بازی دوسر باخت در خاورمیانه

                                                                                                          جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
 
محمّد بن‌سلمان خامنه‌ای را هیتلر جدید خاورمیانه خواند. این درست پس از آن بود که فرمانده سپاه پاسداران ایران گفت که ما در یمن حضور مستشاری داریم. پیش از این هر گونه حضور ایران در یمن انکار و حمایتها فقط معنوی قلمداد می‌شد. حتماً به یاد دارید که حضور ایران در عراق و سوریه نیز ابتدا فقط «مستشاری» بود و بعدها معلوم شد که قضیّه از چه قرار است. ابتدا و در فضای احتیاط‌آمیز پسابرجام حتّی کشته‌ها نیز علنی نمی‌شد و پس از اطمینان از بی‌خطر بودن آن بود که تشییع جنازه‌های آن‌چنانی راه افتاد. حالا پس از فراغت نسبی از عراق و سوریه،‌ نظام ایران سراغ یمن رفته است و با پاسخ بی‌سابقه‌ی ولیّ‌عهد عربستان روبه‌رو شده است.

سالها پیش مهدی طائب گفت که داریم در یمن نیروهایی را بر قیاس حزب‌الله لبنان تربیت می‌کنیم. با توجّه به زیدی‌بودن شیعیان یمن و آوازه‌گری خود طائب، کمتر کسی حرفش را جدّی گرفت امّا بعدها که سروکلّه‌ی انصارالله پیدا شد معلوم شد که خیلی هم بیراه نمی‌گفت. یمن حیاط خلوت عربستان است و دولت رسمی آن علیه حوثی‌هایی است که در یمن اقلیّتی بیش نیستند. یمن سوریه نیست که مخالفان انصارالله عمدتاً افراد خارجی باشند بلکه خود یمنی‌ها در حال برادرکشی‌اند. برعکس سوریه، روسیه نه امکان و نه تمایل به مداخله دارد، تازه احتمال دخالت امریکا نیز می‌رود. بهترین سناریو برای یمن آتش‌بس، ‌مذاکره و تفاهم است. نظام ایران باید این پنبه را از گوشش درآورد که یمن به دست نیروهای طرفدار خودش بیفتد.

اگر واقعاً آرمان اصلی نظام در خاورمیانه مبارزه با اسرائیل است، عملکردی که اعراب را روزبه‌روز به اسرائیل نزدیک کند مطلوب است یا نه؟ این چیزی است که در حال رخ‌دادن است که هم باعث ایجاد شکافی پرناشدنی بین مسلمانان می‌شود و هم کمکی به فلسطینیان نمی‌کند. این بازی برنده ندارد.

۲ نظر:

  1. ۱۲۳
    این بازی برنده ندارد.

    اما مطمئناً بازنده اصلی‌ آن کشورِ ایران است. حسابِ "کشورِ ایران" البته از "جمهوری اسلامی" جداست.

    پاسخحذف
  2. برنده اختلاف بین کشورهای مسلمان اسرائیل است.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics