ماستمالی نظری

                                                                                                   سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

  
یکی از راههای انکار یک ناهنجاری، ‌قیاس آن با دیگر نقاط جهان و چشم‌پوشی از تفاوتهاست. اینطور هر کم و کاستی را می‌توان توجیه کرد. ظاهراً روش دفاع‌ناپذیری است ولی طرفدار زیادی دارد. آیا می‌توان گفت که «تصادفات رانندگی در تمام جهان وجود دارد و فوقش بعضی جاها کم و بعضی جاها زیاد است» و از آن برای توجیه آمار زیاد تصادفات در ایران سود برد؟ یا همین استدلال را برای فیلترینگ اینترنت و جز آن به کار برد؟ بعضی به جای «کم و زیاد» از تفاوتهای فرهنگی استفاده می‌کنند تا کمتر توی چشم بزند امّا... می‌زند! به نمونه‌های زیر دقّت کنید، ‌همه از همین روش سود می‌برند بدون توجّه به تفاوتهای فاحش بین «اینجا» و «آنجا»:
  
علی‌محمّد مؤدّب: ممیزی کتاب همه جا هست و هر فرهنگ و کشوری برای خودش حداقل‌هایی دارد. حتی در نظام‌های غربی و طبقه‌بندی محصولات فرهنگی هم نوعی ممیّزی اعمال می‌شود.
 
غلامعلی حدّاد عادل: در آن سر دنیا هم گشت ارشاد وجود دارد منتهی حدّش با ما فرق می‌کند ولی اصل موضوع فرقی نمی‌کند.
 
حسین کچویان: غرب شورای نگهبان سخت‌تری نسبت به ما دارد ولی در قالب نهادی شکل گرفته است. یعنی چیزی به اسم حزب هست، شورای قانون اساسی هست و … که این‌ها حذف عملی می‌کنند.
سیّدجواد طباطبایی: شورای نگهبان در همه جای دنیا وجود دارد و به نوعی فیلترشدن و از صافی گذراندن است. همه نظام‌های دموکراتیک دنیا این صافی را دارند منتها این بحث‌ها را نکرده‌ایم و نگفته‌ایم چگونه است. نصف این نهادها را گرفته‌ایم و نصف دیگرش را پس زده‌ایم، مجلس را گرفته‌ایم و بعد گفته‌ایم همه می‌توانند داخل آن شوند. نه، اصلا اینطور نیست همه آنها مشخصاتی دارد.

۷ نظر:

  1. پاسخ‌ها
    1. چه کسی درباره‌ی مجلس گفته «همه می‌توانند داخل آن شوند»؟ برعکس همه می‌دانند قانون شرایطی را برای نامزدی معیّن کرده است. در حالی که فغان همه از دخالتهای آشکار به اسم نظارت استصوابی به آسمان بلند شده،‌ نقد یک‌جانبه‌ی یک قول بی‌پایه و ندیدن واقعیّات، آب به آسیاب اقتدارگرایان ریختن است.

      حذف
  2. Where these above people get these informations,I don't think Iranian can be fooled by these kind of garbage and nonsense,may be they are looking desperately for partner in their crime.

    پاسخحذف
  3. دکتر طباطبایی گفته این مصاحبه بدون نظر و رضایت ایشان منتشر شده است

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قرار بود که متن مصاحبه که عیناً از روی فیلم پیاده شده،‌ ویرایش شود که نشده امّا متن، عین سخنان ایشان است.

      حذف
  4. نکته جالب این است که در چنین قیاس‌های ناهنجاری که می‌کنند، غرب که قوانین و اصول و فرهنگش همه مذموم بود به‌ناگهان تبدیل می‌شود به قبلهِ آمال و سنجه‌ برای‌شان، درواقع صورت کلی این است: اگر درغرب هست پس اشکال ندارد ما هم داشته باشیم.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics