخانه‌اش حاکم شده است. اتّخاذ مواضع نسنجیده، بیان سخنان نپخته و اصرار بر دروغگویی آشکار باعث شده که سعید الصحاف را هم روسفید کند. حالا ولایت‌زدگان به ظریف فحش بدهند. 


رئیسی با خود به چین جادوگر برده بود

این بابا را من دو سه سال پیش تصادفی در یوتیوب دیدم. بعید می‌دانم هویّت واقعی‌اش کسی باشد که قلی‌پور در نوشته‌اش آورده است. اهل ترجمه‌ی کتاب و شناخت مکاتب شرقی نیست. آدم دون‌پایه‌ای است که دیگران او را به سرقت مطالب دیگر کانالها و گذاشتن به نام خود متّهم می‌کردند؛ حتّی اسم مستعارش را هم از فرد دیگری برداشته است. محتوای کانالش هم حول علوم غریبه و احضار و این قبیل مطالب است. آن زمان در هند به سر می‌برد که به گمانم برای آموختن همین چیزها رفته بود. احمد‌ی‌نژاد یک لاشیء به تمام معنا بود و عجیب نبود که امثال غفّاری و مشائی دور وبرش بپلکند امّا رئیسی که لباس روحانیان را به تن کرده قاعدتاً نباید تن به این امور بدهد. بوی اواخر دوران صفویه و زمان شاه سلطان حسین به شدّت به مشام می‌رسد.

 

مرگ پیروز توله یوزپلنگ ایرانی

کارنامه‌ی نظام در هر گوشه می‌تواند مانند مشتی نمونه‌ی خروار درونه‌ی آن را آشکار کند. زایمان سزارین غیرحرفه‌ای و تزریق داروی اشتباه نمونه‌ی اشتباههای پیاپی ساختار حاکم است. ساختاری که سدّ گتوند را به‌رغم مخالفت کارشناسان غیرحکومتی آبگیری کرد و آن فاجعه‌ی زیست‌محیطی را به بار آورد که جبران‌پذیر هم نیست و حالا دوباره در شرایطی مشابه آبگیری سدّ چم‌شیر را آغاز کرده است. انجام یک اشتباه قابل پیشگیری بسیار بد است ولی تکرار آن غیرقابل بخشش. 

  

نیروهای امنیّتی و نمایش فیلم پورن در مدارس دخترانه

اگر حادثه‌ی ماهشهر فقط یک جنایت موردی بود، با تکرار آن در اصفهان و اسلامشهر مشخًص می‌شود که فکر و برنامه‌ی تاریک‌خانه‌ی نظام پشت آن است. به نظر شما یافتن عاملان مسمومیّت در مدارس دخترانه هنوز هم دشوار است؟


وجه مشترک مطالب فوق چیست؟ سیاست «از این ستون به آن ستون فرج است» نظام. امروز را به فردا برسانیم بدون دوراندیشی،‌ بدون محاسبه‌ی سود و زیان تصمیم‌گیری‌ها. شاید این راه‌حل‌های کوتاه‌مدّت، بحران‌سازی یا دشمن‌تراشی زمانی نتیجه می‌داد ولی حالا و با یک اپوزیسیون قوی که فقط یک بخش از آن ایرانی‌تبارانی‌اند که به ساختار سیاسی کشورهای غربی راه یافته‌اند، به سادگی نمی‌شود با یک بحران از گذشته عبور کرد.

 

پیشین: قدرت حاضر، اقتدار غایب

۲ نظر:

  1. اگر قصدشان از مسموم‌سازی ایجاد موج خبری بود که ظاهرا موفق شده‌اند. یونیسف و امریکا و دیگران موضع گرفته‌اند!

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.