همه‌ی آمارها را اعلام کنید

                                                                                                  سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸
 
 
سخنگوی دولت در ادامه‌ی عطرافشانی چندروز اخیر خود گفت که شورای عالی امنّیّت ملّی با اعلام آمار کشتگان مخالفت کرده است که معنایش آشکار است. ابتدا گفتند که آمارها خیلی نیست و اینها که تیر خورده‌اند از پشت سر بوده، بعد که فیلمها در آمد دادستان کشور گفت که آمارها غیرواقعی است و ما خودمان آمار کشتگان را اعلام می‌کنیم و حالا هم که اعلام آن ممنوع شده است که یک معنا بیشتر ندارد و آن هم این است که تعدادش بسیار بیشتر از تخمین‌هاست. این پنهان‌کاری اصلاً چیز جدیدی نیست.

به جز آمار تابستان ۶۷ که به دلیل اینکه در بازه‌ی زمانی مشخّصی رخ داد کمابیش -آن هم بیشتر در تهران- مشخّص است،‌ آمار اعدام‌ها از اوّل انقلاب تا پایان جنگ به طور قطع بسیار بیشتر از آن است ولی چون پراکنده است و گاه در قالب اتّهام‌های دیگر انجام شده قابل شمارش نیست. آمار کشتگان جنبش سبز نیز همراه با انکار و پنهان‌کاری بود و بسیاری از افراد به عنوان بسیجی معرّفی شدند که به تدریج معلوم شد بازی تبلیغاتی محض بود. هنوز آمار مشخّصی از کشتگان سالهای ۸۸ و ۸۹ در دست نیست. شمارش کشتگان ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶ هم فقط به شکل ناقص و با تلاش پیگیران نهادها و رسانه‌های مردمی در دست است. 

گاه این بازی آماری برعکس است یعنی تلاش می‌شود که یک آمار خاص زیاد اعلام شود. حالا که فصل مقایسه‌ی بین «نظام» و «رژیم» است، بد نیست به یاد بیاوریم که تعداد کشتگان انقلاب از ۱۵ خرداد ۴۲ -و با  احتساب آن روز- حدود دوهزار و پانصد نفر است. در ابتدای انقلاب از آمار دهها هزارنفری شهدای انقلاب می‌گفتند. 

پیشنهاد می‌کنم کسانی که این روزها پیگیر آمار کشتگان آبان  ماه‌اند، یک آمار دیگر را که از قلمها افتاده است فراموش نکنند. ابتدای حمله‌ی مستقیم اسرائیل به مستشاران نظامی ایران در سوریه،‌ بنگاههای تبلیغی نظام آن را اعلام کردند و برای آنها تشییع جنازه گرفتند و هشتگ «انتقام بگیرید» زدند. بعد که تعداد حملات بالا رفت و از نظام جز ایستادن و تماشاکردن برنیامد برای اینکه تحقیر آشکار سلیمانی و سپاه قدس بیش از این بالا نگیرد، در رسانه‌ها هیچ حرفی از آن زده نشد. در حالیکه منابع سوری در هر حمله‌ی اسرائیل در کنار کشتگان سوری از تلفات مستشاران نظامی ایران هم نوشتند. تعداد مدافعان ایرانی مقتول اسد در این چندسال ممکن است به چندصد نفر رسیده باشد. اگر می‌خواهید پوچ‌بودن توسعه‌طلبی منطقه‌ای ایران و ادّعاهایی مانند نابودی اسرائیل در ۲۵سال آینده را همین حالا ببینید به انفعال و افتضاح سپاه در سوریه بنگرید که حتّی توان اعلام آمار کشتگان خود را ندارد؛‌ آن هم مستقیماً به دست دشمن شماره‌ی یک خود. بله، همه‌ی آمارها را اعلام کنید.

۹ نظر:

  1. و آمار افغانستانی ها و اتباع دیگر کشورها که سپاه از آنها در سوریه استفاده ابزاری کرده است

    پاسخحذف
  2. سلام
    دروغ بزرگترین گناه است و دروغگویی بزرگترین ظلم و ستمی است که یک انسان یا حکومت می تواند در حق انسانهای دیگر مرتکب شود.
    به قبل انقلاب کار نداریم .از ابتدای انقلاب مسئولین به مردم دروغهای فراوان گفتند و با اهرم مصلحت همه دروغهایشان را توجیه کردند.کسی نبود بپرسد که اگر بناست برای توجیه هر اشتباهی دروغ ببافید پس کل مسیر را اشتباه رفته اید .چرا این مسیر را که انتهایش سقوط و نابودی است ادامه می دهید ؟
    تعداد کشته های ما در جنگ بالای یک میلیون نفر است اما به دروغ نزدیک دویست هزار نفر اعلام شد.



    پاسخحذف
  3. در دو سال اخیر به شهادت مرکز آمار و بانک مرکزی بعضی از کالاها چهارصد تا پونصد درصد رشد قیمت داشته .در حالی که میانگین نرخ تورم بطور قطع بالای صد درصد است اما دولت به دروغ این نرخ را بسیار کمتر اعلام می کند.

    پاسخحذف
  4. بودجه ساخت سریالهای خاص تلویزیون که گاهی هفت یا هشت سال طول می کشد از صد میلیارد بالاتر است ولی به دروغ عدد اعلامی یک دهم واقعیت اعلام می شود.

    پاسخحذف
  5. رقم درآمد خالص صدا و سیما از تبلیغات چند ده هزار میلیارد تومان است که به دروغ هزار میلیارد تومان عنوان می شود .
    رقم حقیقی قرارداد بازیکنان ومربیان فوتبال بسیار بالاتر از چیزی است که در قرارداد رسمی نوشته و اعلام می شود.

    پاسخحذف
  6. رقم دستمزد بازیگران سینما با آن چیزی که رسما عنوان می شود بسیار متفاوت است.

    پاسخحذف
  7. خلاصه اینکه مسولین ایران این مملکت را با دروغ و فریب و آمارسازی اداره می کنند و این سنت سیئه کاملا پذیرفته شده و هیچکس هم به این رویه اعتراض نمی کند.

    پاسخحذف
  8. برای فهم آمار واقعی بهتر این است که هر عددی که اعلام شد ضرب در دو یا ده یا بالاتر کنیم تا عدد واقعی اعلام شود.

    پاسخحذف
  9. عذرخواهی می کنم هر چقدر تلاش کردم نشد که همه متن رو در یک پیام بیارم.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics