مخالفت عملی قوّه‌ی قضائیّه با قرآن


                                                                 
درباره‌ی مجازات قصاص بدون در نظر گرفتن امکان برداشت‌های جدید می‌توان سه نظر را از هم تفکیک کرد. اوّل تلاش برای اجرای حکم به هر قیمت با نیّت اجرای احکام اسلام است. دوّم هم اصرار بر لغو مجازات اعدام حتّی در مواردی که شخصی قتل انجام داده است و سوّم عمل به دستور قرآن است که می‌گوید:« ای اهل ایمان حکم قصاص در مورد کشتگان چنین است که آزاد در مقابل آزاد و بنده در مقابل بنده و زن در مقابل زن قرار داده شد. پس اگر کسی از خون برادر دینی‌اش بگذرد و او را عفو کند کاری پسندیده کرده است و دیه‌ی او را در مقابل ادا کند. این رحمت و آسان‌گیری پروردگار شماست و اگر کسی پس از آن - به قاتلی که عفو شده- تعدّی کرد، عذاب دردناکی خواهد کشید.»( بقره- 178). جای دیگر قرآن هست که:«اگر آشکار یا پنهان نیکی کنید یا در مقابل بدی عفو کنید، خداوند نیز در عین قدرت، عفو کننده است»(نساء- 149).
چنانکه می‌بینید دیدگاه اوّل دیدگاهی طالبانی است با خدایی قهّار و عذاب‌کننده که یادمان نرفته بر جنازه‌ی مردانی که ریشی کمتر از یک قبضه داشتند نیز تازیانه می‌زد. و دیدگاه دوّم متأثّر از فرهنگ نوین است ولی راه تطابق آن با بینش دینی ما را نمی‌داند و دیدگاه سوّم هم علیرغم آنکه بر اصل بدیهی « مقابله به مثل» تأکید دارد، دعوت به عفو و گذشت می‌کند. لحن قرآن به هنگام سخن گفتن از قصاص جدّی است ولی به بحث عفو و گذشت که می‌رسد ناگهان مهربان می‌شود و قاتل و ولی دم را « برادر» ِهم می‌بیند و عمل عفو را « معروف» می‌خواند و در مقابل کوچکترین تعرّض به شخصی که عفو شده به شدّت اخطار می‌دهد.
شیرین‌کاری جدید قوّه‌ی قضائیّه‌ی ایران احضار سه تن از هنرمندان خوشنام این مرزوبوم به دادگاه به خاطر سعی در جهت جمع‌آوری دیه و تلاش برای گرفتن رضایت از خانواده‌ی مقتول و نجات جان یک نفر است. همان یک نفری که در قرآن احیای او احیای تمام مردم شمرده شده است(مائده- 32) اگر عفو کسی در قرآن عملی « معروف» و نیک شمرده شده تلاش برای اینکه کسی از خون دیگری درگذرد هم « امر به معروف» خواهد بود و ما هیچ جا نداریم که نباید چنین کاری کرد و باید قاتل را بلافاصله قصاص کرد؛ بلکه این عمل و جلوگیری از عفو او، عملی خلاف صریح آیه‌ی قرآن است. از دید من کسانی که این سه تن را به دادسرای جنایی فراخوانده‌اند باید به دلیل جهل نسبت به احکام دین از کار برکنار شوند. چگونه کسی که خلاف قرآن عمل می‌کند می‌تواند بر مسند قضاوت اسلامی بنشیند؟ یک‌بار دیگر جرم انتظامی و پرستویی و پوراحمد را از دید قوّه‌‌ی قضائیّه بخوانید:« قصد در تلطیف احساسات عمومی»! 
مطالب مرتبط:
لغو اعدام و قوانین اسلامی، نگاهی به این نوشتار از آقای رضایی درباره‌ی لغو اعدام
مجازاتها در اسلام، مکاتبه‌ی آقای سیّدمحمّدی با عالمان دینی درباره‌ی اعدام در اسلام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics