آخرين نظر خمینی پيرامون جانشينش


                                                                                              ‌‌          یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ 
  
  
این روزها نقل قول زهرا مصطفوی از پدرش درباره‌ی کسانی که لیاقت جانشینی او را دارند، همه‌جا می‌چرخد که پیش از این بارها به گوش رسیده بود؛ فقط این بار اینکه ناقلش فرزند رهبر انقلاب است، آنرا مهم می‌کند. آیت‌الله خمینی بارها خامنه‌ای و هاشمی را برای رهبری بعد از خود نام برده بود امّا درباره‌ی آخرین نظر وی تنها یک بار پیش از این به اشاره چیزی گفته بودم. مطلبی را که یکی از دوستان مدّتها پیش در اختیارم گذاشت بخوانید: 
 
«مرحوم آیت‌الله توسّلی سال ۸۵ و در آستانه‌ی انتخابات خبرگان برای سخنرانی به حزب اعتدال و توسعه آمدند که با جستجوی ساده می‌توانید به سخنان ایشان دسترسی پیدا کنید امّا قبل از سخنرانی و در جمع خصوصی خاطره‌ی جالبی تعریف کردند. ایشان نقل کردند که اواخر عمر امام و بعد از ماجرای برکناری آیت‌الله منتظری روزی امام به آقای هاشمی پیغام می‌دهند که با شما کار مهمّی دارم. آقای هاشمی که می‌آید، امام در حضور حاج‌احمدآقا و من به آقای هاشمی گفتند که شما خودتان را برای رهبری بعد از من آماده کنید و از نظر من شما گزینه‌ی اصلح هستید. هاشمی که غافلگیر شده بود مخالفت می‌کند و از امام می‌خواهد که فکر دیگری بکند. امام امّا تأکید می‌کنند که نظرشان همین است. در نهایت آقای هاشمی از امام درخواست مهلت می‌کند و قسم شرعی می‌دهد که افراد حاضر این موضوع را جایی مطرح نکنند. چند روز بعد حال امام وخیم می‌شود و در بیمارستان بستری می‌شوند و همان جا از دنیا می‌روند.» 
 
چنانکه می‌بینید تفاوت این روایت با روایات مشابه این است که آخرین تصمیم خمینی پیش از رفتن به بیمارستان بوده است و برعکس دیگر روایات که معمولاً سخن وی درباره‌ی رهبری خامنه‌ای پس از انجام پرسشی بوده، این بار با اصرار شخصی و فراخواندن هاشمی انجام گرفته که نشان می‌دهد از نظراتی که قبلاً بیان کرده، برگشته است. طبعاً انتشار این متن به تنهایی هیچ چیز را ثابت نمی‌کند ولی افرادی که در آن جلسه‌ی خصوصی بودند، خانواده‌ی سیّداحمد خمینی و بازماندگان آیت‌الله توسّلی در صورت اطّلاع‌داشتن می‌توانند شهادت دهند. 
 
به گفته‌ی مرحوم منتظری منصب رهبری، ولایت‌عهدی نیست که با وصیّت رهبر قبل اثبات شود و کار هاشمی نیز در آوردن یکی از نقل قولهای پیشین آیت‌الله خمینی برای رهبری خامنه‌ای اشتباه بود؛ امّا هستند کسانی که با توجّه به آن توصیه‌های پیشین خمینی مقامها و شایستگیهایی برای خامنه‌ای قائل  می‌شوند که وی فاقد آن است؛ شاید آشکارشدن واقعیّت ماجرا آنان را از اشتباه در بیاورد و دستکم این پرسش را برای آنان مطرح می‌کند که چرا خمینی از توصیه‌ی پیشین خود درباره‌ی رهبری خامنه‌ای برگشت؟

۴ نظر:

  1. من چیزی صریح تر در "رد" رهبری خامنه ای نزد مرحوم امام شنفته ام که سلسله ی رواتش ثقه اند برای من. نقل ِورژن کاملتری از همین روایت است که به یک هم حجره ای قدیمی و دوست صمیمی گفته می شود. پسر آن آیت الله هم حجره ای ِآقای توسلی، به من گفت که جناب توسلی به پدرم چنین گفته بود که علاوه بر این ها، امام حتی جمله ای بر این مبنا که اگر می خواهید چیزی از انقلاب باقی بماند، فلانی را نیاورید وسط! هم گفته بود. طبعا انتظار نمی رفت که این نقل قول ها را بشود علنی گفت. یا بنده جرات کنم اسم ِآن واسطه را بیاورم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. "اگر می خواهید چیزی از انقلاب باقی بماند، فلانی را نیاورید وسط!"
      اگر اينطور كه شما می‌گويی باشد، اوّلاً اين خطر هست كه روايت آن قدر غيرقابل باور شود كه اصل موضوع (يعني برگشتن نظرش از رهبری فلانی) هم رد شود. دوّم اينكه اگر رهبر انقلاب تا اين حد از او برگشته بود، چه فرقی بين او و منتظری؟ كاری می‌كرد كه او هم حاشيه‌نشين شود.

      حذف
    2. صورت کلی روایت شکل دیگری است در روایتی که بنده شنفته ام. خواستم موافقتش با کلیت روایت جناب ایماگر را تاکید کرده باشم. ورنه آن چه من شنفته ام، چیز دیگری است. و ماجرا چنین است که وقتی چنین احتمالی (خ) را از زبان اکبر می شنود، ناراحت شده آن قدر که بر می خیزند و قدم می زنند و ... سر آخر می گویند پس لااقل خودت بشو رهبر!چنین چیزهایی. ناگزیرم بیش از این باز نکنم.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics