کنار «کُنارک»

                                                                                                  شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹


حادثه‌ی ناوچه‌ی «کنارک» رخدادی نظامی است و قاعدتاً متخصّصان باید به آن بپردازند ولی با اتّکا به نظر آنان لازم است حاشیه‌ای کوتاه در کنار آن بیاورم. کسانی که با مسائل نظامی آشنایند می‌دانند که حادثه بخشی جدایی‌ناپذیر از رزمایش‌های نظامی است و مثلاً در مانورهای زمینی به ازای هر هزار نفر، یک نفر تلفاتْ طبیعی است. نکته اینجاست که چقدر از این تلفات اجتناب‌ناپذیر بوده یا نبوده است.

میان انبوه مطالب جهت‌دار پس از این حادثه که بسته به موافق یا مخالف‌بودن،‌ نوع تحلیل هم فرق می‌کرد،‌ این نوشته به نظرم قابل اعتنا باشد. تقوایی با تأیید نظر ارتش نوشته که خطای موشک به خاطر دورنشدن ناوچه نبوده تا رادار به اشتباه روی هدف بزرگتر قفل کند،‌ چون شکل برخورد موشک نشان می‌دهد که موشک راداری نبوده و برای اجتناب از گیرافتادن در تله‌ی جنگ الکترونیک و پدافند ضدّموشک ناوهای پیشرفته،‌ ارتش در حال امتحان موشک با حسگر فروسرخ بوده است. آنچه نظر ایشان را تأیید می‌کند،‌ تصویر منتشر در کانال منتسب به ارتش است که موشکی را با سیکر یا جستجوگر فروسرخ نشان می‌دهد. 

حاشیه‌ای که لازم بود بزنم این است که مانور -برای مخفی‌ماندن امتحان موشک جدید- بدون اطلاع قبلی و کنار آبراهه‌ای بین‌المللی انجام شد. برای برنیانگیختن هیچ شکّی هلیکوپتر و قایق مددرسان هم به کار گرفته نشد و ملوانان را قایقهای محلّی نجات دادند. حالا فرض کنید این خطای وحشتناک (به خاطر ناکارآمدی «صنعت»، کم‌تجربگی پرسنل یا هر عامل دیگری) ممکن بود در مقیاسی بزرگتر رخ دهد و به کشتی تجاری بزرگ یا نفتکش برخورد می‌کرد و ابعاد حادثه وسیعتر می‌شد. اینجاست که می‌توان ادّعا کرد خطای برگزاری مانور بدون اطّلاع و بدون درنظر گرفتن امکان مددرسانی، غیرحرفه‌ای و اجتناب‌پذیر بوده است. آنچه کار را خرابتر می‌کند این است که این اشتباه را ارتش مرتکب شده است،‌ نه سپاه. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته که جزئیّات مانور را نمی‌گوییم چون اسرار نظامی است ولی ناشی‌گری در انجام آن باعث شد آنان که نباید بدانند، دانستند.
  
این‌ها در حالی است که ایران تحت شدیدترین تحریمهای اقتصادی و سیاسی است؛‌ اگر دست نظام بازتر بود چه اتّفاقی می‌افتاد؟ برای تقریب به ذهن عرض کنم که سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلّح معتقد است که ایران به‌خاطر داشتن مرز آبی بدون مانع با قطب جنوب، می‌تواند در قطب هم ادّعای مالکیّت ارضی داشته باشد. گربه‌ی مسکین اگر پر داشتی،‌ تخم گنجشک از جهان برداشتی.

۷ نظر:

  1. اگه موشک برای زدن ناو پیشرفته طراحی شده چرا ناوچه رو غرق نکرد؟

    پاسخحذف
  2. سلام
    این کار با چند هدف انجام شد.
    1-ادامه سیاست بحران سازی که قبلا مفصل توضیح دادم که شرط بقای این حکومت وجود بحرانهای داخلی ، منطقه ای و.جهانی است . در نبود تهدید و بحران خارجی خودمان بحران و تنش ایجاد می کنیم .
    2-منطقه خاورمیانه و.خلیج فارس نباید آرامش داشته باشد .دلیلش کاملا واضح است .ایران همیشه باید برای کشورهای منطقه بعنوان یک تهدید و یک عنصرخطرناک و غیر قابل اعتماد مطرح باشد تا به این وسیله تجارت پرسود اسلحه که سودش بین آمریکا ، ایران و سایر کشورهای تولید کننده سلاح تقسیم می شود تعطیل نشود.
    3-کشورهای منطقه و آمریکا مدتهاست که مانورهای ایران را جدی نمی گیرند و ایران را متهم می کنند که از سلاحهای مشقی و غیر جنگی در مانورها استفاده می کند و.نشانه اش هم این است که در مانورهای جمهوری اسلامی تلفات انسانی دیده نشده است.برای اثبات نادرستی این مدعا چه کاری بهتر از اینکه عده ای جوان بیگناه کشته شوند تا ثابت شود که نخیر.اتفاقا مانورهای ما کاملا جدی و با مهمات نظامی انجام می شود. و تلفات هم داریم.این معنا را از مصاحبه امیر سرلشگر سیاری (مسئول تزانزیت مواد مخدر جمهوری اسلامی ) می توان بخوبی فهمید که دقیقا به این نکته اشاره کرد.


    پاسخحذف
  3. 4-اگر ایران به طریق معمول و با رعایت عرف رایج و طی مقدمات مرسوم مانور برگزار کند یک درجه بازتاب در نگاه اعراب و غرب دارد.اما اگر (به ظاهر ) یک مانور مخفی بدون طی مقدمات مرسوم (مثل اعلام رسمی مانور) انجام دهد و بعد هم انفجاری رخ دهد و ادعا شود که این انفجار حاصل آزمایش موشک مثلا جدید ایران است شدت تاثیر این نوع اجرای مانور، نزد اعراب و غرب چندین برابر خواهد بود.اینطور وانمود شده که ما می خواستیم یک آزمایش مخفی موشکی انجام دهیم ولی بخاطر یک.اتفاق ناگوار و پیش بینی نشده این مانور مخفی لو رفت.اما قضیه دقیقا برعکس است.انفجار عمدی ایجاد شد تا همه بفهمند که ما موشک جدید ساخته ایم و خیلی خطرناک تر از قبل هستیم.

    پاسخحذف
  4. در واقع آقایان پیشرفت چشمگیری داشته اند و در طراحی و برنامه ریزی اقداماتشان اهداف چند گانه و چند لایه را دنبال می کنند!
    ما هنوز باور نکرده ایم که چه کثافتهایی بر ما حکومت می کنند

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics