نان و کیک ولایی

 حاشیه بر اخبار -۹۸                                                                                 جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳


رئیسی دستور ساخت هواپیمای مسافربری صد نفره را صادر کرد.

- آن قول معروف و منتسب به ماری آنتوانت را همه شنیده‌ایم که وقتی به او گفتند مردم نان ندارند بخورند گفت: خوب کیک بخورند. البتّه این گفته فقط شهرت دارد و مدرکی برای اثبات آن در دست نیست امّا نسخه‌ی ولایی آن موجود است با مدرک و منبع موثّق. چند روز پیش معاون رئیسی گفت که ما حتّی توان تأمین قطعات هواپیمای سیمرغ (نوع غیرمسافربر هواپیمای آنتونوف ۱۴۰) که ۵۲ نفره است را نداریم،‌ پس چطور به دنبال ساخت هواپیمای ۷۲ نفره باشیم؟  حالا رئیسی دستور ساخت هواپیمای ۱۰۰ نفره را به همین معاون داده است و او هم حرفهای چند روز پیشش را فراموش کرده و خبرش را اعلان می‌کند! بررسی همین دو خبر متفاوت به فاصله‌ی چند روز، مشت نمونه خروار روزگار ماست.

     

هلدینگ خلیج فارس علی خطیر را برکنار کرد و در پی تغییر نام استقلال است.

- نظام حاکم هم نام پیشین استقلال (تاج) را عوض کرد و هم نام رقیبش را که با تلاش مدیران این باشگاه نام پرسپولیس برگشت. اسم باشگاههای متوسّط زیادی در این چنددهه با تغییر مالکیّت دارای پسوند و پیشوند شدند یا تغییر کردند ولی این دو باشگاه ثروت ملّی به شمار می‌‌آیند و مانند آنها نیستند. هرکس روی کاغذ مالک آنها شود در واقع آن باشگاه مالک او شده است. استقلال نه یک باشگاه حاشیه‌ی خلیج فارس است و نه زیرمجموعه صنایع پتروشیمی، جایگزینی «خلیج فارس» به جای «ایران» محدود کردن آن است و ضمن اینکه خارج از مرزها مشکل زاست،‌ یک‌رشته حساسیّتهای داخلی نیز ایجاد می‌کند که به دلایل آشکار به آن نمی‌پردازم.

  

جدال علی خطیر و جواد نکونام ظاهراً به نفع نکونام تمام شد. این تغییر مانند تغییر یک سرمربّی پس از اصطکاک با ستاره‌ی تیمش است. جدای از مسائل بین آنها، جایگاه مدیرعامل قابل قیاس با سرمربّی نیست و این سرمربّی است که باید توجیه می‌شد و اخطار می‌گرفت و هر تغییری باید موکول به پایان فصل می‌شد. این نوع جابجایی‌های احساسی در آینده دامن کسانی که امروز خوشحالند را هم خواهد گرفت. علی‌عسکری یکی از بی‌‌لیاقت‌ترین مدیران صداوسیما بود که فقط یک دوره در این سازمان دوام آورد و بعد در یک انتصاب ِبدون تناسب به صنایع پتروشیمی رفت. فعلاً که چشم‌انداز خوبی از تغییر مالکیّت استقلال پیش رو نیست مگر اینکه پیشکسوتان این باشگاه آستین بالا بزنند و کاری کنند.

  

قتل رامین یکتاپرست به دست موساد در ایران

- شکار هدفمند دشمنان اسرائیل با فراغ بال در ایران ادامه دارد و فاجعه‌های پیشین سرسوزنی دستگاه امنیّتی ایران را در پیش‌گیری از تکرار آنها هشیار نکرده است. اسرائیل نشان داده که احتمالاً به جز رهبرنظام -از رئیسی به پایین- هر مقامی را در ایران می‌تواند ترور کند. 

 

سریال حشّاشین مصری‌ها ایرانیان اسماعیلی را پیش‌کسوت ترور نشان داد. این عمل سران الموت به خاطر در اقلیّت‌بودن آنان بود که توان جنگ کلاسیک نداشتند پس هدفهای خود را دست‌چین می‌کردند تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. صرف‌نظر از وثاقت تاریخی این سریال حالا امر به عکس شده یعنی ایرانیان ترور می‌شوند ولی در برابر کاری از دستشان برنمی‌‌آید.

 

دانشگاههای ایران برای پذیرش دانشجویان تعلیق‌شده‌ی معترض در امریکا اعلام آمادگی کردند.

- با چه میزان سطح علمی می‌خواهید این دانشجویان را از بهترین دانشگاههای جهان پذیرش کنید؟ فرار مغزها از کدام سو به کدام سوست؟ دختران دانشجوی امریکایی با کدام ظاهر باید در ایران ظاهر شوند؟ این اعلام مانند تحریم مضحک نهادها و اشخاص غربی در جواب تحریم‌های مشابه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی نیست که صرفاً کاربرد رسانه‌ای داشته باشد (و البتّه مایه‌ی تمسخر و استهزای شما شود)؛ چرا نمی‌دانید که تقلید یا معکوس‌کردن هر عملی تنها نشانه‌ی بی‌خردی شماست؟

  

حوثی‌ها: برای پذیرش دانشجویان تعلیق‌شده‌ی امریکایی آماده‌ایم.

- احتمالاً حتّی دانشجویان زیرسلطه‌ی طالبان هم نخواهند به یمن بروند. آین‌اشتاین می‌گفت که تنها دوچیز نهایت ندارند: کائنات و حماقت انسان؛‌ البتّه درباره‌ی کائنات مطمئن نیستم.

  

پیشین: اتاق فکر اعدام

۱ نظر:

  1. جواد نکونام بازیکن با جواد نکونام مربی از زمین تا آسمون فرق دارن. اون بازیکن سنگین و باوقار تبدیل شد به مجیزگوی فلان سردار و پستهای اعتراضی شو پاک کرد تا بتونه دوباره مربی گری کنه. اگه نمی تونن علی کریمی باشن لااقل کریم باقری باشن. دو روز تیم داشتن نمی ارزه به این سقوط اخلاقی.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics