روزهای آخر مسئولیّت

                                                                                               دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵


ظاهراً اوباما دو نامه به روحانی و خامنه‌ای نوشته و خواستار دیدار با روحانی شده تا سنگهایشان را با هم وا بکنند. اوباما نوشته که روزهای آخر ریاست اوست و به اشاره فهمانده که نفر بعد مانند او نخواهد بود. اوباما در روزهای آخر چند کار کرد؛ برجام را سروسامان داد، با کوبا رابطه برقرار کرد و به هیروشیما رفت. ظاهراً می‌توان در روزهای آخر مسئولیّت کارهایی کرد بدون ترس از عواقب آن؛ سؤال اینجاست که آیا رهبر نظام هم چنین خواهد کرد؟ پاسخ پرسش تا اینجا منفی است.

بیماری رهبر نظام بحثی قدیمی است ولی برخی منابع از ساخت مرکز درمانی داخل بیت می‌گویند و اینکه رهبر دوّم ج.ا شاید از هشتادسالگی عبور نکند. او از ابتدای امسال بسیار بی‌حوصله‌تر از همیشه است و حرفهایی می‌زند که عجیب می‌نماید. امسال در شرایطی اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی نامیده شد که بدون رفع تمام تحریمها، کارآمدی تیم اقتصادی دولت تراز تجاری را برای بار اوّل پس از انقلاب مثبت کرد و تورّم به کمترین مقدار سالهای اخیر رسیده است ولی دریغ از تقدیر از آنان. انزوای بین‌المللی ایران به رفت‌وآمد رؤسای جمهور و وزرای کشورهای گوناگون بدل شده است امّا حواریان رهبر از این موضوع اظهار نگرانی می‌کنند. تولید نفتی ایران خیلی بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت، روزهای هوای پاک پایتخت زیاد و دریاچه‌ی رو‌به موت ارومیّه به بقا امیدوار شد. رهبر امّا در سخنرانی نوروزی خود کلّیاتی عوامانه را به عنوان شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی به دولت یادآوری می‌کند؛ از جمله اینکه پولهای خارج کشور باید به مصرف تولید برسد نه واردات! ایشان اگر اندکی اقتصاد متوجّه می‌شد، ‌می‌دانست که آمدن این همه پول به داخل- با هر هدفی- فاتحه‌ی اقتصاد نیمه‌جان ایران را می‌خواند.

سخنان امروز وی درباره‌ی آموزش زبان انگلیسی حتماً همه را انگشت به دهان کرده است. گویی با تصمیم شخصی رهبر می‌توان زبان علم را تعیین کرد یا اهمیّت زبان اوّل بین‌المللی را انکار کرد. طرفه اینکه پس از برجام تمایل به آموزش زبان فارسی بیشتر شده و برخی در اروپا به جای زبانهای دیگر خاورمیانه پس از عربی، زبان فارسی را انتخاب می‌کنند. همین نشان از اهمیّت اثر سیاست بر فرهنگ دارد و اینکه مصالحه و مذاکره می‌تواند تا کجاها اثر بگذارد. احتمال می‌دهم اجتهادهای بعدی خامنه‌ای بدتر از این هم باشد و باید واقعاً فکری برای این ماشین ترمزبریده کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics