شباهت نامناسب

                                                                                                      دوشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۳
  

دایره‌ی واژگان رهبر نظام شامل الفاظ نامناسب و گاه بی‌ادبانه هم می‌شود. او دو سه بار در ملأ عام صفت «خبیث» را برای انگلیس به کار برده است. چندین سال پیش وارن کریستوفر را «بدترکیب» خواند و پس از ناآرامی‌های ۸۸،‌ معترضان خود را «میکروب» نامید. درباره‌‌ی اروپ‍اییان نیز گفت که «نژادهای اروپایی نژادهای وحشی‌اند. حالا ظاهرشان اتو کشیده و کراوات‌زده و ادوکلن زده‌اند امّا باطن همان باطن وحشی‌گری است». وی در جلسات خصوصی از این هم بی‌پرواتر است.
  
روحانی درباره‌ی مخالفان مذاکرات گفته است که: «عدّه‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند هروقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم. به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید». روحانی آرام و دیپلمات است و من مطمئن هستم که سخنان چند وقت اخیر وی به خاطر حسّاسیّت به منتقدان نیست چون با حمایت رهبر از دولت، دلواپسان نمی‌توانند اشکالی در روند مذاکرات به وجود بیاورند. پرداختن چندباره به سخنان افراطیان، ترفندی برای پیغام‌دهی به طرفهای مذاکره است که گروه فعلی شاید آخرین بخت آنان برای توافق با ایران باشد و‌ غربی‌ها را برای توافق با ایران ترغیب کند. 
  
با توجّه به واکنش مطبوعات غرب به سخنان اخیرش،‌ به گمانم تا اینجا موفّق هم بوده است امّا روحانی باید بداند که این کار را با الفاظ مناسبتری نیز می‌تواند انجام دهد. یکی از دلایل اقبال به وی، ‌متانت و کلام سنجیده و باوقار وی بود. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که این ویژگی بیش از هر صفتی توجّه مردم را جلب کرده است. او این اقبال را نباید مفت از دست بدهد. از سوی دیگر ما سالهاست که خروش و خشم و بدزبانی رهبر و اطرافیانش (خطبا،‌ نمایندگانش در نهادها و البتّه ا.ن) را می‌بینیم،‌ شبیه‌شدن روحانی به خامنه‌ای اصلاً خوب نیست.

۴ نظر:

  1. "پرداختن چندباره به سخنان افراطیان، ترفندی برای پیغام‌دهی به طرفهای مذاکره است که گروه فعلی شاید آخرین بخت آنان برای توافق با ایران باشد و‌ غربی‌ها را برای توافق با ایران ترغیب کند."

    روحانی در سازمان ملل گفت که یک صدا از طرف ایران حرف می‌زند،‌ شما هم با یک صدا با ما حرف بزنید. حالا این تحلیل شما با آن در تعارض نیست؟

    پاسخحذف
  2. آن حرف روحانی چند جنبه داشت. یکی برای افراطیان داخل،‌ یکپارچه‌دیدن حاکمیّت و خود را بهره‌مند از حمایتِ رهبر دانستن. دیگر درخواست از طرف مقابل برای غلبه‌ی عقلگرایی و مصلحت‌طلبی بر شعارهایی که سه دهه است می‌شنویم. به نظرم همین الآن هم از هیئت حاکمه یک‌صدا به گوش می‌رسد و عقلای قوم جزو دلواپسان نیستند؛ حتّی جلیلی هم از مذاکرات هسته‌ای حمایت کرده است. این حرفها شاید در حدّ تاکتیک کوتاه‌مدّت باشد.
    این آن چیزی است که ما در ظاهر می‌بینیم ولی آنچه را که دولتیان در آینده‌ی مذاکرات می‌بینند یا از گذشته‌ی دولت پیش می‌دانند،‌ فقط خدا عالم است.

    پاسخحذف
  3. شغال بیشه مازندران را ... نگیرد جز سگ مازندرانی ... عزیز من ... درست است که زیبا سخن گفتن پسندیده است و به دلیل حداقلی ایجاد حس آرامش در مخاطب ، تاثیر بیشتری دارد اما برای جماعتی که شکنجه کوچولوی دینی شان اماله بطری نوشابه بوده و مصداق مثل معروف ما خلاف کوچیکمون قتله و عرق خوریمون با سطله و سایر ماجرا ، به جهنم گفتن حسن روحانی پر معنا و اتفاقا هشداری بر آرام انتقاد کردن است وگرنه در سیره و سلوک دشمنی ، ایشان خود آخوندی هفت خط است !!! از حوزه ادب خارج میشم و عرض میکنم که برای بعضی اگه نرینی میگن طرف کون نداشت ... بازم ببخشید

    پاسخحذف
  4. در زمان خاتمی یکی از عواملی که اصولگرایان را پررو کرد همین به اصلاح اخلاقگرایی اون بود. روحانی باید نشون بده که جواب های هویه.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics