بازگشت ِگشت

                                                                                                                       شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲

  

بازگشت ِابتدا نامحسوس سپس رسمی گشت ارشاد میزان اعتبار ادّعای تشخیص چهره و کنترل هوشمند را نشان داد. هوش مصنوعی ولایی پسران با موهای بلند و دختران سه‌ساله را از زنان بالغ تشخیص نمی‌داد که تعجبی هم ندارد. فناوری ولایی فقط جایی کاربرد دارد که نتوان آن را راستی‌آزمایی کرد مثل موشکهای نقطه‌زن که احتمالا آن نیز روزی آبرو خواهد برد. 

 

در نبود نیروهای سیاسی فعّال داخلی و نیروهای دموکرات خارجی، بار تغییرخواهی بر دوش جوانان به ویژه دختران افتاده است. بسیاری از آنان متعلّق به همان قشر خاکستری‌اند که حاضر به حضور خیابانی در اعتراضات نبودند ولی به گونه‌ای دیگر اعتراض خود را در خیابان نشان می‌دهند. یک‌سال پیش با دیدن چنین جمعی شاید کسی فکر می‌کرد که شاید در حال تماشای گروهی از ایرانیان خارج‌نشین باشند. گویی دست سرنوشت دکمه‌ی حرکت سریع را فشرده که  دیوارهای هراس اینگونه فروریخته و نشاط به جامعه بازگشته است. خیلی اهل پیش‌بینی نیستم آن هم درباره‌ی چنین جامعه‌ی پیش‌بینی‌ناپذیری ولی حتّی با بازگشت گشت به نظرم این تغییر دنده عقب نخواهد داشت.

 

 نماینده‌ی رهبرنظام در دانشگاه گفته است که اگر در سالگرد مهسا امینی چنین و چنان نشود کار تمام است. اگر منظور حضور خیابانی باشد شاید بتوان با پادگان کردن خیابانها جلو تکرار وقایع مشابه پارسال را گرفت؛ اگر منظور فعّالیّت نیروهای سیاسی باشد که همین الآن هم با انفعال نیروهای داخلی و زیاده‌خواهی و تک‌محوری دلباختگان یک گذشته‌ی خیالی و آرزوپروران حکومت وراثتی کار تمام است. امّا اگر منظور شکستن دیوار برلین باشد که خیلی وقت است صدای پتکها به گوش می‌رسد و من و شما می‌دانیم که بعد از آن یا حتّی در حین آن جوانان به خود خواهند گفت که چرا توقّف کنیم؟ وقتی یک مانع را از پیش رو برداشتیم،‌ چرا سراغ موانع بعد نرویم؟

 

نظام نه تنها توان انعطاف لازم را ندارد که با انتصاب مجدّد یک نعش نیمه‌متحرّک به نام احمد جنّتی به مردم پیام می‌دهد که حاضر به کمترین مقدار کوتاه‌آمدن نیست. یکی گفت که رئیسی از آنجا مسئولیّت برقراری مجدّد گشت ارشاد را نمی‌پذیرد که نگران انتخابات است. مگر قرار است کسانی که زخم‌خورده‌ی گشت ارشادند در انتخابات شرکت کنند که رئیسی چنین دغدغه‌ای داشته باشد؟ بسیاری از آرزوپروری معترضان در سال گذشته و امید باطل به تغییر سریع نوشتند؛ نقد «انقلاب هشتگی» به جای خود ولی به گمانم این تغییر آرام و درون‌زا انقلاب نرمی است که دیرتر ولی پخته‌تر به ثمر خواهد نشست. خیلی امیدوارم که پیش‌قراولان این نهال رو به رشد از دل همین جامعه بیرون بیایند و بار دیگر کسی جرأت نکند خود را سخنگوی آزادیخواهان بپندارد.

۱ نظر:

  1. به نظر می‌آید گشت جدید برای آزمون و خطا باشد تا هم دهان طرفداران نظام بسته شود و هم کارایی آن در برابر موج کشف حجاب سنجیده شود.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics