به پیشباز خبرگان

                                                                                                    یکشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۴
  
      
علّت کوتاهی اصلاح‌طلبان در دو انتخابات گذشته‌ی مجلس خبرگان بر من پوشیده است. البتّه در اینکه اقتدارگرایان این مکان را به قول خودشان تنگه‌ی احد می‌دانند و به هر قیمتی از آن حراست می‌کنند که شکّی نیست امّا من تحرّک خاصّی از تغییرخواهان برای به دست آوردن کرسی بیشتر در این مجلس ندیده‌ام. این بار امّا سخن از لیست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیان می‌رود که نوید دورخیز مناسبتر را به ما می‌دهد. 
  
مجلس خبرگان مجلسی است خودآیین که آیین‌نامه و قوانینش را خودش تصویب می‌کند و محلّ تلاقی نهادهای انتخابی و انتصابی در ساختار سیاسی ایران است. مجلس خبرگان آینده به احتمال قوی وظیفه‌ی تعیین رهبر بعد را بر عهده دارد و پیش از آن هم می‌تواند در نحوه‌ی نظارت بر نهادهای تحت امر رهبر تغییراتی به وجود آورد. اگر تغییری در ایران آینده متصوّر باشد با تغییر قانون اساسی انتخاب‌محور به جای انتصاب‌محور فعلی و کوتاه‌کردن دست شورای نگهبان از دخالتهای دلبخواهی در انتخابات است. جز این باید فاتحه‌ی این ساختار کهنه و معیوب را خواند.
  
تا کنون تمام همّت من -در مقام منتقد خوش/واقع‌بین به اصلاح نظام- انتقاد از عملکرد سران نظام، احترام به قوانین موجود و تلاش برای تغییر آنها بوده است؛ اگر قرار باشد جمهوری اسلامی اصلاح شود، تنها راه آن تغییر ترکیب مجلس خبرگان است و لاغیر. به دست‌آوردن پست ریاست جهوری و تمام کرسیهای مجلس فقط برای بدترنشدن اوضاع مفید است و گرنه هرگونه تلاش پایه‌ای برای تغییر، به چیزی شبیه تراژدی تحصّن مجلس اصلاح‌طلب خواهد انجامید. 
  
اصلاح‌طلبان باید تمام تلاششان را برای فراهم‌کردن تعداد فراوان از مجتهدان سابقه‌دار یا حاضر در ساختار سیاسی ایران به علاوه‌ی فضلای جوان و کمترشناخته به کار بندند تا کار را برای ردّ صلاحیّت آنان دشوار کنند. گام دوّم اطمینان وزارت کشور روحانی برای کمترکردن احتمال دخالتهای شورای نگهبان است و گام سوّم را قطعاً مردم بسیار استوار برخواهند داشت. فقط تصوّر کنید که در انتخابات آینده و با وجود رقبای اصلاح‌طلب، امثال یزدی و جنّتی اصلاً رأی نیاورند یا فلان نماینده‌ی تندرو اختلاف فاحشی با نماینده‌ی اصلاح‌طلب داشته باشد. عقلای اعتدال و اصلاح با دوراندیشی و زمینه‌سازی فراتر از انتخابات ۹۲ و گفتگوهای هسته‌ای می‌توانند این به‌ظاهر ناممکن را ممکن کنند. نقش خاتمی و ناطق مثل همیشه مهم است و هاشمی هم که خود میان گود خواهد بود و البتّه اوّلین حضور سیّدحسن می‌تواند مژده‌ی به میدان‌آمدن یک خمینی به‌روزشده را به همه بدهد. انتخابات آینده‌ی خبرگان ممکن است مهمترین انتخابات حیات جمهوری اسلامی باشد. در این باره بیشتر خواهم نوشت.

۱ نظر:

  1. علّت کوتاهی اصلاح‌طلبان در دو انتخابات گذشته‌ی مجلس خبرگان خیلی هم پوشیده نیست. آنان خواستار اصلاح کلّی نیستند و به اقدامهای کوچک داخل ساختار فعلی قانعند. پس درصدد به چالش کشیدن کل سیستم برنیامده‌اند.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics