سهشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲
حکایت جمعآوری و خمیرکردن کتاب «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی»
معروفتر از آن است که نیاز به
تکرار باشد. بعضی دستنوشتهها و سخنرانیهای مطهّری را برخی شاگردانش منتشر کردند
که بدون بازبینی نهایی و احیاناً اِعمال آخرین اصلاحها بود. در دنیایی که حتّی
افراد نیز حریم خصوصی حفاظتشدهای ندارند، تکلیف نخبگان معلوم است. آنان حتماً
میدانند که پس از حیاتشان آنچه ممکن باشد از آنان منتشر خواهد شد. حتّی اگر کسی
مانند شریعتی توصیه کند که آثارش بازبینی شوند، باز تضمینی به انجام این توصیه
نخواهد بود و چه بهتر؛ زیرا در آن صورت معلوم نیست که یک گفته یا نظر از آن کیست،
مؤلّف یا بازبین یا ترکیبی از هردو؟ محمّدرضا حکیمی دربارهی کتاب ممنوع مطهّری
میگوید که فلان ایراد واضح فقهی را دارد. درست میگوید ولی آن را باید به حساب
لغزش یا تعجیلی گذاشت که از هرکس سرمیزند. در یک کلام، نوشته یا گفتهی یک متفکّر
پس از وی باید بیهیچ جرح و تعدیلی منتشر شود و قضاوت با اهل فکر خواهد بود. طبعاً
آنان میدانند که نوشتههایی مانند این کتاب تنها در حکم مادّهی خام یک تألیف بوده است
و با آن همان معامله را میکنند. انتشار نظرات تند مطهّری پیرامون شریعتی نیز شامل
همین حکم میشود و انتقادها به انتشار آن وارد نبود. اگر آن حاشیهها ایراد و ضعفی
هم داشته باشد، وجهی از وجوه شخصیّت نویسندهی آن را آشکار
میکند.
این کتاب دو بخش دارد، یکی بخش ابتدایی و جنجالی که بحثی کلّی
دربارهی فلسفهی اقتصاد در اسلام است و بخش دوّم که رسالههایی در موضوعهای
گوناگون اقتصادی است. نسخهی تایپی و کمحجم بخش اوّل را از اینجا میتوانید دریافت
کنید و نسخهی اصل را از اینجا:(یک، دو، سه) دانلود. این کتاب به همّت سایت «قسط آنلاین»
در دسترس قرار گرفته است. امیدوارم بخش دوّم نیز به زودی آماده و منتشر
شود.
شاید حکیمی اشتباه میکند و مطهری درست گفته...؟
پاسخحذفمنظور حکیمی بعضی مسائل واضح مانند مقدار زکات و مانند آن است نه تحلیل و تفسیر و برداشت.
پاسخحذف