ولی امر خطرناک!

                                                                                                            دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱

     
ابتدا بگویم که به رغم اینکه انقلاب اخیر مصر رنگ و بوی اسلام‌خواهی یافت و با انقلاب پنجاه‌وهفت بهمن مقایسه شد ولی تا اینجا مصریان خیلی جلوتر بوده‌اند. انتخابات مصر بهترین اتّفاق ممکن بود؛ مرسی در رقابت با احمد شفیق (نماینده‌ی رژیم سابق) انتخاب شد. کافی است تصوّر کنیم که در ایران سال پنجاه‌وهشت مثلاً انتخابات بین بازرگان و بختیار انجام می‌شد! در آن صورت ریشه‌ی بسیاری از افراطهای پس از آن خشک می‌شد امّا چه شد؟ آن شد که همه می‌دانیم و عاقبت بختیار را نیز. اصرار بر اعدام مبارک یا افراد دیگر نیز کار عبثی بود که ظاهراً خودش برای رفتن عجله دارد و انتقام‌جویان را ناکام خواهد گذاشت.
   
پس از انقلاب مصر هرچه به دوستان جوگیر گفتیم عجله نکنند، گوش نکردند. رهبر نظام در سه سال گذشته اشتباهات زیادی داشت که یکی از مهمترین آنها، آن خطبه‌ی کذایی عربی بود. گویا واقعاً باورش شده که رهبر مسلمین جهان است. واکنش قرضاوی به اعتراض شیعیان بحرین می‌توانست بیدارباشی باشد که نبود. پس از حمله به سفارت اسرائيل آن واکنشهای خام و احساسی را دیدیم و تأسّف خوردیم بر نسل خالی‌الذّهن پیرو ولایت. اگر صرف مخالفت با اسرائیل دلیل همراهی است که صدّام هم به اسرائیل موشک زد و بن لادن نيز از همین ادّعاها داشت. حالا محمّد مرسی گفته که شیعیان از یهودیان خطرناكتر هستند؛ بی‌زحمت نام آن مصری را که به خامنه‌ای گفت «امام» به یادمان بیاورید. همان که حرف و کلامش چند روزی صداوسیما و رسانه‌های ولایی را پر کرده بود؛ هرچه فکر می‌کنیم به خاطرمان نمی‌آید.
  
مرتبط: شکستن کاسه‌ی داغتر از آش

۷ نظر:

  1. حالا از کجا معلوم که سخنان این شیخ تندرو سلفی، درست باشد؟ چرا شما این خبر را به عنوان خبری موثق، پذیرفته اید؟

    در ثانی، خبرنگاران سایت انتخاب، آیا تا این حد بی سواد اند که نمی دانند "مجلس شورای علماء" تشکلی مربوط به سلفی‌های مصری است نه عربستانی؟

    پاسخحذف
  2. در ضمن، شما نباید در تحلیل‌های تان با مصر، همانند میکروکشورهایی همچون لبنان یا سوریه برخورد کنید. مصر، بدون شک، مهمترین کشور اسلامی است. شما یک بار به بازخوردهای پیروزی محمد مرسی در جهان اسلام نگاه کنید آن گاه درخواهید یافت که مساله از چه قرار است.

    پاسخحذف
  3. متن درست را دوباره می فرستم. ببخشید از اشتباه در ویراستاری:

    به نظرم آقای ناشناس بیراه نمی گوید. به نظرم سناریوی مذاکرات این دو نفر به صورت زیر هم ممکن است:

    شیخ سلفی:‌شیعیان از یهودیان بدترند.
    محمد مرسی [به خودش: "این بابا چی داره می گه؟‌ گرفتار عجب آدم... افتادیما! حالا چی بگم. آگه بگم نه می ره بیرون می گه مسری رافضیه---" سری تکان می دهد!] اوهوم.
    شیخ سلفی: لقد قلت قولا سدیدا. [به خودش: به به خوراک رسانه ای جور شد]

    از شوخی گذشته، به نظرم هنوز زود است راجع به اخوان المسلمین نظر داد و باید این تست را بگذرانند، ولی

    ۱. هر کاری بکنند برای رهبر معظم و در جهت خطبه های معظم له، مخصوصا خطبه های عربی ایشان کار نخواهند کرد بلکه منافع و اهداف خودشان را در نظر خواهند داشت.
    ۲. آنها با سلفی ها فرق دارند- البته اگر سلفی را به معنی سلفی-وهابی ضد شیعه افراطی بگیریم. نیروهای بسیار معقولی در دنیای تسنن هستند ه با وجود محافظه کاری سلفی گری را طرد می کنند.
    ۳. اگر وهابیت و سلفیگری بیماری تسنن است، ما هم بیماری های خودمان را داریم، و طبق معمول دو شاخه افراطی همدیگر را تقویت می کنند.
    ۴. در دنیای امروز احتیاط و محافظه کاری بهتر از راه افتادن در زیر این و آن پرچم است (چیزی که رهبر معظم نمی داند و هر جریانی بوقی بزند یک خطبه در حمایت از آن هوا می کند).
    ۵. تحلیل شما در مورد سوریه هم فقط تا حدی قابل قبول است. بعضی از جنایاتی که در سوریه اتفاق افتاد از جمله همین کشتار اخیر کار واهبی/سلفی/القاعده ای ها بود که البته اروپا و آمریکا از هول حلیم انرا به رژیم اسد نسبت دادند. ولی در عین حال، باید حساب ۸۰ در صد جمعیت سنی سنتی سوریه را از تومور (متاسفانه در حال رشد) افراطیون سلفی-وهابی جدا کرد که می خواهند با تف انداختن در داخل نیمرو آنرا تنها تنها بخورند. در تحلیل آخر، شاید صبر در زیر رژیم سکولار و دیکتاتوری سوریه برای آن اکثریت سنی بهتر ازافتادن به چنگ وهابی ها باشد و صبر کردن با شاه هم شاید بهتر از افتادن به دست بعضی (ها) بود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اين متن فقط اشاره‌ای به محاسبه‌ی اشتباه رهبر نظام درباره مصر بود و نه بيشتر. درباره‌ی سوريه هم «بهار عربی و آخر پاییز» را پيشتر نوشته بودم.

      حذف
  4. سلام
    کاش بازرگان خیرخواهی و مخالفت مرحوم آیت الله طالقانی را می پذیرفت و اجازه می داد گرد و غبار هیجانات ابتدای انقلاب فرو نشیند.بازرگان سرمایه یک ملت بود.
    --------------
    اعتراض امام خمینی (رحمت الله علیه) به نمایندگان مجلس درباره تعبیر ولی امر مسلمین جهان و مصداق اولی الامر
    پيام [به نمايندگان مجلس شوراى اسلامى (حدود اختيارات ولايت فقيه)]
    زمان: 1 آبان 1364/ 8 صفر 1406
    مكان: تهران، جماران‏
    موضوع: حدود اختيارات ولايت فقيه‏
    مخاطب: نمايندگان مجلس شوراى اسلامى‏
    بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏
    با تشكر وافر از نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى، چون گفتار آقايان پخش مى‏شود و ممكن است سوء تفاهمى بين مردم حاصل شود، لازم است عرض كنم آيات و رواياتى وارد شده است كه مخصوص به معصومين- عليهم السلام- است، و فقها و علماى بزرگ اسلام هم در آنها شركت ندارند، تا چه رسد به مثل اين جانب. هر چند فقهاى جامع الشرايط از طرف معصومين نيابت در تمام امور شرعى و سياسى و اجتماعى دارند و تولى امور در غيبت كبرا موكول به آنان است، لكن اين امر غير ولايت كبرا است كه مخصوص به معصوم است. تقاضاى اين جانب آن است كه در صحبتهايى كه مى‏شود و پخش مى‏گردد ابهامى نباشد، و مرزها از هم جدا باشد. و السلام عليكم.
    1/ 8/ 64
    روح اللَّه الموسوي الخمينى‏
    -------------
    «در آیه [59 سوره مائده] اطاعت از پیامبر و اولی الامر مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد و این دلیل بر آن است که آنان بر خلاف حکم خدا هیچ دستوری نمی دهند و الا یک نوع تضاد در حکم خدا پیش می آید و این در صورتی امکان دارد که پیامبر و اولی الامر معصوم باشند و هرگز گناه یا خطایی از آنان سر نزند، زیرا اگر احتمال داشت به ناروا یا اشتباه حکمی از آنان صادر شود، لازم بود استثنا شود.
    با این حساب منظور از اولی الامر در آیه شریفه کسانی هستند که همانند پیامبر معصومند و هرگز خطا یا گناهی از آنان سر نمیزند و به اتفاق دانشمندان شیعه اینان همان امامان دوازده گانه یعنی حضرت علی و فرزندان پاکش می باشند. علاوه بر مفاد آیه روایات فراوانی در تفسیر این آیه وارد شده که همگی این تفسیر را اثبات می کنند: اقتباس از تفسیرالمیزان، ج 4، ص 389 و 391.» (مصباح یزدی، محمدتقی؛ حقوق و سیاست در قرآن، نگارش محمد شهرابی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1379.)!!!!!
    مقایسه کنید با این تعبیر:
    "یک امر داریم که به هر چیز و هر کس دستور داده شود باید اطاعت کند و آن اطاعت از امر رهبری است که بر همه واجب است."۲۶ دی ۱۳۹۰

    http://www.parsine.com/fa/pages/?cid=56036

    "کسی که می خواهد امام زمانش از او راضی باشد، باید رضایت رهبری را جلب نماید، چرا که ولی فقیه کسی است که دستورات امام عصر‌ را به مردم می‌رساند."

    پاسخحذف
  5. عذرخواهی می کنم.در عنوان " اعتراض امام خمینی (رحمت الله علیه) به نمایندگان مجلس درباره تعبیر ولی امر مسلمین جهان و مصداق اولی الامر " عبارت "تعبیر ولی امر مسلمین " نادرست و زائداست .

    پاسخحذف
  6. به نظرم همانطور که به دلبستن به "امام" گفتن یک مصری جوگیری است، نقل یک شیخ سلفی را سخن حتمی مسری کردن و نتیجه گیری هم جوگیری است.

    مصر مصر است نه ایران می شود نه عربستان. اگر نزدیکی به ایران باعث دردسر مسری است نزدیکی به سلفی ها هم برای او کم هزینه نیست آنها که رای ندادند یا به شفیق رای دادند قاعدتا نباید با اجرای شریعت به سبک عربستان رابطه خوبی داشته باشند.


    به نظر من در مصر دارد نقشه آمریکا علیه انقلاب که در ایران 57 عملی نشد پیگری می شود پس مصری ها جلوتر نیستند. از نتایجش همین مشارکت 50 درصدی است و برد میلیمتری است.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics