تلگرام پشیمان‌سازی

                                                                                             شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
   

شاید فقط در ایران رفع فیلتر سایتی چون تویتر می‌تواند وعده‌ی انتخاباتی یک نامزد ریاست‌جمهوری باشد. درباره‌ی تلگرام نیز همین فکر را می‌کردم تا اینکه همه دیدند فیلترشدن تلگرام در روسیه به چه واکنش و تظاهراتی انجامید و فهمیدیم خداراشکر تنها نیستیم. تلگرام وسیله‌‌ی ارتباط میلیونها ایرانی بود و هست، نقش‌‌آفرینی آن در انتخابات و اعتراضات ۹۶ یا به قول معاون مرکز ملّی فضای مجازی «مدیریّت موضوعات اجتماعی»، باعث شد در دستور کار فیلترینگ قرار بگیرد، ‌آن هم از بالاترین سطح نظام که منظور خامنه‌ای است. حتّی پیش از اینکه روحانی در اینستاگرامش بنویسد که بالاترین سطح با حکمی فرمایشی آن را به قوّه‌ی غیرمستقل قضائیّه دیکته کرده است نیز زمزمه‌اش بود که او از این موضوع ناراضی است.
 
غلامحسین الهام در نقدی که بر فیلترینگ تلگرام داشت گفت که تلگرام ابزار است، ‌نه ماهیّت حقیقی دارد نه حقوقی، ‌شکایتی از آن نشده و نه قوّه‌ی قضائیّه و نه دولت نمی‌توانند چنین تصمیمی اتّخاذ کنند و اساساً این موضوع ماهیّت قضایی ندارد. طبیعی است که در صورتی که «بالاترین سطح» خودش این موضوع را می‌گفت این انتقادها حتّی از سوی اصولگرایان متوجّه او بود. اینها در صورتی است که خودش مدّعی است «محرمانه نداریم» و طبعاً این ادّعای مضحک را باید به دیگر دروغهای نظام افزود.
 
رهبر نظام که ردّپای تصمیمهایش در بسیاری از امور هست، ترجیح می‌دهد نامی از وی به میان نیاید تا پیامدهای سیاستهای ضدّمردمی دامنگیرش نشود. حصر نمونه‌ی دیگری است که وی و نزدیکانش پشت ‌آن بودند ولی هربار گناهش را گردن جای دیگری می‌اندازند. حالا هم خبر می‌رسد که تلاشها برای رفع حصر با شرط «بالاترین سطح» روبه‌رو شده که به نمایش خیابانی (یعنی شادمانی مردم) نینجامد و همین شرط موضوع را فعلاً به محاق برده است. همین «مردم» را داشته باشید.

محمود رجبی معاون مصباح یزدی در مصاحبه‌ نظر مردم و خوشحالی و ناراحتی آنها را در اتّخاذ تصمیمها بی‌اهمیّت دانست و گفت که باید بر اساس مصلحت عمل کرد و این «مصالح» برای من و شما چقدر آشناست (ر.ک به نقل قول سلیمانی از رهبر). مهمترین نکته در سخنان تأسّف‌بار رجبی این نکته بود که «برخی از رأی به روحانی پشیمانند.» به گمانم این تلاش برای ناامیدی رأی‌دهندگان به روحانی و پشیمان‌سازی شاید حتّی مهمتر از نقش‌آفرینی تلگرام در انتخابات باشد. گرچه نباید امید را از دست داد ولی امید واهی‌داشتن نیز نابخردی است. مردم منتظر نافرمانی دولت و شرکتهای خصوصی نماندند و خودشان فیلترشکن نصب کردند امّا روحانی نیز نباید فقط در زمان انتخابات رجز بخواند بلکه حالا نیز به جای بسنده‌کردن به یادداشتی اینستاگرامی اقدام عملی کند و نتیجه‌اش را به اطّلاع مردم برساند، آن وقت انتظار داشته باشد که مردم امید داشته باشند و گرنه «بالاترین سطح» به هدفش که پشیمانی مردم از رأی‌دادن به اوست خواهد رسید. 

۵ نظر:

  1. مصباح و دارودسته‌ش چه‌کاره‌ن که از طرف نظام برای همه و مردم تعیین تکلیف میکنن؟

    پاسخحذف
  2. سلام.
    چارت تشکیلاتی حکومت ایران از پایین به بالا به ترتیب به این شکل بود و هست : خامنه ای ،محسن رضایی ، رفسنجانی ، حلقه روحانیون انجمن حجتیه و روحانیون متنفذ دیگر شامل جنتی ، یزدی ، مصباح و ... حلقه بالاتر دویست تن از سرداران سپاه ، نفر اول .این چارت مستقیما تحت نظر و فرمان پوتین عمل می کنند.
    حلقه دیگری شامل روحانیون و متنفذین قم هست که زیر نظر و سلطه انگلیس عمل می کنند.
    روزی که پوتین وارد فرودگاه شد حسن روحانی با عجله دوید تا به استقبال پوتین برود اما پوتین او را آدم حساب نکرد و.مستقیما به بیت رفت و لیست هفتاد نفره ای از سرداران متمرد سپاه را به او.داد تا حکم اعدامشان را صادر کند.
    یک ابنه ای عرق خور بیسواد که عروسک خیمه شب بازی سرداران سپاه است از خودش اختیاری ندارد و دقیقا به مثال طبل توخالی فقط هارت وپورت می کند .
    مشکل از جای دیگری است و متاسفانه کاری هم از دست کسی برنمی آید.

    پاسخحذف
  3. اما در مورد نقد غلامحسین الهام باید گفت : کلمه حق یراد بهاالباطل.آن وقتی که در منصب اجرایی و صاحب مسولیت بود چرا کور و کر بود و این همه خلاف قانون وخلاف حقوق را ندید ؟

    پاسخحذف
  4. امثال روحانی گرچه حضورشان اتفاقات مثبتی را همانند رفع یا توقف و تحدید تحریم ها و گسترش مناسبات دیپلماتیک و فواید ومنافع دیگر بهمراه داشت اما چون بواقع قدرتی در برابر حلقه قدرت ندارند عملا به مهره بازی آنها تبدیل می شوند و هشت سال بدون اینکه اتفاق مثبتی رقم بخورد مردم را اسیر انواع و اقسام بازیها و بگومگوهای بیحاصل می کنند و بعد هم نوبت به نفر بعدی می رسد و ایندور باطل همچنان ادامه می یابد.یک راهکار بسیار مطمئن و کاملا اجرایی و امتحان شده برای برون رفت کشور از این وضعیت و تغییر چرخه قدرت و ایجاد تحول اساسی هست که صلاح نیست عمومی شود .

    پاسخحذف
  5. این پشیمانی مردم و شادمانی مردم گفتن شما چقدر شبیه مَردم مَردم کردن ‌میرمخنث و اخته خواری طلب و دیکتاتور نظام مشرکین است،وا بده بابا!
    ٢٠ روز است که مردم بانه اعتصاب کردند،شما از پشیمانی و شادمانی تخم و تره حروم لقمه نظام حرف می زنی؛واقعا که...
    از ایران ایلخانی گفتن بود که گفت:من یک نفر بیشتر نیستم،بااینحال اگر مجاهدینی که خرداد سال ٦٠ با شعار مرگ بر خمینی،بت جماران را شکستند و رضا نیم پهلوی که اینروزا یابو وَرش داشته و فی می نیستها و دگرباش ها و دگراندیش ها،سه کاره های لیبرال و دوکاره های سوسیال دمکراسی و آنارشیستها و تجزیه طلبان و براندازان و معترضین دیماه،همه با هم به وحدت نظری و عملی برسند و رو به قبله نظام مشرکین و اعوان و انصار دلواپس و دلسوزش سینه تدبیر و امید و وحدت بزنند و آش ملی بخورند و نماز بخوانند،من کمافی السابق،مشرک به دین و آئین و مرام نظام مشرکین خواهم بود.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics