«خر برفت» ِضعیفگان

                                                                                                         ‌یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱
  

منصوره موسوی پرسیده که چرا مردان –پیرامون تبعیض علیه زنان- سکوت می‌کنند.
  
یک. البتّه درباره‌ی روش، راهکارها و اهداف مدافعان حقوق زنان می‌توان چیزهایی گفت امّا الآن وقتش نیست. پس حرف حساب (یعنی همین پرسش) جواب ندارد و این اندک هم ایمایی از سر ناچاری است.
  
دو. داستان آن صوفی که به خانقاهی رسید و خرش بردند، همه خوانده‌اند. طرّاران سماعی راه بینداختند با ترجیع «خر برفت»؛ هر آنکه برای خبردادنش بیامد وی را همی‌دید دست‌افشان که همی‌رقصد و همی‌خواند: خر برفت و خر برفت. پس می‌گفت: صلاح خر خویش ابلهان دانند. الآن و در جریان تعیین سنّ عقل برای زنان چهل‌ساله وقتی می‌بینیم زنان نماینده و غیرنماینده بر بی‌عقلی خویش از مردان مصرترند، شرممان می‌آید دخالت کنیم و می‌گوییم:... .
  
سه . در این ولایت به دو دلیل همه ناقص‌العقلند، یکی سایه‌ی ولایت فقیه که از سر صغار و مجانین بر همه گسترش یافته و دیگر انواع نظارت استصوابی که آن هم برای مصادیقی است که خود صلاح کار خود نمی‌دانند. وقتی من در مقام مرد، چهل سال پس از چهل سالگی هم کامل‌عقل نباشم، چطور می‌توانم برای زنان پادرمیانی کنم؟

۳ نظر:

  1. دلیل دوم منصفانه نیست و محدود به ایران هم نیست برتراند راسل در خاطراتش از مبارزات برای کسب حق رای برای زنان اشاره به مشکل مشابهی در انگلیس میکند زنانی که همکاری میکردند برای جلوگیری از داده شدن حق رای به زنان

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بعيد است نويسنده در حال استدلال باشد چون بايد بند سه و بلانسبت ناقص العقل بودن خودش و بقيّه را هم می پذيرفت!!

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics