آرامش قبل از توفان

                                                                                                                    سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳


رویاوریی ایران و اسرائیل در مسیری برگشت‌ناپذیر قرار گرفته است. الآن وقت بهره‌برداری از این مسیر که با سرمایه‌گذاری نظامی ایران در سوریه و لبنان ساخته شد نبود امّا حمله‌ی تکروانه‌ی حماس نظام را غافلگیر کرد. تمام جهت‌گیری‌های نظامی ایران برای سالها جنگ با اسرائیل بود؛ برای همین قبل از اینکه سوریه به تصرّف ایران در بیاید به فکر خرید سوخو ۳۰ بودند که بدون سوخت‌گیری تا اسرائیل برود و برگردد و فقط پس از در دسترس قرارگرفتن فرودگاههای سوریه به طرف سوخو ۳۵ رفتند. شعارهای عبری روی موشکها هم برای نمایش صرف نبود ولی خودشان هم فکر نمی‌کردند که آن موشکها به این زودی شلیک شود.

 

آنچنانکه نتانیاهو در جواب مکرون گفت، «جنگ اسرائیل را ساخته است» و گفته‌ی او بخشی از حقیقت است. اسرائیل به جنگ عادت دارد و کشور جعلی خود را به زور جنگ برای سالها حفظ کرده است. سران اسرائیل عمدتاً نظامی بوده‌اند و جنگ برای آنان وضع طبیعی کشورشان است. حمله‌ی نظامی آینده به ایران هم پایان ماجرا نخواهد بود و با جواب ایران، جدال به یک مرحله بالاتر صعود خواهد کرد. با سردمداران فعلی ایران و اسرائیل پایان مسالمت‌آمیزی برای این جدال متصوّر نیست. نوع واکنش ایران به این حمله از حمله‌ی بعدی و هر حمله‌ای به خاک اسرائیل مهمتر است. حتّی اگر در دفاع بتوانند خسارت قابل ملاحظه‌ای به مهاجمان بزنند دیگر نیازی به حمله‌ی بعدی هم نباشد. اسرائیل موشکهای دوربرد ندارد و احتمالاً عمده‌ی شلیک‌هایش را مثل سابق از خارج از خاک ایران انجام دهد و فقط پهپادها و هواپیماهای رادارگریزش وارد ایران شوند و مهمترین هدفها هم سایتهای راداری، موشکی و صنایع نظامی خواهند بود.

 

پس از فرستادن ماهواره‌ی ایران به فضا یکی از فرماندهان امریکایی گفت که این ماهواره دقت تشخیص بالایی ندارد امّا این ماهواره که برای کاربردهای غیرنظامی ساخته شده با کمک مهندسان روسی دقیق‌تر شده بود و با بالابردن قدرت پردازش در پایگاه زمینی کارآمدی بیشتری نیز یافت. دو حمله‌ی پهپادی حزب‌الله به غذاخوری تیپ گولانی و اتاق خواب نتانیاهو به اعتراف رسانه‌های اسرائیلی با هدایت زنده‌ی ماهواره‌ی ایرانی بود. این ماهواره‌ها و ماهواره‌های روسی به طریق اولی رزمایشهای تمرینی اسرائیل برای حمله به ایران را نیز رصد می‌کنند و انتشار خبر این تمرینها با استفاده از اسناد امریکایی بیشتر عملیات روانی بود. به احتمال زیاد آنچه منتشر شده فقط بخشی از آن چیزی است که ایران در اختیار دارد.  

  

برعکس حملات ایران که موشکی است و تلفات انسانی ندارد، حملات جنگنده‌ها با احتمال دادن تلفات انسانی همراه است و برای همین اسرائیلی‌ها عملیات جست‌وجو و نجات پس از حمله را نیز انجام داده‌اند. هواپیماهای سوخت‌رسان و آواکس‌ها اهداف بزرگ و محتملی برای پدافند ایرانند. امریکا گفته که در این حمله شرکت نمی‌کند ولی همکاری اطلاعاتی این کشور به تنهایی می‌توانند معادلات را تغییر دهد. لورفتن عملیات جاسوسی ایران در اسرائیل هم بدون دستگیری افراد اصلی پشت‌صحنه بوده که پول و سلاح در اختیار اسرائیلی‌ها گذاشتند. هر دو طرف آس‌هایی دارند که هنوز رو نکرده‌اند.

   

خبر دفاع پنهانی سران عرب منطقه از حمله‌ی اسرائیل به ایران برای کسانی که سالهاست مواضع آنان را دنبال می‌کنند باورپذیر است. آنان حتّی در جنگ سی‌وسه روزه اسرائیل را تشویق می‌کردند که کار حزب‌الله را تمام کند و بخشی از این موضع به سخنان نصرالله علیه آنان برمی‌گشت. به فرض که آنان به اسرائیل فضای لازم برای حمله را هم بدهند، ایران در جواب کار چندانی نمی‌تواند بکند چون باید مستقیماً با امریکا مواجه شود. الآن وضع کشور آرام است ولی همین روزهاست که نیروی نظامی ایران باید برای اوّلین‌بار پس از چند رویارویی مقطعی با نیروهای امریکایی هنگام جنگ هشت‌ساله، در تقابل با نیروی نظامی دارای فناوری برتر یک امتحان تاریخی را از سر بگذراند. این امتحان یک وجه داخلی هم دارد که چه کسانی با داشتن آرزوی تغییر ساختار سیاسی ایران می‌توانند همزمان هرگونه دخالت خارجی را رد و از عزت، استقلال و اقتدار کشور دفاع کنند یا خیر.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics