انتخابات‌ ِفهرست‌ها

۷اسفند -۴‌                                                                                      یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴

  
شاید بتوان خبر جدل جنّتی و یزدی بر سر سیّدحسن خمینی و نامه‌ی نارضایتی رهبری از درگیری در شورای نگهبان را موثّق ندانست ولی استعفای سخنگوی شورای نگهبان و سخنان بعد او که حاکی از تک‌روی جنّتی در قانون‌گریزی و سرپیچی از تن‌دادن به بررسی مجدّد صلاحیّت برخی نامزدها بود، گویای همه‌چیز است. در ساختاری که قانون ارزش چندانی ندارد و به‌سادگی با تفسیر مجری آن بالاوپایین می‌شود، اینکه چه کسی در مناصب قرار می‌گیرد بسیار مهم است. به بیان دیگر ارزش فرد در ساختارهای قانون‌گریز بیش از خود قانون است و درست به همین دلیل است که باید برای حذف افراطیان از دو مجلس (به ویژه خبرگان)‌ تلاش کرد.

برای نیل به چنین هدفی باید و حتماً رأی‌دهندگان به لیست کامل رأی بدهند. در یک انتخابات آزاد الزامی به این کار نیست چون گزینه‌ها متعدّد است و حتّی کسانی که به یک حزب نزدیکی فکری دارند می‌توانند لیست آن حزب را اساس قرار دهند و موارد جزئی اختلاف را با اشخاصی که می‌پسندند کامل کنند و در نهایت، برندگان برآیند ِسلیقه‌ی عمومی خواهند بود امّا وضع کنونی ما فرق می‌کند. در انتخابات مجلس که اصلاح‌طلبان به زور لیست خود را بستند و در انتخابات خبرگان هم که اساساً تلاش برای گزینش «کمترنامطلوب»هاست. پس با اختلاف یا خالی‌ماندن مثلاً سه‌نفر در لیست من و شما، آرا تقسیم می‌شود و دقیقاً همان سه نفری که سرلیست جامعتین اند، به خبرگان وارد می‌شوند.

من نگرانی چندانی بابت رأی‌آوردن فهرست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای مجلس ندارم چون یک لیست یا فهرست بیشتر وجود ندارد. به فرض که برخی جا بمانند، کسانی وارد می‌شوند که بسیار بعید است از میان تندروها باشند. امّا حکایت درباره‌ی خبرگان (که به گمان من مهمتر از مجلس است)‌ کمی فرق می‌کند. برای مثال آنچه همایش اصلاح‌طلبان خراسان رضوی اعلام کرده نام شش نفر و در لیست شورای سیاست‌گذاری نام پنج نفر به چشم می‌خورد؛ یا با به تأخیر افتادن اعلام فهرست اصلاح‌طلبان برای تهران این امکان وجود دارد که این لیست با لیست «خبرگان مردم» تفاوت داشته باشد. بنده هم درباره‌ی افرادی که در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌اند حرف دارم و هم درباره‌ی گزینه‌های «خبرگان مردم» ولی آنچه فعلاً اهمیّت دارد، «یکی‌بودن» لیستی است که به بخش تغییرخواه جامعه ارائه می‌شود. اگر می‌خواهید یزدی،‌ مصباح و جنّتی وارد خبرگان  نشوند، فقط یک راه دارید و آن هم این است که لیست واحد بدهید. اصلاح‌طلبان مانند اصولگرایان اشتباهات زیادی در انتخابات داشتند و سال۸۴ را دقیقاً به خاطر همین اشتباهات از دست دادند. همانطور که سال ۹۲ به خاطر وحدت بی‌سابقه در سخت‌ترین شرایط برنده شدند. شاید بتوان بر تنظیم‌کنندگان لیست «خبرگان مردم» ایراد گرفت که بدون هماهنگی لازم با دیگر اصلاح‌طلبان لیست دادند ولی حالا مهمترین کار، ‌حفظ یک‌دستی و یک‌نواختی است. اشخاصی مانند سیّدمحمّدخاتمی و دیگر کسانی که در پشت صحنه‌ی ۹۲ نقش‌آفرینی کردند باید به میدان بیایند و دوباره نظم لازم را حکم‌فرما کنند. گفتن اینکه رقیب متشتّت‌تر از ماست یا بهانه‌هایی از این دست کافی نیست؛ تغییرخواهان برای خبرگان باید فقط یک لیست (آن هم کامل) داشته باشند. تا جمعه وقت هست ولی هرچه زودتر بهتر.

۲ نظر:

  1. یک جوری حرف می زنید که انگار دارید برنامه بیست ساله می نویسید. دوـ سه روز دیگر انتخاباته مثل اینکه.

    پاسخحذف
  2. از دست من بیشتر از این برنمی‌‌آید. خوشبختانه خاتمی بلافاصله از لیست واحد امید سخن گفت و نامزدان اصلاح‌طلب هم با هاشمی دیدار کردند که به منزله تأیید آنها بود. در فهرستهای ۳۰+۱۶ هم نام «خبرگان مردم» آمده است گرچه در سایت گام دوّم هنوز لیست تهران اعلام نشده است که جای گله دارد.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics