دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶
چند نکته
دربارهی پوشش اجباری:
۱- آنچه
بخشی از جامعه در حال حاضر با آن دستبهگریابانند مشکل «پوشش اجباری» است نه
«حجاب اجباری». حجاب تعریف مشخّصی دارد که این روسری و شالهای عقبرفته مصداق آن
نیست. به عبارت دیگر بخشی از زنان ایران سالهاست که حجاب را رعایت نمیکنند. گرچه
به نظر بیاهمیّت بیاید ولی لازم است که بدانیم با یک مسئلهی عرفی-حکومتی سروکار
داریم هرچند حکومت مذهب را بهانهی این اجبار کرده است.
۲- حجاب
برای حکومت فعلی تابوست ولی نه در صدر اسلام تابو بود و نه حالا باید باشد. در صدر
اسلام «دستکم» کنیزان الزامی برای داشتن حجاب نداشتند. خلیفهی دوّم گاه کنیزانی را
که -چهبسا جوانتر و زیباتر از بسیاری از زنان عرب بودند- با تازیانه تهدید میکرد
که روسری از سر بردارند. در حال حاضر هم نباید تابو باشد چون لااقل یک مصداق برای
نپوشاندن سروگردن هست و آن هم زنان مسن و کسانیاند که عرفاً از سن ازدواج آنان
گذشته باشد (نور- ۶۰). پس این اجبار ربطی به مذهب ندارد.
۳- حاکمان
فعلی از مفاد دو بند بالا باخبرند ولی تلقّی آنان این است که پس از بهدارآویختن
روسری در خیابان، نوبت دیگر مراحل میرسد. پوشش اجباری حکم خاکریز اوّل را دارد که
از فروریختن خاکریزهای بعدی جلوگیری میکند.
۴- نوع
واکنش یا سکوت مدّعیان اصلاح با این مقوله به تنهایی میتواند عیار آنان را نشان
دهد.
سلام .
پاسخحذفآیه مبارکه از سوره حدید نقشه راه حکومت الهی/ اسلامی را به روشنی بیان می کند .« لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»
تمام حرف دراین است که حکومت الهی باید بسترهای مناسب را فراهم کند تا مردم خودشان برپاکننده قسط باشند.
شبیه به این تعبیر در فرمایش سالار شهیدان صلوات الله علیه هست که حسب نقل فرمودند : «...انما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی ...»نفرمود من برای اصلاح امت جدم قیام کردم.وظیفه حکومت /حاکم اصلاح نیست .اصلاح وظیفه خود مردم است .اصلاحاتی ارزشمند و پایداراست که به خواست خود مردم و نه با دستور و بخشنامه انجام پذیرد.
اگر این معنا فهمیده شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
مردم دیگر منتظر ملا و مفسر مسلمان نیستند
پاسخحذفبرخی می گویند حکمی در قرآن یا حدیثی معتبر در باب حجاب اجباری نیست. این بحث بگمانم مهمترین خواست صد ساله ملت ایران را نادیده میگیرد. ایرانیان می خواهند با قوانینی برخاسته از رای و حاکمیت ملی خود زندگی کنند نه تفسیر و تأویل فلان ملای متحجر یا آن مفسر مسلمان ازاداندیش.
عباس میلانی
بعضی از ایرانیان هم می گویند ما وکیل و وصی نداریم تا کسی بگوید "ایرانیان این را [که من می گویم] می خواهند" یا "مردم آنرا [که من می گویم] می خواهند."
حذفیعنی اصولا با این نوع گرامر و استفاده ابزاری از لغات اصولا مشکل دارند. "مردم" کیست؟
وقتی عبّاس میلانی اینطور حرف بزند تکلیف بقیّه معلوم است.
حذفنه به سراغ هشتگ جدید #دختران خیابان انقلاب بلکه به سراغ هشتگ قدیمی #نه_به_حجاب_اجباری رفتن: تاجزاده در شرح اینکه چرا از کمپین دختران خیابان انقلاب «حمایت» کرده چندین توییت نوشت که تازه سرآمدش این است: «من حجاب را واجب میدانم اما با اجباری شدن آن مخالفم زیرا افزون بر آنکه سیاستی شکستخورده است، با نقض حقوق شهروندی و نادیده گرفتن آزادی سبک زندگی، موجب وهن اصل دین و تضعیف دیگر هنجارهای اسلامی میشود. بیحجابی را هم گسترش میدهد.»
حذفوی بعد هم سنگ انقلاب را به سینه زده و در تکمیل دیدگاه خود مینویسد: «انقلاب اسلامی با حضور و مشارکت زنان باحجاب و بیحجاب به پیروزی رسید. جمهوری اسلامی نیز با رای مشترک بانوان باحجاب و بیحجاب تاسیس شد. آن روزها همه با هم بودیم. امروز نیز همه با هم میمانیم و ایران عزیز را با هم میسازیم» و آیهای هم از قرآن و روایت و حدیث آورد که چاشنی «حجاب» تکمیل شود.
مصطفی تاجزاده همچنین در پاسخ به اینکه تا حالا کجا بوده و چطور ممکن است فردی که روزی پُست معاون سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی را داشته چنین متحول شود، مدعی شده که سالهاست طرفدار حقوق و آزادیهای فردی است؛ اما نگفت در دوران زمامداری دولت متبوع آنها در پارکهای تهران موهای دختران را که بیرون بود قیچی میکردند، ناخنهای بلند آنها را بریده و بر پاهایی که بیرون بود تیغ میکشیدند و «خواهران زینب» روژ لب دختران را با آب دهانی که بر کف دست آنها میانداختند پاک میکردند و اصلاحطلبان خم به ابرو نمیآوردند.
شاید پاسخ مختصر و مفید به این دسته از اصلاحطلبان تازه به فکر آزادی دیگران افتاده را دکتر عباس میلانی داده باشد. او توییت کرده: «برخی میگویند حکمی در قرآن یا حدیثی معتبر در باب حجاب اجباری نیست. این بحث بهگمانم مهمترین خواست صد ساله ملت ایران را نادیده میگیرد. ایرانیان میخواهند با قوانینی برخاسته از رای و حاکمیت ملی خود زندگی کنند نه تفسیر و تأویل فلان ملای متحجر یا آن مفسر مسلمان آزاد اندیش.»
http://news.gooya.com/2018/02/post-11631.php
واسا انقدر تند نرو از امام پیغمبر حسین علی هم حرفی وسط نیار. من چیکار دارم فلان کس چی گفته انهم ۱۳۰۰ سال پیش. اصلا حساب اون کسی که مسلمون نیست برای الله پیغمبر علی حسین و .. تره هم خورد نمیکنه تو این مملکت هم زندگی میکنه چیه؟ شما واقعا فکر میکند ما نسل ۷۰ و ۸۰ مسلمون هستیم چون ننه بابامون هستن؟ یک سر به مدرسه ها و دانشگاه ها بزنید ببینید چند نفر نماز میخونند یا تره واسه علی حسین پیغمبر خورد میکنن. جمع کنین بابا. لفظ قلم هم میان یعنی خیلی حالیمون هست.
پاسخحذف