نعل وارونه‌ی قضایی

نکات سبز -۴۵                                                                                      دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶
   

دادستان تهران ضمن سخنانی که جای تأمّل زیادی دارد بررسی و صدور حکم محکومیّت قاتل مرحوم ستّار بهشتی را از افتخارات قوّه‌ی قضائیّه برشمرده است. سؤال اینجاست که آیا این قوّه بدون فشار افکار عمومی و اطّلاع‌رسانی دیگر زندانیان این کار را انجام داد؟ تلاشها برای ساکت‌کردن خانواده‌ی او و بی‌توجّهی به تظلّم‌خواهی آنان فراموش شد؟ دیگر موارد مشابه مانند قتل زهرا کاظمی که به‌رغم اطّلاعیّه‌ی وزارت اطلاعات دولت وقت رسیدگی نشد کجای کار است؟ حکم محکومیّت شکنجه‌گر، ضارب و قاتل ستّار بهشتی چقدر با جرم او همخوانی داشت؟ حکم محکومیّت سعید مرتضوی به «دوسال زندان» چقدر با فاجعه‌ی کهریزک تناسب دارد؟ قتل سه نفر و شکنجه‌ی افراد دیگر بدون فرجام‌خواهی پدر روح‌الامینی ممکن بود؟ سؤالها بی‌شمار است و دادستان از میان پیامبران فقط جرجیس را برگزیده است.

رئیس دادگستری تهران به حمید بقایی گفته که «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است» این ضرب‌المثل خوبی است و کاری هم به این نداریم که بستگی به انصاف «محاسبه‌گر» دارد ولی این مثل در زمان ماستمالی‌کردن پرونده‌های مالی شهرداری در زمان خود احمدی‌نژاد و حالا قالیباف کجا بود؟ جامعه نسبت به خبر تخلّفهای مالی بی‌احساس شده است. محسن هاشمی آخرین فقره‌ی تخلّف را به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ به اینها کی رسیدگی خواهد شد؟

دادستان کلّ کشور به خیال خود کلکسیونی از دروغ‌ها، نافرمانی ها و سرپیچی‌های احمدی نژاد را برشمرده است. به ایشان توصیه می‌کنیم به مناظره‌های سال ۸۸ رجوع کند و ببیند محصوران فعلی همین حرفها را درباره‌ی او نزدند و رهبر نظام آنها را «نسبت‌های خجالت‌آور» نخواند؟ نسبتهای خلاف او به هاشمی و ناطق چرا بررسی نشد؟
  
یک سؤال صریح: آیا احمدی‌نژاد تا زمانی که وانمود می‌کرد مطیع رهبر است در امان نبود و پس از خانه‌نشینی یازده‌روزه تمام خلافهایش آشکار نشد؟ معیار برای قوّه‌ی قضائیّه و خود نظام اصل خلاف است یا درجه‌ی اطاعت از رهبر؟ توجّه به تفاوت وضع سابق و فعلی احمدی‌نژاد یا وضع کنونی احمدی‌نژاد و قالیباف برای دانستن پاسخ این پرسش راهگشاست. بقیّه‌ی پرسشها فرع این پرسش‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics