مطهّری جوان


          
سخنی نیست جز معرّفی این نوشتار از دکتر محمّد مطهّری آخرین فرزند استاد مرتضی مطهّری. 
وامّا پنج نکته: 
یک. وقتی نوشتم« فقه مظلوم، فقه متروک» طبعاً دو نوع فقه را مدّ نظر نداشتم ( مثل آنکه می‌گویند فقه سنّتی و فقه پویا) بلکه منظورم این بود که اگر به همین فقه سنّتی نیز درست عمل شود جایی برای بسیاری از آلودگیهای فعلی نمی‌ماند، فقه مترقّی پیشکش. 


دو. همچنان که می‌بینید این نوشته اصلاً داعیه‌ی روشنفکری، نواندیشی دینی یا مانند آن ندارد و برای مثال از اجرا نشدن اعدام و قطع ید شکوه می‌کند و نمایش دادن «مارمولک» را ناپسند می‌شمارد. این را در جهت تکمیل مطلب بالا و تأکید بر اینکه این نوشتاراز دیدگاهی کاملاً آشنا نوشته شده است آوردم. 


سه. مطهّری می‌نویسد:« نقش روحانیت در نظام اسلامی تملّق‌گویی نسبت به نظام نیست، بلکه همان طور که شهید مطهّری تاکید داشت ـ و البته تا حد زیادی مغفول ماند ـ رویکردی نظارتی و منتقدانه با تکیه بر عدالت است.». اگر عدّه‌ای به اقتضای زمان به این باور رسیدند که روحانیّت باید پستهای اصلی حکومت را در دست داشته باشد، حالا وقت آن است که عدّه‌ای از درون این نهاد به فکر بازگردادن آن به همان نقش نظارتی باشند. دلیل تأکید من در ایمایان بر نقش روحانیّت همین است که اصلاح از درون بسیار بهتر، درست‌تر و کاراتر از فشار بیرونی است که اگر هم تأثیرگذار باشد، ممکن است در آینده واکنشی دیگر را در پی داشته باشد.  


چهار. محسن رضایی در یکی از مناظره‌های انتخاباتی «بعضی از مسؤولان» را در محاصره‌ی اطّلاعاتی عدّه‌ای خاص دانست. همین بلا به سرش خودش آمد و «آن مسؤولان» در خطبه‌ی بیست و نه خرداد، نمودار فسادی را که رضایی تهیّه کرده بود، تحت تأثیر منابع اطّلاعاتی پیرامون خود،- مانند احمدی‌نژاد- کار صهیونیستها دانستند. بحث «داده‌ها و داوری‌ها» را که همین اواخر مطرح کردم( بخش اوّل و دوّم) را می‌توان برای کسانی که به آنها انتقاد داریم نیز لحاظ کرد. بولتنها و مجاری اطّلاعاتی خاص نهادهای امنیّتی در قضاوت و جهت‌گیری سران حکومت حرف اوّل را می‌زند. یکی از راهکارهای تغییر این است که راهی برای آگاهی دادن به مخالف خود نیز بیابیم. این را نوشتم تا بگویم از جای‌جای نوشته‌ی مطهّری (مانند اشاره به خبر- شایعه‌ی قتل ترانه موسوی) کاملاً آشکار است که اهل وب است.  


پنج. محمّد مطهّری که ظاهراً در ایران الکترونیک و در کانادا فلسفه خوانده است، مقالات خواندنی دیگری در تابناک دارد. بعضی از نوشته‌های ایشان اینجا معرّفی شده ‌است. نوشته‌هایش نکته‌سنجانه و معتدل است؛ امیدوارم با تشویق دوستان هرچه زودتر سایت یا وبلاگی راه بیندازد و جدّی‌تر از این وارد فضای مجازی شود.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics