حکومت و حکمت


                           
«حکمت و حکومت» نام کتاب مشهور مهدی حائری یزدی در نقد نظریّه‌ی ولایت فقیه و ارائه‌ی نظریّه‌ی «وکالت مالکان شخصی مشاع» است. چاپ و پخش این کتاب در ایران ممنوع است؛ خلاصه‌ی بسیار اندکی از آن در پایان کتاب «نظریّه‌های دولت در فقه شیعه» محسن کدیور آمده و علی‌اکبر کمالی اردکانی با تفصیل بیشتری آنرا در کتاب «دولت انتخابی اسلامی و مردم‌سالاری» بحث کرده است.


هم معرّفی و کوتاه‌کردن کتاب به دلیل گسترده‌بودن مباحث طرح‌شده در آن به سادگی ممکن نبود و هم خلاصه‌هایی از آن در وب یافت می‌شد، پس باید تا گذاشتن آن در فضای مجازی منتظر می‌ماندم. حالا به مدد دوستان سبز ما این کتاب به علاوه‌ی نقدهای جوادی آملی و جوابهای حائری- که صد صفحه به حجم کتاب افزوده- در دسترس است و دوستان می‌توانند آنرا از اینجا دانلود کنند.


حالا که خود کتاب موجود است، شاید بهتر باشد که به عنوان داوری بین حائری و جوادی در نامه‌ها و مقالات ردّ و بدل شده چیزی بنویسم تا هم دوباره‌کاری نشود و هم به این نظر که شکاف فعلی جامعه (هم نخبگان و هم توده‌ی مردم) بیشتر شکافی معرفتی است، پایبند بمانم. اتّهام منفعت‌جویی و قدرت‌خواهی را هر کدام از دو طرف می‌توانند به دیگری بزنند ولی این‌کار جز اینکه فضا را تیره‌تر کند و آرامش و صلح را دور از دسترس‌تر، فایده‌ای ندارد. البتّه که انسان موجودی است که به دنبال منفعت و قدرت نیز هست ولی پرهیز از نیّت‌خوانی و محورقراردادن خرد، تنها راه دادوستد فکری در جامعه‌ی انسانی است. مطالعه‌ی کامل این کتاب را به همه‌ی دوستداران مباحث عقلی و سیاسی توصیه می‌کنم.     


ایماهای مرتبط: حدود مالکیّت امام، ملاقات ( شاه و آیت‌الله خمینی)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics