اسکار دوّم

                                                                                                      ‌دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵

 
موراکامی در «کافکا در کرانه» تمثیلی دارد درباره‌ی زندگی که آن را دریایی از موجهای موافق و مخالف توصیف می‌کند. از دید وی انسان موفّق کسی است که مانند یک موج‌سوار زبده حتّی از موج مخالف هم برای حرکت خود بهره می‌برد. اصغر فرهادی کارش را از نوجوانی و فیلم کوتاه آغاز کرد و خشت روی خشت چید تا به اینجا رسید. وقت ساختن «رقص درغبار» (که همان وقت آنرا دیدم و کار کارگردان نوآمده را به شدّت پسندیدم) خبری از این همه طرفدار نبود؛ همینطور به وقت سریال‌سازی (که داستان خودش را دارد) و «شهر زیبا». او به تدریج، به زحمت، با حوصله، ‌شکیبایی و دقّت اصغر فرهادی شد. بین خودمان بماند که موجهای این دریا هم با وی سازگار بودند ولی به یاد بیاوریم که یک واکنش نسنجیده در برابر وقایع اخیر شاید باعث می‌شد که این موفّقیّت به دست نمی‌‌آمد. رخدادهای اخیر اسکار را از چنگ «تونی اردمن» درآورد ولی به هرحال این حواشی هم بخشی از بازی‌ زندگی است.
  
ایماخوانان می‌دانند که من از طرفداران سینمای فرهادی (البتّه تا اینجا) نیستم و به او و بعضی حاشیه‌ها نقد دارم ولی این باعث نمی‌شود که از صمیم قلب شاد نباشم و برای فرهادی آرزوی توفیق بیشتر نکنم. حالا نام او در کنار فدریکو فلینی (جاده، شبهای کابیریا، هشت‌ونیم، آمارکورد)، ویتوریو دسیکا (واکسی،‌ دزدان دوچرخه،‌ دیروز امروز و فردا، باغ فینزی کونتینی)، اینگمار برگمان (چشمه‌ی باکرگی، همچون در یک آینه، فانی و الکساندر)، آکیرا کوروساوا (راشومون، درسو اوزالا) و رنه کلمان (دیوارهای مالاپاگا، بازیهای ممنوع) به عنوان ششمین برنده‌ی اسکار خارجی که بیش از یک جایزه (جدایی.. و فروشنده) گرفته‌اند ثبت شده است. فرهادی سالها وقت دارد که اعتبارش را خرج فیلمهای بهتر، ‌حمایت از دیگر سینماگران ایرانی و دفاع از هنر و انسان‌دوستی کند. در سالی که کیارستمی به شکلی نمادین ابتدا به عضویّت آکادمی اسکار درآمد ولی پس از آن درگذشت، این جایزه حال همه را بهتر خواهد کرد.

اگر دستم به کورش کبیر می‌رسید به او می‌گفتم که درست است که آفات اخلاقی و طبیعی زیادی داریم و «دروغ و خشکسالی» از مهمترین آنان به شمار می‌‌آیند ولی ای کاش «حسد» را هم در دعایت اضافه می‌کردی. برای همه‌ی کسانی که به دنبال انگیزه‌یابی افراد،‌ برچسب‌زنی و منفی‌نگری‌اند آرزوی بهبود و حال بهتر می‌کنم. مبارک همه باشد. چسبید.

۸ نظر:

  1. یه بووووس بررگ برای همه. آخیئیییش.
    الان فراستی داره با سردبیر یالثارات تلفنی حرف میزنه دوتایی بلندبلند فوش میدن.

    پاسخحذف
  2. سلسله نوشته های محسن کدیور درباره دکتر سامی چنگی به دل نمی زند. مقداری پرسش مطرح کرد ولی نتوانست چیزی را اثبات کند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. او استعداد هدررفته ای است در فلسفه و فقه که خود را دستی دستی قربانی موج سواری در دریای سیاست منحط کرد. یادش بخیر!

      حذف
    2. @مرنضی: حق با شماست. گذاشتن پیوندهای وبچین به معنای تأیید آنها نیست.
      @آرمان: من خودم دل خوشی از سیاست‌زدگی نخبگان ندارم ولی سیاست‌ورزی داریم تا سیاست‌ورزی. تنزّه‌طلبی سیاسی ممکن است باعث شود نااهلان به طور کامل همه‌چیز را قبضه کنند.

      حذف
    3. «کاش در قم می‌ماند و سیاست را به اهلش وامی‌گذاشت».

      حذف
  3. آقای آرمان به در می گویند که دیوار بشنود. در همانا محسن کدیور و دیوار همانا عیار ایماگر است. خودتان را به درودیوار کوچه علی چپ نزنید لطفا.
    با تشکر

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics