تورّم اجباری

                                                                                                              شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲


نامگذاری‌ امسال رهبرنظام تا حدودی موجب شگفتی من شد. نامگذاری‌های قبل عناوینی کلّی بود که نتایج آن لااقل برای عامّه‌ی مردم قابل لمس نبود و در پایان سال هم با عباراتی مانند «خوب بود،‌ پیشرفتهایی حاصل شد ولی کافی نبود» قال قضیّه کنده می‌شد. امسال امّا تورّم لجام‌گسیخته‌ی ایران و مهار آن هدفگذاری شد که با توجّه به هوش و زیرکی خامنه‌ای در دم به تله ندادن کمی عجیب بود. تورّم ۵۰درصدی چیزی نیست که حتّی با آمار جعلی بتوان آن را لاپوشانی یا انکار کرد. نکته اینجاست که چه معجزه‌ای قرار است رخ بدهد تا تورّم مهار شود؟

 

سؤال بالا را جور دیگر هم می‌توان طرح کرد و آن هم اینکه تا چه حد نرخ تورّم -و در مقیاسی گسترده‌تر بهبود شاخص‌های اقتصادی- با اساس ایدئولوژیک نظام فعلی همبسته است و آیا این دو قابل تفکیک‌اند؟ چگونه وقتی تحریم‌های بانکی اجازه‌ی نقل و انتقال عادی پول را بین کشورها و ایران نمی‌دهد قرار است وضع اقتصاد عوض شود؟ چطور وقتی تحریمهای ریزودرشت نفتی و غیرنفتی باعث ناتوانی از صادرات عادی شده، نفت با تخفیف‌های حیرت‌آور به چین فروخته می‌شود و پول آن هم به سادگی امکان بازگشت ندارد، دست دولت در اصلاح ساختار اقتصادی باز می‌شود؟ هیچ‌یک از بخشهای صنعت ایران نمی‌تواند به سادگی با جهان دادوستد کند و به همین دلیل در خود ایران هم در صورت نبودن قوانین سخت‌گیرانه‌ی وارداتی قافیه را به اجناس خارجی می‌بازد. صنعت گردشگری می‌توانست باعث رونق اقتصادی ایران شود ولی اوضاع نابسامان اجتماعی و سیاسی و گروگانگیری هر از چند وقت یکبار مسافران خارجی سبب کساد مطلق این صنعت شده است. چطور با برقراری نظام فعلی با این قانون اساسی و این مجریان می‌توان اساساً به بهبود اقتصاد ایران امیدوار بود؟

   

خود خامنه‌ای و بسیاری از سردمداران حکومت دست‌کم در خفا می‌گویند که اعتراضات اخیر گرچه وجهه‌ی فرهنگی و سیاسی داشت امّا ریشه در اوضاع نابهنجار اقتصادی دارد و با بهبود اوضاع معیشت اعتراضات هم کمرنگ‌تر خواهد شد. فرض کنیم این حرف درست باشد ولی پوشش اجباری پرچم هویّت نظامی است که با اتم‌بازی و محور مقاومت‌بازی خود را در مهلکه‌ی تحریمهای ریزودرشت انداخته و بیشتر اقشار ملّت را زیر خط فقر برده است؛ پس همه‌ی مسائل فوق به هم ربط دارند.

 

ستاد امربه‌معروف گفته است که شش ماهه مسئله‌ی حجاب را کنترل خواهد کرد. احتمالاً منظور وضع مجازاتهایی است که مردم را بترساند. اوّلاً که برخورد زوری اسمش کنترل نیست؛ یک جور آتش‌بس موقّت است و اصل مسئله باقی خواهد ماند. ثانیاً آن ریشه‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی را که باعث اعتراض به حجاب اجباری شد چه می‌کنید؟ جوانان فعلی و والدین آنها پرورده‌ی مدارس همین نظامند که چهار دهه از آن می‌گذرد،‌ چطور شش‌ماهه تغییری حاصل خواهد شد؟ نه تنها اقتصاد که فرهنگ،‌ محیط زیست و دیگر وجوه اجتماعی ایران گروگان تفکّری بسته است که حاضر به اصلاح خویش و به‌روزشدن نیست. بهشت اجباری نظام خود را به شکل یک بسته‌ی کامل عرضه کرده و اجازه‌ی دست‌چین کردن نمیدهد. طبیعی است که تعداد کالاهای نخواستنی این بسته‌ی اجباری وقتی به حدّی برسد که نداشتنش از داشتنش به‌صرفه‌تر باشد، اکثریّت جامعه قید همه‌ی آن را خواهند زد.

۲ نظر:

  1. ابراهیم زمان فرموده که تورم را از شصت به چهل رساندیم! در حالی که آمار بانک مرکزی موجود است. همینطور در پایان سال ادعای کنترل تورم را خواهد کرد.

    پاسخحذف
  2. البته کاهش تورم دور از ذهن نیست! ایجاد رابطه با کشورعربستان و سایر کشورهای خلیج فارس باعث کاهش تهدیدات امنیتی و احتمالا باز شدن باب تجارت با این کشوره شده است.
    دولت عربستان در یک دهن کجی آشکار به دولت بایدن،از آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران خبر داده است!
    ایجاد بلوک اتحادی عحیب و دور از انتظار کشورهای عربی با روسیه و چین،هند،برزیل،مصر، عملا تجارت تک قطبی را از بین برده است.
    بی تدبیری و اقدامات فاجعه بار دولت فشل بایدن و دوری تقریبا اکثر متحدان سنتی از آمریکاو اختلافات داخلی اسراییل و جنگ اکراین، باعث شده تمرکز از روی ایران کنار گذاشته شود.

    به عبارتی تیغ تحریم های آمریکا بسیار کند شده است و مطمئن باشید در اقتصاد ایران تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics