تحلیل‌درمانی ولایی

                                                                                                 پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴


چند حاشیه‌ی کوتاه بر سخنان خامنه‌ای:

یک. ادّعای رقابتی بودن انتخابات.
واقعاً هستند کسانی که این ادّعا را باور کنند؟ ردّصلاحیّت بیش از نوددرصد اصلاح‌طلبان چاره‌ای نگذاشت که آنان افراد معتدلتر رقیب را از ترس تندروان وارد فهرست خود کنند و در خبرگان هم که دلخوشی همه به حذف چند تندرو بود که فقط دوتایشان بیرون ماندند؛ به این می‌گویید رقابت؟

دو. این انتخابات سالم‌ بود، پس انتخابات سال ۸۸ و ۸۴ هم سالم بود.
من که متوجّه نشدم این چه طرز استدلال است. مشارکت پرشور ۶۲ درصدی به تنهایی برای نشان‌دادن اینکه چندسال پیش انتخابات با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار نشده کافی نیست؟ انجام عملی درست نشان می‌دهد که پیش از آن عمل نادرستی صورت نگرفته است؟ پس چرا در هر نشستی این موضوع را تکرار می‌کنید؟ جز این است که افکار عمومی قانع نشده‌اند؟

سه.رفتار نجیبانه‌ی بازندگان امروز و رفتار نانجیبانه‌ی بازندگان دیروز.
نجیبان امروز که همه‌ی اهرمها را در دست داشتند، پس شروع کردند به نواختن مردم تهران با انواع تهمتها. نانجیبان دیروز که اعلام پیروزی نامزد پیروز را در نیمه‌شب شنیدند تنها کاری که کردند راهپیمایی سکوت بود. در کدام کشور صدهاهزار نفر به خیابان می‌‌آیند و تنها گزکی که به حاکمیّت می‌دهند، آتش‌زدن زباله‌هاست؟ (که آن هم برای کم‌کردن اثرات اشک‌آور بود). چرا به پیشنهاد نانجیبانه‌ی رسیدگی دقیق به برگزاری شیوه‌ی برگزاری انتخابات رسیدگی نشد؟ چرا اجازه داده نشد که موسوی در صداوسیما با مردم سخن بگوید؟ و مگر فراموش کردید که معترضان به نتایج سه نفر بودند و رضایی و کرّوبی که بخت پیروزی نداشتند هم اعتراض داشتند؟ به بی‌طرف نبودن شورای نگهبان چرا رسیدگی نشد و هزار پرسش دیگر. خوش‌خیالی است اگر رهبر نظام بپندارد که این پرسشها با یک خطابه‌ی «اینگونه که من می‌گویم بیندیشید» از بین می‌رود. نشان به این نشان که حالاحالاها به فتنه‌ی ۸۸ در سخنانش ارجاع خواهد داد؛‌ چون هنوز فتنه‌ای زنده است.

چهار. احرازنکردن شرایط یک فرد عمل به قانون است.
احرازنکردن دقیق و منضبط بر اساس قانون ملاک است نه احرازنکردنی که صدای سخنگوی شورای نگهبان را هم دربیاورد و منجر به استعفای او شود. همانگونه که احراز بدون دلیل- با معیارهای شما- نمی‌تواند به پاسخگویی در برابر «خدا» بینجامد، ردّصلاحیّت دلبخواهی هم نمی‌تواند. به سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله محفوظی در دیدار با سیّدحسن خمینی مراجعه کنید. دیدار بی‌سابقه‌ی مراجع تقلید از خمینی جوان و سخنان آنان چه می‌گوید و این نارضایتی بدنه‌ی سنّتی حوزه چه پیامی برای شما دارد؟ 

پنج: وظیفه‌ی مجلس خبرگان: ‌انقلابی‌ماندن، ‌انقلابی فکرکردن و انقلابی عمل کردن
در قانون اساسی اثری از این صفات که خامنه‌ای برمی‌شمرد نیست. مدّتهاست که اسلام و خدا و پیامبر حضور چندانی در سخنان روحانیان حاکم به‌ویژه رهبر ندارد. بسامد آیات و روایات در سخنانش کم است و به جایش معیارهای من‌درآوردی مانند انقلابی‌گری و نفوذ جایش را گرفته است. نفوذ یعنی فردی چنان بگوید که «دشمن» می‌‌گوید. با این وصف مصداق بارز نفوذ ح.شریعتمداری است که موضعش در دوران برجام عیناً همان مواضع اسرائیل و  تندروان امریکا بود. از کوزه همان برون تراود که در اوست.

شش. بی‌اثربودن رفت وآمد غربیان.
یک‌باره بگویید هرچه در این زمان انجام می‌شود بی‌اهمّیّت است و هرچه در زمان آن «نظرنزدیک‌»بود عالی. سبقت گرفتن غربیان و شرقیان برای حضور در ایران و عقد قرارداد بی‌اهمّیت است ولی حضور کاملاً کم‌اثر کشورهای عضو پیمان عدم تعهّد مدام گوشزد می‌شود. آن حضور و جمع‌شدن کشورها در کنفرانس کشورهای اسلامی کی و کجا به ایران (حتّی ایران احمدی‌نژادی) سودی رساند؟


پ.ن. ما گفتیم اصولگرایان سعی نکنند به جای تحلیل،‌ تحیل‌درمانی کنند ولی می‌بینیم برترین تحلیل‌درمانگر خود رهبر نظام است.  این رشته سر دراز دارد. 

۹ نظر:

  1. در مورد بند سه: چرا اگر واقعاً یک‌طرف را انتخابات 88 مجرم می‌دانند، بنابر چیزی که هیچ‌جای قانون وجود ندارد «حصر»شان کردند، بنابر خواست خودشان، جرأت محاکمه علنی‌شان را ندارند؟ چطور ممکن است کسی را مجرم بدانند ولی حتی جرأت محاکمه کردن او را نداشته باشد و بدزدندش و پنهانش کنند؟!

    پاسخحذف
  2. چی میگی عمو؟
    آره واقعا شما تو سال فقط 88 راهپیمایی سکوت کردید و فقط زباله آتیش زدید؟ اتفاقا تو همون راهپیمایی سکوتتون به پایگاه نظامی بسیج حمله کردید! حمله ی سکوت!
    آخی! چقدر مدنی و مدرن و آروم! اصلا آرامش تو اعتراضاتتون موج میزد! فیلمهاش هم موجوده!
    در ضمن، مگه از موسوی و کروبی دعوت نکردن بیان صندوقهارو بازشماری کنن و اعتراضشون رو قانونی انجام بدن؟اونها قبول کردن؟
    تازه میگی چرا بهشون اجازه ندادن بیان تو صدا و سیما با مردم حرف بزنن؟ نه بابا؟ دیگه چی میخوای؟
    کجای دنیا به کسی که زده زیر میز بازی و قواعدی که خودش اول برای رقابت پذیرفته بود، زیر پا گذاشته، اجازه میدن حالا بیاد با مردم هم مستقیم صحبت کنه و تحریکشون کنه؟
    خوبی؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دهها نفری که کشته شدند، به خاطر حمله به پایگاه بسیح بود؟ جزای الله اکبر گفتن روی بام گلوله بود؟
      آن کس که نیمه شب آمار بیست و چهار میلیونی احمدی نژاد را اعلان میکند قواعد بازی را رعایت نکرد. رهبری که زودتر از شورای نگهبان تبریک گفت قواعد را رعایت نکرد. شورا ینگهبان یکه بیطرفی را کنار گذاشت و اعضایش از یک یا زنامزدها حمایت کردند قواعد بازی را رعایت نکرد.
      محسن رضایی که سبز نبود گفت سه میلیون شماره کارت ملّی دارد که به او رأی داده اند.
      شما خوبی؟

      حذف
    2. نخیر. دهها نفری که کشته شدند به خاطر وحشی بازیهای دیگه ای بود که 1 نمونش پایگاه بسیج بود. بعد کی گفته مردم رو تو تهران روی پشت بوم با گلوله زدن چون الله اکبر میگفتن؟
      عمو مثل اینکه تو اصلا ساکن ایران نیستی. یا شاید هم فیلم تخیلی زیاد نگاه میکنی!
      اگر هم هستی حتما تو تجمعات و درگیری ها نبودی تا وحشی بازیهای همفکرات رو از نزدیک ببینی.
      دوما کسی نیمه شب نگفت احمدی نژاد 24 میلیون رای آورده. بعضی خبرگزاری گفتن 65 درصد آرا تاکنون که شمارش شده مال احمدی نژاد بوده. درصد میدونی یعنی چی؟
      رهبری هم به احمدی نژاد تبریک نگفت. به مردم به خاطر حضورشون تبریک گفت.
      در ضمن محسن رضایی گفت 900 هزار تا شماره ملی داره نه 3 میلیون. دوما هم استنادش به مراجعه کنندگان به سایتش بود.
      اگر هر کسی میخواست اینجوری آرای خودش رو بشمره که دیگه انتخابات برای چی تو دنیا داره برگزار میشه؟

      عزیز قواعد بازی رو کسی به هم زد که موقع ثبت نام امضا میکنه و تعهد میده که داوری شورای نگهبان رو قبول داره و ولایت فقیه رو قبول داره و ... . بعد میزنه زیر همش و دروغ به این بزرگی میگه. موسوی دروغ گفت. ایشون دروغگوست. والسلام!
      شما هم اول قبل از اینکه جواب بدی خودت تحقیق کن تا حرفات غلط از آب درنیاد. با همین دروغها مردم رو سرکار گذاشتید چند ساله، بعد به بقیه میگین دروغگو.

      حذف
    3. یک نمونه از کسانی که به هنگام گفتن الله اکبر گلوله خوردند:
      https://fa.wikipedia.org/wiki/مصطفی_غنیان
      رأی ۲۴ میلیونی احمدی نژاد پیش از ساعت سه:
      http://imayan.blogspot.com/2009/06/blog-post_150.html
      رضایی هم بین سه و نیم تا پنج میلیون ادّعای رأی داشت:
      http://www.afkarnews.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/486042-%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B2%D8%A7%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA

      حذف
    4. اعتراض به نتیجه انتخابات به این معنا نیست که کسی شورای نگهبان یا رهبری را قبول ندارد و شما که چشم بسته تهمت می زنید باید بهتر بدانید که هیچ دروغگویی 6 سال پای دروغش نمی ایستد با این همه هزینه و حصر و جان خودش را به خطر نمی اندازد، این وظیفه شورای نگهبان بود که صدای منتقدین و معترضین را بشنود و اگر اقای موسوی شورای نگهبان را قبول نداشتند و دلسوز نظام نبودند که اعتراض نمی کردند، این شورای نگهبان بود که اقای موسوی را قبول نداشت و ناحقی و ناجوانمردی کرد، اعتماد و اعتقاد به نظام باید دو طرفه و بر اساس عقل باشد نه یک طرفه و بر اساس اطاعت کورکورانه! عملکرد شورای نگهبان در سال 88 و سال 92 و حتی در همین سال 94 همواره به طرز واضحی جناحی به هواخواهی از جناح خاص بوده، هر چند لفظ "شورا" دیگر معنا ندارد وقتیکه خود سخنگوی این شورا که اتفاقا اصول گرا و انقلابی هم هست، علنا گفت که این به اصطلاح شورا تک نفره اداره می شود، الان به مدت 20 سال اقای جنتی خودش تصمیم می گیرد یعنی کلمه "شورا" دکور است، بیچاره اقای موسوی که قانون اساسی را جدی گرفته بود و اعتقاد زیادی به "شورای نگهبان" داشت.

      حذف
  3. آورده اید که "مشارکت پرشور ۶۲ درصدی به تنهایی برای نشان‌دادن اینکه چندسال پیش انتخابات با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار نشده کافی نیست؟ ". باید خدمت شما عرض کنم که نوشتن 46 اسم بسیار زمانبر تر از یک اسم است و به همین دلیل شاهد صف های طولانی در تهران بودیم.

    پاسخحذف
  4. معترضان 88 جایی در روند برگزاری و نظارت بر انتخابات نداشتند بسیاری از ناظران نامزدها را به صندوق راه نداده بودند ارتباط اینترنتی و موبایلی مابقی را قطع کرده بودند و هیچ دسترسی به اتاق تجمیع آرا نداشتند و.... اما بازندگان امروز خود ناظر انتخابات بوده اند و وزارت کشور قبل از اعلام نتایج از آنها اجازه و رضایت میگرفته است لذا اگر ابهام و اعتراضی به نتایج انتخابات هست که هست به رای نیاوردن مصباح و یزدی نیست بلکه به رای آوردن جنتی است! چطور میشود تمامی افراد هر دو فهرست رای بیاورند جز یک نفر؟ نکند ابطال 7 درصد آرا برای جلوگیری از افتادن کلیدی ترین مهره رد صلاحیت ها بوده است؟؟
    درباره حضور 85 درصدی واقعا می شود به قول روحانی چند کتاب درباره اش نوشت اما با مقایسه حضور پر شور 62 درصدی من یاد سخنان امیدوار رضایی افتادم که گفته بود "براساس گزارش‌های که از نمایندگان ما در ستادهای انتخاباتی و حاضر بر سر برخی صندوق‌ها رسیده‌است، مشخص شده‌است که «۷۰ تا ۸۰ درصد آراء» در آن صندوق‌ها، با یک خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک نامزد خاص به صندوق‌ها ریخته شده‌است" خب شاید اینطوری حضور را به 85 درصد رسانده اند!
    رفتار نجیبانه را هم حسن خمینی و دیگرانی نشان دادند که اگر چه به ناحق رد صلاحیت شدند اما به خاطر مصالح بالاتر زمین بازی را ترک نکردند و نشان دادند لذتی که در رد صلاحیت با رای هست در رد صلاحیت استصوابی نیست!
    دیگر آنکه اعلام اجرایی شدن برجام هنوز دو ماه نشده واقعا ایشان انتظار دارد بعد از این مدت کوتاه چه نتایجی ببیند؟؟ چطور آثار تحریم ها را حتی بعد از آنکه ملموس و عینی شده بود انکار می کردند؟

    پاسخحذف
  5. این درست است که کار به خشونت کشیده شد، ولی مقصر این خشونت مردم نبودند، بلکه خشونت قائم به رفتار تحریک امیز رئیس جمهور سابق (احمدی نژاد) بود، باز هم ماهیت خشونت اصلاح طلبان نامشخص است، چون بنده بخاطر دارم اقای موسوی گفتند اگر ایت الله خامنه ای رای ها را دوباره بشمارد و نتیجه همین باشد من قبول دارم و اعتراضی ندارم ولی رهبری نپذیرفتند، می بینید که یک دندگی طرف مقابل خیلی اثر گذاشت در شعله ور شدن اتش اعتراضات، وقتی به درخواست های رهبران معترض پاسخ ندادند خود به خود ان ها را به سمت ضد نظام فرستادند، کسانی که خشونت کردند، تحت تحریک عناصر ضد انقلاب بودند نه موسوی و کروبی، کسی که ان ها را هل داد به سمت ضد انقلاب که بود؟ در نهایت در این "وحشیگری" بسیاری از مردم بی گناه کشته شدند که بیش از مردم عادی بودند و کسانی که مطالبه و درخواست احقاق حق داشتند، سرکوبی که شد تا ابد لکه ننگی بر تاریخ این دوره از جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند. این مشکل اصول گرایان جمهوری اسلامی است که خودشان ضد انقلاب را محکوم می کنند ولی با اعمالشان همه را عمدا به سمت ضد انقلاب و خشونت گرایی هدایت می کنند.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics