متخصّصان متعهّد

                                                                                         ‌          چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶
 

حالا که بازار واکنش به سخنان ترامپ گرم است و سپاهی که دیروز تفنگ و رسانه و پول را با هم داشت امروز بدل به نماد انقلاب و جمهوری اسلامی شده، گفتگوی خوب دهباشی با سرتیپ خلبان شهرام رستمی دیدن دارد.
  
کلّ گفتگو دیدنی و شنیدنی است ولی بخش سرنگونی هواپیمای ایرباس ایرانی شاید از بقیّه جذّابتر باشد که روایتی کاملاً متفاوت از روایت رسمی و شعاری ارائه می‌کند. اینجا دیگر از روایت سیاه و سفید همیشگی خبری نیست و تجزیه و تحلیل یک اهل فن حرف اوّل و آخر را می‌زند. نکته اینجاست که روایت رسمی فقط برای عوام تهیّه نشده بلکه خواص را هم در زمان خود گول زد. هاشمی رفسنجانی با پیش‌فرض گرفتن عمدی‌بودن شلیک موشک، آن را نشانه‌ی حضور جدّی و دخالت آشکارتر امریکا می‌دانست و قبول قطعنامه را از پیامدهای این تحلیل می‌خواند. این موضوع و کودتای نوژه که به آن اشاره می‌شود فقط دو نمونه از ناگفته‌های ارتشیان است که سالها مسکوت مانده بود.

چندی پیش در سفری با یکی از تکاوران ارتش همسفر بودم. حرفهای بسیاری از جنگ به ویژه دفاع از خرّمشهر داشت و شاکی بود از نادیده‌گرفتن نقش ارتش در جنگ و با ذکر جزئیّات، بسیاری از ادّعاهای رایج درباره‌ی جنگ را نقد و رد می‌کرد. ابداً قرار نیست که حرف امثال او عین واقع باشد ولی مسأله اینجاست که این حرفها ناگفته مانده و مجالی برای رقابت پایاپای با روایت شعاری/انقلابی سپاه نیافته است. شک نکنید که اگر مجالی به فرماندهان ارتش داده شود، حرفهایی کاملاً متفاوت از آنان درباره‌ی جنگ و پس از جنگ و حتّی همین حالا خواهید شنید.

پ.ن: دهباشی پس از نوشته‌ی احمدزاده این یادداشت را در همین رابطه منتشر کرد.

۲ نظر:

  1. توضیحات حبیب احمدزاده برای اثبات تقصیر ناو امریکایی کافی نیست؟

    پاسخحذف
  2. مقصّر که پیش از حرفهای ایندو معلوم بود و امریکا برای همین خسارت داد؛ بحث بر سر عمدی‌بودن یا نبودن آن است.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics