گروگانگیری ولایی -۲

                                                                                                      دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸

  
سایت زمانه مطلبی داشت که اگر جای رهبر نظام ایران بودید چه می‌کردید؟ جوابها به تناسب انتظار مخاطبان فرق می‌کند. اگر کسی بود که فرصت بیشتری داشت و عمیق‌‌تر با سؤال برخورد می‌کرد حتماً جوابش تفاوت داشت. یکی از مهمترین اولویّتها برای جانشین رهبر فعلی یک‌دست کردن ساختار اطلاعاتی ایران و حرفه‌ای‌کردن آن است. دوگانگی یا چندگانگی بین نیروهای امنیّتی به ناهمانگی‌هایی می‌انجامد که دودش به چشم همه می‌رود. گفتم جانشین رهبر فعلی چون یکی از ویژگی‌های خامنه‌ای نگه‌داشتن چندگانگی‌های ساختاری برای حفظ موقعیّت خود است و همین ویژگی شاید نگذارد او چنین کند و اگر هم به دنبال یک‌دستی باشد، این کار با قدرت بخشیدن بیشتر به اطلاعات سپاه در برابر وزارت اطلاعات انجام شود.
  
اطلاعات سپاه در بیانیّه‌ای مدّعی شد که روح‌الله زم را در عملیاتی فریبکارانه به داخل ایران کشانده و دستگیر کرده است. باورکردن این خبر تقریباً ناممکن است. حتّی ساده‌لوح‌ترین آدم سیاسی مخالف هم با پای خود به ایران که هیچ به کشورهای اطراف یا دوست ایران نمی‌آید. حتّی اگر چنین بود باید چیزی در مایه‌های آدم‌ربایی می‌بود. به هرحال برخی منابع از دستگیری او به دست پلیس فرانسه و استرداد او به ایران می گویند. عجیب اینکه از محتوای گفتار کوتاهی که از زم پخش شد،‌ این ادّعا تأیید می‌شود. او از «بازداشت» خود و نادرستی اعتماد به کشورهایی مانند فرانسه و.. گفت که یک معنا بیشتر ندارد و آن هم دستگیری به دست پلیس فرانسه است. چرا اطلاعات سپاه چنین ادّعای باورناپذیری را بیان می‌کند و از آن بدتر چرا سخنان زم را که با رندی به شیوه‌ی دستگیری خود اشاره داشت پخش می‌کند؟ 

چندی پیش ایران از تلاش برای استرداد مرجان شیخ‌الاسلامی و روح‌الله زم خبر داد. گویا باید این استرداد در همان راستا باشد ولی اگر فقط همین بود، باید دیگر مجرمان قطعی مانند خاوری نیز بازگردانده می‌شد. به گمان من در آینده‌ی نزدیک باید منتظر خبر آزادی برخی بازداشتی‌های فرانسوی یا دوتابعیّتی بود؛‌ کسانی مانند فریبا عادلخواه و رولان مارشال. اگر چنین شود مهر تأییدی خواهد بود بر کارآمدی تاکتیک گروگانگیری نظام. فعلاً تمرکز برادران روی قراردادن پرچم سپاه کنار پرچم ایران و انتشار اخباری مانند این است که ادامه‌ی هرچه بیشتر نظامی‌کردن نظام است. اگر یک تاکتیک جواب دهد چرا ادامه نیابد؟ 

مرتبط: گروگانگیری ولایی

۲ نظر:

  1. گمان می‌کند چنین رفتاری از فرانسه در دنیای آزاد بی مکافات خواهد ماند؟
    همان آزادی انیس نقاش هم با اینکه نقاش قرار نبود در ایران اعدام شود پیامدهای ناخوشایندی برای دولت وقت فرانسه داشت.
    تحویل دادن زم اگر واقعیت داشته باشد باید منظر طوفانی در فرانسه بود.
    فرانسه ایران نیست که دولت‌اش هر غلطی خواست بتواند بکند.

    پاسخحذف
  2. اگر بحث مبادله درست باشد یعنی تشویق ج.ا.
    اینطور هرکس را که بخواهند با گرفتن دوسه نفر از کشور محل سکونتش می‌توانند گیر بیندازند.
    به همین مسخرگی

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics