جهان‌بینی ضدّدینی

حاشیه بر اخبار - ۱۰۱                                                                                   شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳


برکناری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و عزل رئیس پلیس لاهیجان

- کارهایی مانند این لااقل در ظاهر به معنای پذیرش اشتباه است و احتمال واکنش اجتماعی را کاهش می‌دهد و گرنه چه کسی است که نداند سوءرفتار با متّهمان بازداشتی سابقه‌ی طولانی دارد و در استانهایی مانند کردستان امری عادی است که با تهدید خانواده و دفن جسد بدون اطلاع آنان لاپوشانی می‌شود.

نظام امّا هرگاه احساس اقتدار کرد، هیچ‌گونه اشتباهی را نپذیرفت و به دروغ و سناریوسازی رو آورد چوبش را هم خورد. در حادثه‌ی قتل مهسا امینی نیز هر گونه مسئولیّت پلیس انکار شد،‌ دوربینهای مداربسته جمع شد، بحث سابقه‌ی بیماری او را پیش کشیدند، خبرنگاران جستجوگر واقعیّت را بازداشت کردند و باقی ماجرا. آیا اینها را به حساب ضعف نسبی نظام پس از انتخابات خلوت قبل و حوادث ۴۰۱ بگذاریم یا زبانم لال کمی از گذشته درس گرفته‌اند؟

 

عراقچی: تخاصم بین ایران و امریکا به‌خاطر جهان‌بینی متفاوت است.

- خیلی خوشحال شدیم که دانستیم آقایان جهان‌بینی هم دارند! بعد «نگاه به شرق» حاصل نزدیکی جهان‌بینی شما به چین و روسیه است؟ گزارش سازمان ملل درباره‌ی جنایت علیه بشریّت در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین را خوانده‌اید؟ جهان‌بینی شما به اشغالگر ظالم و قاتل در اوکراین چه‌جور نزدیکی دارد که با آموزه‌های «دینی» شما بسازد؟ این جهان‌بینی حتّی شبه‌دینی هم نیست بلکه ضدّدینی است.

 

محکوم‌شدن حسین شنبه‌زاده به دوازده‌سال  زندان

- برای همان یک نقطه؟ می‌بینید که بخش قضایی انتصابی خارج از دولت منتخب همچنان به همان رویّه ادامه می‌دهد. البتّه پنج‌سالش قابل اجراست و بقیّه‌اش هم ممکن است در کشاکش اعتراض به حکم دادگاه و جز آن مانند حکم توماج صالحی آب برود؛ هدف ترساندن منتقدان است نه اجرای «قانون». 

   

خبرنگاری که برای نشان‌دادن حفره‌ی امنیّتی ساختمان یک وزارتخانه را برای فروش گذاشت، با شکایت مهرداد بذرپاش و تقدیر فرزانه صادق روبه‌رو شد.

- تفاوت روش مرسوم وابستگان نظام و عمل طبق عرف بین‌المللی همینجاست؛ پیامدهای روش اوّل را نیز در جامعه و تلقّی مردم نسبت به نظام می‌توانیم ببینیم. تا اینجا تفاوتهای دولت دوّم در حد مسائل تبلیغاتی است امّا به عرصه‌ی عمل‌ درآوردن آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

  

محمود صادقی: ۱۵۰۰ استاد در دولت قبل به خاطر اظهارنظرهایشان با مشکل مواجه شدند.

این مورد و موارد اوّل و پیشین به خوبی عیار دولت قبل را نشان می‌دهد. این همان دولتی است که رهبرنظام آن را سرمشق دولت جدید دانسته و رئیسش را با امیرکبیر مقایسه کرده است! بازگرداندن استادان اخراجی می‌تواند اوّلین کار ملموس دولت جدید باشد. البتّه داد کیهان از همین الآن به هوا بلند شده است.


پیشین: جنگل نوین جهانی

۲ نظر:

  1. خیلی مویرگی از دولت جدید حمایت می‌کنی ها

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کار درست از هر کسی درست است.
      در ضمن عنوان مطلب و بخش مربوط به عراقچی حمایت است به نظرت؟

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics