آزمون زلزله‌پژوهي

        
ابتدا دو مقدّمه به عنوان پیش‌فرض و سپس پرسش ارائه می‌شود:
۱- اولیا قادرند که آینده و وقوع بلایایی چون زلزله را پیش‌بینی کنند. 
در قرآن انبیای الهی مانند نوح و موسی و دیگران، رخدادن برخی حوادث چون طوفان یا بلایای طبیعی چندگانه‌ی دیگر را پیش‌گویی کرده‌اند. پیامبر اسلام نیز فتح مدائن به دست مسلمانان و بسیاری مسائل دیگر را از قبل خبر داده است. اولیای الهی هم بسیاری از وقایع را پیش‌پیش گفته‌اند که البتّه جز به اندکی از خواص نمی‌گفتند و سالها پس از مرگ آنان فاش می‌شد. اندک کسانی که واقعاً در زمان حیاتشان به درستی به نام ولیّ خدا شناخته شدند نیز هیچ‌گاه از اینگونه اخبار به زبان نمی‌آوردند.
۲- حضور یکی از اولیای خدا در یک مکان یا استغفار همگانی، دو عاملی هستند که باعث رفع بلا می‌شود. 
خداوند در قرآن به پیامبر اسلام می‌گوید که ما اهل این مکان را عذاب نمی‌کنیم تا زمانی که تو در آنجا هستی و یا اینکه آنان استغفار کنند (انفال-۳۳). وقتی فرشتگان برای عذاب قوم لوط آمدند، ابتدا نزد ابراهیم رفتند. ابراهیم به آنان گفت که مگر نمی‌دانید لوط در آن شهر است و آنها پاسخ دادند که ما بهتر می‌دانیم که چه کسی آنجاست، لوط و اهلش را به جز همسرش نجات می‌دهیم (عنکبوت- ۳۱) معمولاً این آیات را به گونه‌ای می‌فهمند که گویا ابراهیم خواسته بگوید که مبادا با آمدن عذاب الهی لوط هم از بین برود ولی با توجّه به آیه‌ی بالاتر از سوره‌ی انفال، منظور ابراهیم این است که مگر نمی‌دانید تا لوط آنجاست، عذاب بر آن مردمان نازل نمی‌شود؟ و فرشتگان می‌گویند که چرا و برای همین هم برای بردن او آمده‌ایم، نه برای اینکه عذاب بر او نازل نشود بلکه برای اینکه قوم لوط که کار را به گرفتن جلو کاروانها و تجاوز به دیگران رسانده‌اند، از نعمت حضور لوط در میان خود محروم شوند. اولیای خاص خدا از این جهت مانند پیامبران و امامان هستند چون آنچه پس از ختم نبوّت بسته شد باب وحی بود نه دیگر مسائل.
پرسش: صرف نظر از جمله‌ی پایانی بند یک، فرض کنید در کشوری به نام ایران، قرار است در سه شهر به نام رودبار، بم و تهران زلزله بیاید، یکی از اولیای الهی در شهر تهران ساکن است،- با توجّه به سطر اوّل بند دو- او خبر وقوع عذاب و لزوم استغفار را به کدام شهرها خواهد داد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics