درویش‌آزاری

                                                                                                         شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ 


آزار و اذیّت و دستگیری دراویش در چندسال اخیر بسیار گسترده شده است. امروز نیز در اقدامی بی‌سابقه چندصدتن از آنان دستگیر شدند. تفاوت مسلک آنان با راه‌وروش عرفای متشرّع شیعه جای انکار ندارد امّا این بزرگان هرگونه آزار و اذیّت آنان به نام دین را مردود می‌دانستند. در کتاب «روح مجرّد» نقل قولی است از مرحوم آیت‌الله انصاری همدانی در ردّ قتل سه تن از اولیای خدا به دست آقامحمّدعلی بهبهانی که فرزند وحید بهبهانی مشهور است و با انگیزه‌ی دفاع از دین آنان را کشت. سپس مرحوم طهرانی نقل قولی مشهور از علّامه طباطبایی می‌آورد:
 
«..غرب‌گرایی و بی‌دینی و لابالی‌گری که از جانب کفّار برای ما سوغات آمده است، ‌این ثمره را داشت که دیگر درویش‌کشی منسوخ شد و گفتار عرفانی و توحیدی آزادی نسبی یافته است و گرنه شما می‌دیدید امروز هم همان اتّهامات و قتلها و به دارآویختن‌ها برای سالکین راه خدا وجود داشت». (چاپ هشتم،‌ ص ۳۸۴)
  
ظاهراً همین یک‌ثمره نیز از بین رفته است. البتّه روش رهبر فعلی با رهبر پیشین تفاوت دارد. امان‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی به دراویش گنابادی که معروف است؛ در ضمن او هیأتی از همین گروه را نیز به حضور پذیرفت که خبر آن در روزنامه‌های ایران و بامداد منتشر شد.

۷ نظر:

  1. درباره مجادلات فکری و کلامی مانند حرفهای ملکیان و ... مطالبی نمی نویسید؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تعجّب چرا؟ با این ایماخوانان هر کس بود تا حالا از رو رفته بود. بیشترشان به دنبال سیاست هستند و اوضاع هم که آرام شده،‌ شاید الآن وقت فکر کردن به خداحافظی است.

      حذف
    2. Even after all this time
      The Sun never says to the Earth
      "You owe me"
      Look what happens
      With a love like that
      It lights the whole sky!

      حذف
    3. یک جستجو نشان می هد که خیلیها این شعر را ترجمه ای ازحافظ می‌دانند که اشتباه است. اما به هرحال معنای زیبایی دارد و در ضمن جواب دندان‌شکن به بعضیها هم هست ; )

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics