من استالین نیستم

                                                                                                   ‌ سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹

 

 

خیلی وقت پیش گمان می‌بردم که چرند‌گویی شبه‌فیلسوفان حکومتی و متحجّران سنّتی بیشتر به این خاطر است که معیار و محکی برای سنجش درستی حرف آنان نیست و در علوم نظری برعکس علوم تجربی می‌توان یک‌عمر مهمل گفت و همچنان نقش متفکّران را -دست‌کم در جایی مثل ایران- بازی کرد ولی حالا وضع فرق کرده و در علوم تجربی هم می‌توان بی‌معناترین حرفها را زد.

   

اینکه می‌گویم «جایی مثل ایران» به این معنا نیست که رواج شایعه‌های عجیب و غریب و عقاید بی‌پایه منحصر به ایران یا کشورهای توسعه‌نیافته است؛‌ در کشور امریکا و انتخابات و قضایای اخیر شاهد میدان‌داری گروهی بودیم که از غریب‌ترین شایعات پشتیبانی می‌کنند. برای مثال گروه «کیو انان» که از سال ۲۰۱۷ با «افشاگری»های شخصی با نام اختصاری کیو آغاز شد که هنرمندان و سیاستمداران چپ را به پدوفیلی متّهم می‌کرد و آنان را به‌خاطر داشتن عکس و فیلم در همین‌باره مجبور به همکاری در جهت خدمت به شرکتهای چندملیّتی می‌دانست. از دید آنان دونالد ترامپ شخصی بود که با آگاهی در جهت ضدّمنافع این حلقه‌ی شیطان‌پرست تلاش می‌کرد و می‌کوشید که کودتای هیلاری کلینتون، ‌باراک اوباما و جرج سوروس را ناکام بگذارد. ترامپ آگاهانه یا ناآگاهانه برخی سخنان این گروه را ریتویت می‌کرد و هیچگاه حاضر نشد آنان را رد کند و همیشه از پاسخ به سؤالات درباره‌ی آنان طفره می‌رفت. برای اینکه فکر نکنیم اینها طنز محض است، بد نیست بدانیم که چندی پیش مارجری تیلر گرین نامزد جمهوریخواه که از این تئوری توطئه‌ی غریب حمایت می‌کرد به عنوان نامزد جمهوریخواهان در ایالت جورجیا به کنگره راه یافت.

 

پس از سخنان خامنه‌ای درباره‌ی ویروس کرونا سیل تئوری‌های مضحک از سوی پیروان «ولایت» آغاز شد. مالک حسینی (نماینده‌ی تهران) تزریق واکسن را انتقام امریکا و انگلیس از ژن ایرانی دانست و حسین قناعتی (پزشک و استاد دانشگاه، ‌فارغ‌التحصیل از انگلیس) این کشورها را در حال تلاش برای دسترسی به بانک ژنتیکی ایران دانست. حسین کنعانی مقدم (فعال اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران) از قراردادن جی‌پی‌اس در واکسن‌های کرونا گفت و عنابستانی (نماینده مجلس) مانند بسیاری دیگر از همفکرانش این واکسن‌ها را سرطان‌زا و عقیم‌کننده خواند و پژمانفر (نماینده مجلس) پیرامون ترور بیولوژیک امریکا با این واکسن‌ها خطابه خواند. غلامرضا جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل) امریکا را به انتقال بیماری علیه ایران،‌ روسیه و چین متّهم کرد و البتّه همه‌ی اینها زیر سایه‌ی سخنان سابق و لاحق خامنه‌ای قرار می‌گیرند که ویروس کرونا را دسیسه‌ای علیه مردم ایران خوانده و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را هم مأموران نظارت بر این دسیسه پنداشته بود.

 

خامنه‌ای حدود هشت‌سال قبل در یک سخنرانی -که از سایتش حذف شد- گفته بود: «من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم، بعد یک عدّه‌ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند.» گذشت زمان و دیدن حلاوت چاپلوسی جان‌نثاران گویا نظر رهبرنظام و خودش را عوض کرده است.

۲ نظر:

  1. اگر خامنه‌ای را فقط با معیار حرفهای گذشته خودش هم بسنجند رفوزه می‌شود.

    پاسخحذف
  2. اگر در غرب و خصوصا آمریکا مردم تئوری های QAnon را باور می‌کنند نه برای چاپلوسی و برای پست مقام بلکه از روی نادانی، ساده انگاری و بعضی هم بخاطر فقر و استیصال با این حرکت همراه می‌شوند در صورتی که در ایران ما وضع کاملا متفاوت است عده‌ای برای منافع شخصی حاضرند چفیه مقام عظما را هم متبرک بدانند و آنرا لیس بزنند یا در و دیوار قبور امامان را لیس بزنند
    کیس ایران ما در حقیقت مافیای قدرت و ثروت است که فرمان می‌رانند و نه نادانی و ساده انگاری
    وقتی سعید نمکی که خود تحصیلاتش داروسازی دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می نشیند چرندیات رهبر را در باره واکس تایید می کند چیزی نیست جز نان به نرخ روز خوردن

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics