کمدی ولایی

                                                                                              ‌سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰

                           

تا برگزاری انتخابات به سبک عراق صدّام حسین یا کره‌شمالی که فقط یک نامزد با آرای نزدیک به صددرصد برنده شود، فقط یک گام باقی‌مانده است. من خبر «غیررسمی» دیشب فارس را خیلی جدّی نگرفتم چون ردّصلاحیّت علی لاریجانی با سختگیرانه‌ترین معیارهای نظام هم اصلاً جور در نمی‌آمد امّا حالا کم‌کم معلوم می‌شود که چه چیزهایی پشت‌پرده است. خلاصه می‌کنم: نظام مقدّس پرده‌پوشی را کنار گذاشته و برای اینکه حوادث گذشته از انتخابات خرداد ۷۶ گرفته تا ۸۸، ۹۲ و ۹۶ تکرار نشود، هیچ‌چیز را به قضا و قدر واگذار نکرده و گربه را دم حجله کشته است.

 

ردّصلاحیّت نفر دوّم دولت مستقر و رئیس چند دوره‌ی مجلس برای از بین بردن کمترین امکان پیروزی اصلاح‌طلبان چه با نامزد مستقل (جهانگیری) و چه نامزد نیابتی (لاریجانی) است. ضمن اینکه لاریجانی حتّی با رای اصولگرایان معتدل هم یا می‌توانست رقیبی جدّی برای نامزد نظام باشد، یا از آرای او کم کند. از منتسبان به اصلاح‌طلبی فقط مهرعلیزاده باقی‌مانده که بی‌بخارترین اصلاح‌طلب تمام ادوار است. او بی‌عرضه‌ترین رئیس سازمان تربیت بدنی بود که حتّی توان اداره‌ی فدراسیون‌های زیر نظرش را نداشت، ‌چه رسد به اداره‌ی کابینه. حضور مهرعلیزاده برای تزیین لیست نامزدها و خالی‌نبودن عریضه است و لاغیر. اینکه دلقکهایی مانند زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات باشند، نهایت فلاکت سیاست‌ورزی در ایران را نشان می‌دهد.

 

به گمانم این‌کار یک پیامد آشکار دارد و آن هم اینکه به تعداد کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند اضافه می‌شود. یعنی به تحریم‌کنندگان برانداز، باید طرفداران سرخورده‌ی اصلاح‌طلب را هم افزود. باید به آقایان گفت که واقعاً نیازی به این افتضاح آشکار نبود؛ رئیسی با سطح مشارکت پایینی که انتظار می‌رود نیز بخت زیادی برای برد داشت. روحانی به خامنه‌ای نامه نوشته و احتمال کمی برای تغییر این فهرست هست، از طرفی برخی اعضای حاضر هم چه‌بسا در ازای دریافت پست وزارت یا فشار از بالا به نفع رئیسی کنار بکشند. هرچه باشد، آخرین پرده از بی‌معناشدن «انتخاب سیاسی» در ایران را مشاهده می‌کنیم. من شخصاً آن را به عنوان نمایش کمدی به تماشا نشسته‌ام.

 

خبر مرتبط:‌ هیئتی از ایران بر انتخابات سوریه نظارت می‌کند.

۲ نظر:

  1. فهرست هفت نفره نامزدهای ریاست جمهوری:

    ۱. رئیسی
    ۲. ابراهیم رئیسی
    ۳. سیدابراهیم رئیسی
    ۴. سیدابراهیم رئیس الساداتی
    ۵. ابراهیم رئیس الساداتی
    ۶. رئیس الساداتی
    ۷. داماد علم الهدی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. وقتی فرید نظر سیاسی بگذارد یعنی رسما آخرالزمان شده :)))

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics