کرونا و محرّم

                                                                                                 سه‌شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۹
 
۱
وقتی در اوج همه‌گیری کرونا که مشخّص بود مراسم حج در کار نخواهد بود،‌ سازمان حج و اوقاف متقاضیان را ثبت‌نام و پولها را دریافت می‌کرد،‌ تنها استدلال برای این کار احمقانه، سود سرشار پولهایی است که دریافت شد و مثل حسابهای قوّه‌ی قضائیّه در اختیار این سازمان خواهد بود تا زمانی که راه باز شود. حالا برخی از گردش مالی عظیم هیئت‌ها و گروه‌های نزدیک به حاکمیّت در ماه محرّم می‌گویند که مانع اتّخاذ تصمیم درست و بجایی در این باره شده است.   
۲
کمی به گذشته برگردیم. ‌مشهد به عنوان مهمترین شهر زیارتی ایران با بستن حرم و ممنوعیّت پذیرش مسافر از محدوده‌ی قرمز به حالت کم‌خطرتری برگشت. چه اتّفاقی افتاد که آمار مبتلایان در این شهر ۳۰۰ درصد بیشتر شد و از مرز هشدار هم عبور کرد؟ استدلالهای شبه‌مذهبی و مهم‌تر از آن ادّعای «چرخش چرخ اقتصاد». آمدن زائران -ولو به صورت محدود- و برگزاری نماز جماعت در حرم همه دست به دست هم داد تا تمام رشته‌ها پنبه‌ شود. نماز جماعت با فاصله‌ی اجتماعی مثل مثلّث چارگوش است. اهل سنّت آزادی بیشتری برای برگزاری نماز جماعت با فاصله‌ی دور دارند ولی در تشیّع حدّاکثر فاصله دو قدم کوتاه یعنی حدّاکثر یک‌متر است،‌ در حالیکه کمترین مقدار فاصله‌ی اجتماعی بهداشتی ۱/۵ متر است آن هم برای دو نفر نه یک جمع گسترده. تجربه‌ی مشهد نشان می‌هد که در صورت شوخی‌کردن با کرونا در ماه محرّم چه فاجعه‌ای راه خواهد افتاد. آمار دفن‌شدگان کرونا در تهران به گفته‌ی خداکرمی، عضو شورای شهر، دو برابر آمار رسمی است که می‌تواند مقیاسی از کل کشور هم باشد گرچه اطلاع‌رسانی در مرکز دقیق‌تر است و امکان دستکاری آمار کمتر.
۳
به زعمای حکومت اسلامی باید گفت «أ تأمرون النّاس بالبرّ و تنسون انفسکم؟» (آیا دیگران را به نیکی فرا می‌خوانید و خود را فراموش می‌کنید، بقره – ۴۴) آن دیدار جنجالی با مدّاحان و نهی آنان از نزدیک‌شدن به رهبر در حالیکه کرونا در ایران انکار می‌شد به کنار؛ رهبر نظام در ماه رمضان گفت که تصمیم‌گیری برای برپایی مراسم در ماه رمضان را به کسانی بسپرید که ضرورت دعا و توسّل را می‌دانند؛ خود ایشان چطور پنج‌ماه از همه‌ی مراسم و تجمّعات دور بود؟ مگر ضرورت دعا و توسّل را نمی‌داند؟ دیدار با مصطفی کاظمی چرا با رعایت فاصله‌ای چهار برابر مقدار توصیه‌شده بود؟ خامنه‌ای حاضر است که در مراسم محرّم در حسیّنیّه‌ی اختصاصی‌اش شرکت کند یا فقط مردم گوشت قربانی‌اند؟

پ.ن: البتّه ایشان در افراط در جان‌دوستی مدال نقره دارد؛ ‌مدال طلا از آن پوتین است که ظریف بی‌نوا را که برای دیدار با او به مسکو رفته بود، فقط به صورت صوتی و از پشت تلفن ملاقات کرد؛ گواهی دیگر بر جایگاه فعلی سیاست ایران. 

۱ نظر:

  1. ظریف میگه تماسش با پوتین امن بوده، فکر کنم مثل این تلفنهای داخل زندان بوده ولی بدون شیشه حائل. قولی هم هست که میگه برای صرف‌جویی در هزینه تلفن تا اونجا رفته :))

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics