نتایج کیهانی

                                                                                                       شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴


بدون توجّه به نتیجه‌ی انتخابات، می‌شد محتوای سرمقاله‌ی کیهان را حدس زد، سپس برایش طنز ساخت یا حتّی نقد کرد. برای طنزپردازی موضوعهای بهتری وجود دارد و اینگونه نوشته‌ها نیز به هیچ اصلی پایبند نیست تا بتوان آنرا نقد کرد ولی چند نکته هست که به گفتنش می‌ارزد:

یک . تا به حال شنیده‌اید که بتوان با خواهش و تمنّا کسی را از عقیده و مرامش برگرداند؟ قطعاً نه. پس دعوت رهبر نظام از مخالفان نظام برای شرکت در انتخابات ابداً به این معنا نبود که بیایید و برای گل روی من از این پس مدافع نظام بشوید(!) بلکه به این معنا بود که به‌رغم مخالفتتان و با داشتن همان موضع برای مصالحی رأی بدهید. پس از این انتخابات نمی‌توان برداشت کرد که رأی همه‌ی مردم، رأی به نظام بود. (و نظام را هم نویسندگان کیهان برابر با رهبر نظام می‌دانند و گرنه شعار اصلی سبزها اجرای بی‌تنازل همین قانون اساسی بود و مخالفت با رهبر و منتصبانش به معنای مخالفت با نظام نیست)

دو. معنای ادّعای تقلّب در یک انتخابات این نیست که گروهی معتقد باشند،‌ در ایران «هر انتخاباتی» لاجرم و همیشه با تقلّب آشکار همراه است. بیرون آمدن اسم روحانی نیز به این معنا نیست که اسم احمدی‌نژاد هم بدون شبهه از صندوق بیرون آمد. جنبش سبز کاری کرد که «نظام» فکر تکرار وقایع ۸۴ و ۸۸ را از سرش بیرون کند و به عبارتی «رهبر نظام» مجبور شد که مدام تذکّر دهد که رأی حقّ‌النّاس است. اگر کسانی شیطنت نکرده‌ بودند، چه نیازی به این همه توضیح واضحات؟ 

سه. می‌توان در میان یک نوشته‌ی مهمل هم از آب گلآلود ماهی گرفت و مثلاً گفت که کارنامه‌ی اقتصادی دولت جدید ضعیف بوده است. در شرایط تحریم کاهش شدید نرخ تورّم مهم نیست،‌ پخش‌کردن پول میان مردم و بردن ایران به بدترین دوران تحریم لابد دستاوردی چشمگیر است.

چهار. دوقطبی سیاسی در ایران دروغین نیست. خیلی فرق است بین کسانی که با شیوه‌ی حکومتداری خامنه‌ای موافق یا مخالفند. این دوقطبی را-که عملاً به سود اصلاح‌طلبان شد- طرفداران خامنه‌ای به اتّکا به واکنش او به یک مصاحبه‌ی ساده‌ی بی‌بی‌سی ساختند. لیست انگلیس را چه کسانی ابداع کردند؟ جالب است که وی ابتدا با عجله و ندانم‌کاری موضوعی را پیش می‌کشد و بعد طرفداران خود را ملامت می‌کند که -بر اساس سخنان من- چرا چنین می‌کنید؟ با چنین لیدری قافیه را باختن حتمی است.

۵ نظر:

  1. خب به سلامتی از شر انتخابات راحت شدیم یا نه؟

    پاسخحذف
  2. نه بابا چه اطمینانی. از فردا می نویسه: به پیشباز انتخابات۹۶ و برو که رفتی !!!

    پاسخحذف
  3. به‌به به جمع دوستان و تبریک به عیّار عزیز که برای انتخابات سنگ تمام گذاشت

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics