از دفاع به حمله


        
مربّیان فوتبال می‌گویند بهترین دفاع حمله است، پس اگر خواسته یا ناخواسته چنین فرصتی به دست آمد، نباید آنرا مفت از دست داد. جنبش خلّاق امروز ملّت ایران هر روز راهی جدید برای قدرت‌نمایی و به رخ‌کشیدن خود ابداع می‌کند تا جایی که به جرأت می‌شود گفت که ساختار حاکم دارد از حالت مسلّط و تهاجمی به لاک دفاعی فرو می‌رود. اگر تا کنون این ابداعها، واکنشهایی غریزی و بی‌برنامه بوده، چرا از این پس آگاهانه و حساب‌شده نشود؟


تأخیر در پخش بازی فوتبال استقلال و استیل آذین و دستپاچگی صداوسیما نشان داد که نقطه ضعف سیمای غیرملّی کجاست: برنامه‌های زنده. در این برنامه‌ها از آنجا که تسلّط بر حاضران حضوری یا تلفنی در کمترین حد است، احتمال هر اتّفاقی می‌رود. در بازی پرسپولیس- راه آهن جلو ورود سبزپوشان به ورزشگاه را گرفتند ولی جلو شعارهایشان را که نمی‌توانند بگیرند. در برنامه‌های زنده مانند مسابقات تلفنی به راحتی چنین اتّفاقی می‌افتد و این چیزی است که امکان تکرار دارد. در برنامه «جمعه ایرانی» یک اشتباه و به کار بردن عبارت جمهوری ایرانی کار برنامه را به تعطیلی می‌کشد که پیش از بیست و دو خرداد، با یک تذکّر ختم به خیر می‌شد. آنها در مقابل چه کار می‌توانند بکنند، برنامه‌های زنده و مسابقات را تعطیل کنند؟ از نزدیکان خود برای تماس با برنامه استفاده کنند؟ در مسابقه‌ی فوتسال ایران و برزیل که صداها در سالن امکان انعکاس بیشتری دارد، علی سعیدلو هو شد و در مسابقه‌ی دوّم غیر از چند نمای محدود، تماشاگران را نشان ندادند؛ اینها را چه می‌شود کرد؟


فرستادن کامران نجف‌زاده به پاریس به چه دلیل بود؟ خبرنگاری که به خارج می‌رود قاعدتاً کمتر دیده می‌شود در حالیکه نجف‌زاده از نورچشمیهای صداوسیمای ولایی و برنامه بیست و سی بود. شاید دلیل اصلی اعزام او تنگ‌شدن فضای کار و بی‌اعتمادی عمومی به وی بود، شاید مرآتی را هم به زودی به کشور دیگری بفرستند؛ درست مانند دولتیان بی کار که پس از کنارگذاشته‌شدن به سفارت این کشور و آن کشور فرستاده می‌شوند. همان طور که گفتم سبز بودن دارد به یک مد تبدیل میشود و اینچنین است که سیّدجواد هاشمی با بوسیدن خاتمی به عرش می رود و شریفی‌نیا اینگونه به فرش می‌آید.( البته هاشمی پیش از دوم خرداد هم مجری برنامه‌های انتخاباتی خاتمی در اجتماعات مردمی بود)


برنامه‌ی دیشب نود با حضور فردوسی‌پور نشان داد که هم می‌توان افکار خود را داشت و  نقش ویژه‌ی اجتماعی خود را ایفا کرد و هم حذف نشد. خبرهایی که از زندان می‌آید شامل نمایش‌دادن اخبار دروغین صداوسیما به برخی زندانیان ویژه با اجرای یک مجری معروف نیز می‌شود. وقتش است به طور جدّی برای کسانی که خود را آگاهانه در اختیار دستگاه دروغ و تزویر قرار می دهند فکری شود تا دیگران حساب کار دستشان بیاید؛ مرتضی حیدری حتماً در اولویّت قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics