طنز تلخ نطنز

                                                                                                پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹

 

 

نظام حاکم بر ایران به سادگی اطلاعاتی را که دانستن آن حقّ مردم است در اختیارشان نمی‌گذارد. نمونه‌اش سقوط هواپیمای اوکراین که جز با انتشار فیلمها و از سر ناچاری مجبور شدند مسئولیّت بپذیرند و اندک اطلاعات پس از آن هم از راه طرفهای مقابل ایران در اختیار رسانه‌ها گذاشته شد. تا همین الآن هم بخش زیادی از آن واقعه هنوز در پرده‌ی ابهام است.

 

پس از وقوع انفجار در سایت غنی‌سازی نطنز گفته شد که به وقتش درباره‌ی آن گزارشی به مردم داده می‌شود که چنین نشد. طرف مقابل خارجی وجود نداشت و نظام هم لزومی نمی‌دید که چیز زیادی بروز دهد. از سر ناچاری باید سرنخ‌ها را دنبال کرد و حدسهایی زد. خبر ساخت محل جدید و زیرزمینی غنی‌سازی در نطنز، دو احتمال ضعیف و قوی دارد:

 

احتمال اوّل اینکه جهت پرده‌پوشی برای رخ‌دادهای مشابه (نفوذ و بمب‌گذاری) سایت جدید در زیرزمین ساخته می‌شود. این احتمال ضعیف و تقریباً مردود است چون پیش از این هم اتّفاقهایی رخ دادند که گرچه در دید مستقیم نبودند ولی افشا شدند. خرابکاری سرویسهای جاسوسی رقیب با ویروسهایی مانند استاکس‌نت به همین شکل افشا شد. سایتهای اتمی ایران زیر پوشش بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است و رخ‌دادهای غیرطبیعی آن دیر یا زود علنی می‌شود.

 

احتمال دوّم این است که انفجار حاصل خرابکاری و نفوذ نبوده و از راه حمله‌ی خارجی هوایی (هواپیما یا پهپاد) انجام شده است و حالا برای جلوگیری از تکرار آن سایت نطنز هم مانند فردو به زیرزمین منتقل می‌شود. این احتمال قوی‌تر است و میزان آسیب‌پذیری ایران را در برابر حمله‌ی خارجی نیز نشان می‌دهد. وقتی سایت نطنز با چندلایه‌ی دفاعی تا این حد آسیب‌پذیر باشد، ‌فکر کنید دیگر نقاطی که تا این حد حفاظت‌شده نیستند،‌ چه وضعی باید داشته باشند.

 

پیش از بحران اتمی برخی مهندسان نیروگاه بوشهر می‌گفتند که با کنارکشیدن آلمان از تکمیل این نیروگاه و تعلّل و هزینه‌تراشی روسیه، هرجای این نیروگاه که پا بگذارید گویی دارید روی اسکناسهای دلار راه می‌روید. به گمانم با گذشتن چندین سال آنها حتّی به فکرشان هم خطور نمی‌کند که هزینه‌ای که ایران تا کنون برای داشتن انرژی «صلح‌آمیز» هسته‌ای پرداخته حساب کنند. تازه این در حالتی است که بخش محتمل غیرصلح‌آمیزش را در نظر نگیریم که داستانی دیگر است.

۳ نظر:

  1. تحلیل ایندیپندنت که در وبچین هست از قول تحلیلگران می‌گوید که انفجار داخلی بوده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کارشناسان دیگری هم با تجزیه و تحلیل عکس‌ها نظر متفاوتی دارند. من هم با قید احتمال گفتم.

      حذف
  2. یه دلیل دیگه به نفع حمله هوایی: دقیقا بعد از انتشار خبر ساختن مرکز زیرزمینی نطنز، امریکا گفت که به اسرائیل بمب سنگرشکن میفروشه.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics