ترور علیه قصد ترور

                                                                                                     یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱   

 

ویدئویی منتشر می‌شود از بازجویی شخصی در داخل خاک ایران که می‌گوید مأمور ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در ترکیه بوده،‌ به‌رغم اینکه سابقه نشان داده که اطّلاعاتی از این دست نهایتاً درست از کار درمی‌آیند، واکنش نهادهای ایرانی همراه با تکذیب و تمسخر است. خود شخص نیز می‌گوید که زیر فشار بوده و کاره‌ای نیست؛‌ البتّه به فاصله‌ی کوتاهی اسنادی از همکاری خانوادگی او با نظام حاکم در طول سالیان گذشته در منطقه منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد کار به پایان رسیده و انتشار ویدئوی بازجویی، حدّاکثر میزان تحقیر نهادهای اطلاعاتی اسرائیل برای نهادهای مشابه ایرانی است امّا شخص دیگری در تهران ترور می‌شود که بلافاصله مشخّص می‌شود جزو نیروهای سپاه قدس بوده و باید ربطی به اسرائیل داشته باشد، ‌خاصّه آنکه سبک ترور مانند ترورهای مشابه قبلی است. یک شبکه‌ی اسرائیلی -خیلی زودتر از موارد قبل- از قول منابع آگاهش می‌گوید که کسی که ترور شده رسولی را برای ترور در خاک ترکیه استخدام کرده بود. حالا معلوم می‌شود که چرا خود رسولی در ترکیه یا یک استان مرزی در ایران به قتل نرسید،‌ چون ماجرا همانجا تمام می‌شد و این کافی نبود. انتشار ویدئوی او تنها مقدّمه‌ای برای برخورد شدیدتر در قلب تهران بود.

  

همان موقع پرسیدیم و پرسیدند که ترور یک کارمند کنسولگری در ترکیه دقیقاً چه منفعتی برای نظام ایران دارد؟ و تا چه حد توانایی نیروهای امنیّتی را نشان می‌دهد؟ ربودن اسیود و زم با اتّکا به اشتباههای فردی آنان و رعایت‌نکردن مسائل امنیّتی چرا باید سربازان گمنام امام زمان را تا حدّی مغرور کند که قاچاقچیان مواد مخدّر را به مصاف سربازان گمنام حضرت موسی بفرستند؟ قتل قاضی منصوری با قتل یک دیپلمات اسرائیلی از یک قماش است؟ حمله به عضو سفارت چه عمل قهرمانانه‌ای به شمار می‌آید؟ نهادهای اسرائیلی که از حمل تسلیحات داماد سلیمانی باخبرند و نشان داده‌اند که در ارکان اطّلاعاتی ایران نفوذی دارند، چه واکنشی خواهند داشت؟ و دست‌آخر اینکه تعداد پرشمار ترورها در قلب تهران بدون هیچ‌گونه دستگیری عوامل آن،‌ تا چه حد میزان اشراف اطّلاعاتی دو طرف را به همه نشان می‌دهد؟

 

کتمان نمی‌توان کرد که جنگ علیه داعش سبب شد که سوریه به دست ایران و روسیه بیفتد و جنگ اوکراین نیز باعث گسترش دامنه‌ی نفوذ ایران شد. اوّلین حمله به نیروهای ایرانی در سوریه با تشییع جنازه‌ی پرسروصدای آنان همراه شد ولی وقتی دیدند که امکان پاسخگویی نیست، ‌دیگر حملات و تلفات پنهان یا انکار شد. در عین حال کمیّت نیروها در یک جبهه‌ی جنگ با کیفیّت آنان و نهایتاً سرنوشت جنگ ربط مستقیمی ندارد. در جنگ اوکراین تقابل دو جبهه‌ی روسیه و اوکراین از لحاظ کمّی تقابل فیل و فنجان بود ولی دیدیم که اشراف اطّلاعاتی غرب و کمک‌رسانی به اوکراین، به زمین‌گیرشدن روسیه انجامید. بدن گلوله‌باران‌شده‌ی صیّاد خدایی پشت فرمان اتوموبیلش استعاره‌ای از میزان توانایی اطّلاعاتی ایران در مواجهه با اسرائیل است؛ بحث تبلیغات و رجزخوانی البتّه حکایت دیگری است. سوال آخر این است که این همه ناکامی آیا تغییری در سیاستهای پرهیاهو و کم‌بازده تبلیغی و اقدامهای ناشیانه و غیرحرفه‌ای اطّلاعاتی نظام می‌دهد یا نه؟ تجربه نشان داده که خیر، همانطور که بی‌سیاستی اقتصادی منجر به شورش اجتماعی بارها و بارها تکرار شد، به احتمال قریب به یقین اینجا نیز در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

۱۲ نظر:

  1. اسرائیل از لحاظ کمیت هم چیزی از ایران کم ندارد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از نظر جنگ‌افزار بله ولی منظور من تعداد نفرات و حضور میدانی در سوریه بود.

      حذف
    2. چند نکته:
      ۱_ترور افراد در داخل ایران توسط اسراییل، شاید به لحاظ تبلیغاتی پرسرصدا باشد اما تغییر محسوس در جنگ ایران و اسراییل ندارد.افراد دیگری جایگزین فرد ترور شده می شوند.ضمن اینکه در جهان ایجاد وجهه مظلومیت می کند و در ایران هم سرپوشی بر اعتراضات مردم!
      ۲_در مجموع موازنه قوا کاملا به سود ایران در حال چرخش است و اگر قبلا اسراییل فقط از سمت اسراییل تهدید می شد حالا از سمت غزه و سوریه هم کاملا در تنگنا قرار گرفته است.ضمن اینکه با خروج نیروهای روسیه از کشور سوریه، ایران به تنها بازیگر اصلی در این کشور تبدیل شده است و عملا ایران هم مرز با اسراییل شده است.
      ۳_بر اساس اخباری که گاها در رسانه ها درز می کند،به نظر من ایران با صبوری در حال تدارک نظامی برای حمله به اسراییل است.استحکامات بسیار زیادی در مرز سوریه و اسراییل خصوصا در منطقه جولان توسط ایران ساخته شده وحجم عظیمی تدارکات نظامی بی وقفه از طریق مرز زمینی عراق وارد خاک سوریه شده و در مرز با اسراییل مستقر شده است.
      ۴_حالا برگردیم به این سوال که چرا ایران علیرغم امکان پاسخگویی شدید، به عملیات های ایذایی بسنده کرده است؟پاسخ این سوال به برنامه بلندمدت ایران برای سیطره بر خاورمیانه و جنگ با اسراییل برمی گردد.ایران در حال حاضر نمی خواهد سطح تنش با اسراییل از حدی بالاتر برود که موجب عکس العمل آمریکا و کشورهای اروپایی شود.
      نتیجه اینکه تمام شرایط به ضرر اسراییل است و این ترورها بیشتر برای حفظ روحیه انجام می شود.

      حذف
    3. در جنگ شش روزه مصر، سوریه و اردن از چند جانب به اسرائیل حمله کردند و شکست سختی خوردند. اسرائیل از آن زمان قوی‌تر شده و فاصله نیروهای تحت حمایت ایران از تکنولوژی نظامی روز از جبهه عربی در آن زمان بسیار بیشتر است. نتیجه اینکه حمله به اسرائیل به تکرار نتیجه جنگ شش‌روزه می‌انجامد ضمن اینکه امریکا در منطقه حضور پررنگی دارد و مثل حمایت از کویت در برابر عراق، از اسرائیل حمایت می‌کند. پس فرض هرگونه موفقیت در این مصاف فقط در توهمهای نظام و تحلیلهای شما وجود دارد.

      حذف
  2. مشکل تحلیل شما دراین است که تغییر شرایط را با ۶۰ سال پیش درک نکردید!تجربه جنگی پایین کشورهای عربی درگیر جنگ با اسراییل و عدم وجود هماهنگی مهمترین دلیل شکست در آن جنگ بوده است.اسراییل کنونی بسیار آسیب پذیرتر از قبل شده و حتی توانایی مقابله با جنبش حماس را ندارد.
    شیوه جنگ ایران بر اساس جنگ نامتقارن ، استفاده از نیروهای نیابتی و حتی المقدور عدم درگیری مستقیم با اسراییل بنا شده است.از ظواهر امر برمی آید که ایران درحال برنامه ریزی برای تغییر رژیم در اردن است.اگر این اتفاق بیافتد تقریبا تمام مرز شرقی اسراییل آسیب پذیر می شود.
    چندسال پیش چه کسی فکر می کرد ارتش چهارم جهان در مقابله با یک گروه شبه نظامی مثل حزب الله لبنان آسیب پذیر باشد؟یا گروه شبه نظامی مثل حماس اسراییل را موشک باران کند؟
    همانطور که گفتم با خروج روسیه از کشور سوریه و تحویل پایگاههای خود به ایران،برای اولین بار ایران به مرزهای اسراییل دسترسی مستقیم پیدا کرده و به شدت در حال تدارک نظامی و ساخت استحکامات در مرز سوریه و اسراییل است. جالبه که خود اسراییل به حضور ایران در مرزهایش حساس شده و سعی در جلوگیری از آن داردولی بعضی ها هنوز قبول ندارند!



    پاسخحذف
  3. مشکل تحلیل شما هم این است که درباره یک جهان موازی است نه جهان واقعی. در جهان واقعی حماس جز مقداری راکت‌پراکنی به مناطق غیرنظامی کاری نکرده که در تور گنبد آهنین گرفتار شده ولی در جهان شما اسرائیل توان مقابله با حماس را ندارد.
    در جهان واقعی ایران هیج متحدی در گروههای معارض اردن ندارد و مهمترین آنها یعنی اخوان المسلمین پس از جریان سوریه دشمن خونی ایران شده ولی در جهان شما ایران بدون هیچ متحدی امکان تغییر رژیم اردن را دارد.
    در جهان واقعی حملات اسرائیل به ایران از غرب سوریه شروع شد، به شرق سوریه رسید، بعد پایگاه نیروهای وابسته به ایران در عراق را زدند دست آخر هم پایگاه پهپادی کرمانشاه را منهدم کردند. بله ایران لب مرز اسرائیل است ولی اسرائیل تا داخل خاک ایران آمده. نطنز و کرج و خجیر هم بی‌خیال.
    در جهان واقعی نیروهای نیابتی ایران بدون حمایت نیروی هوایی و موشکی روسیه حتی توان پیروزی بر داعش را نداشتند اما در صورت حمله به اسرائیل روسیه خود از مخالفان این حمله خواهد بود. اسرائیل عضو سازمان ملل و دارای روابط نزدیک با تمام کشورهای غربی است و هرگونه حمله به اسرائیل با واکنشی شدیدتر از جنگ خلیج فارس مواجه می‌شود ولی در جهان موازی شما دنیا می‌ایستد و نگاه می‌کند تا ایران هرکاری می‌خواهد بکند.
    زندگی در جهان موازی خیلی کیف دارد چون همه چیز طبق خواست ما پیش می‌رود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میون کلامتون شکر، پارچین رو دوباره منفجر کردن. ده ساعت قبل از اعلام رسمی ایران یک حساب توییتری اسرائیلی خبرش رو منتشر کرد!

      حذف
    2. صرفنظر از ادبیات نامحترمانه شما،جهان موازی وجود ندارد.محاسبات روی کاغذ با محاسبات واقعی لزوما یکی نمی باشد.در جنگ روسیه علیه اکراین، همه کارشناسان نظامی روی سقوط کیف اتفاق نظر داشتندو فقط روی زمان وقوع آن بحث می کردند ولی به دلیل ثابت قدمی رهبری اکراین و اراده مردم آن کیف سقوط نکرد.هیچ کشوری هم به اکراین کمک نظامی نکرد فقط وقتی مقاومت مردم اکراین ماشین جنگی روسیه را متوقف کرد، تازه به فکر حمایت از آن افتادند.
      بگذریم!
      در جواب شما باید عرض کنم اول از همه بنده گفتم ایران تصمیم به جنگ به اسراییل دارد در حالی که شما از موفقیت یا شکست آن صحبت می کنید!اصل صحبت این بود که ایران در حال آماده سازی و تدارک جنگ علیه اسراییل است.
      نکته بعدی اینکه شرایط دنیا نسبت به چند سال قبل بسیار فرق کرده است.چه کسی فکر می کرد روسیه تمام پایگاهایش در سوریه را تحویل ایران بدهد یا وزارت امورخارجه روسیه و اسراییل بیانیه های شدید الحن علیه هم صادر کنند؟
      من هیچوقت نگفتم اسراییل به ایران ضربه نزده است یا توانایی ندارد بلکه گفتم این حملات موضعی چندان در کاهش توانایی ایران تاثیر ندارد کما اینکه انفجارهای انجام شده در تاسیسات اتمی ایران جلوی فعالیت های اتمی را نگرفته و الان از ۵دصد غنی سازی به ۶۰ درصد (اخبار غیر رسمی۹۰درصد) رسیده است.به اذعان اسراییلی ها در حال حاضر ایران توانایی ساخت بمب اتمی را دارد.
      در مورد حملات اسراییل علیه مواضع ایران در سوریه هم همین وضعیت حاکم است ایران مواضع خود را در سوریه تثبیت کرده و از هر ده کاروان نظامی شاید یکی هدف حملات اسراییل قرارگرفته است.
      در جهان واقعی، جنگ انواع مختلف دارد،جنگ کلاسیک یکی از شیوه های جنگ می باشد.اگر به پاسخ قبلی توجه می کردید منظور بنده امکان استفاده از جنگ نامتقارن است. استفاده از نیروهای نیابتی، ایجاد تفرقه در جامعه یهودی، ایجاد درگیری توسط اعراب اسراییلی( که نمونه اش چند وقت قبل در مسجدالاقصی اتفاق افتاد.)، انجام عملیات سایبری و دهها کار دیگر که به تضعیف طرف مقابل منجر می شود.
      در بعد جهانی، زمانه بسیار تغییر کرده است.تسلط ایران در بخش مهمی از یمن مرهون حضور دولت دمکراتی است که تعدادی از بلندپایگان آن از جمله بابی سندرز و کلینتون و اوباما و رابرت مالی و چند نماینده کنگره متهم به دریافت کمک مالی از ایران هستند! در نشریات معتبر آمریکا ، نمایندگان لابی جمهوری اسلامی نظیر فرناز فصیحی مشغول مقاله نویسی به نفع جمهوری اسلامی هستند!در دانشگاههای آمریکا، افراد تابلودار جمهوری اسلامی نظیر موسویان و محلاتی به عنوان هیئت علمی مشغول به کار هستند!
      آیا چهل سال پیش کسی فکر می کرد ایران هم در آمریکا لابی قدرتمندی تشکیل دهد؟
      در حال حاضر لابی ایران در آمریکا موفق شده از اجماع دولتمردان آمریکایی در مورد ایران جلوگیری نماید.
      سخن آخر!
      مجددا تاکید می کنم با توجه به شواهد و قراین موجود،جمهوری اسلامی تصمیم به جنگ با اسراییل داردفارغ از درستی یا غلطی، موفقیت یا شکست، این اتفاق خواهد افتاد!

      حذف
    3. در مورد اردن هم که فرمودید ایران در معارضین اردن هیچ پایگاهی نداردذکر دو نکته ضروری است:
      نکته اول: جنبش حماس با خاستگاه اخوان المسلمینی خود ،در زمان جنگ سوریه از ایران فاصله گرفت ولی بعد از جنگ سوریه تبدیل به متحد ایران شده است!
      اخوان المسلمین اردن پس از صدور حکم انحلال توسط دولت اردن،برای ادامه فعالیت های خود، نیاز به پشتیبانی مالی دارد که در این زمینه ایران بسیار دست و دلباز است! ضمن این که ایران در تشکیل گروه های طرفدار خود در کشورهای مختلف تجربه بالایی دارد و لزوما متکی به اخوان المسلمین اردن نیست و گاها از بدنه همین احزاب اقدام به جذب نیرو می کند.
      نکته دوم اگر به نفوذ ایران در اردن شک دارید می توانید به ابراز نگرانی های متوالی چند روز گذشته دولت اردن از حضور ایران در سوریه و همچنین قاچاق مواد مخدر توسط گروههای طرفدار ایران در مرز اردن، توجه کنید.

      حذف
    4. اخوان المسلمین گروهی سنی است و فعلا به ترکیه وابسته است که با اسرائیل رابطه دارد. اخوان اردن وقتی ترکیه هست، رو به ایران نمی‌آورند. حماس هم متحد ایران نیست فقط برای منافعش از ایران سلاح و پول می‌گیرد. حماس چندی پیش به طور ضمنی مرزهای ۱۹۶۷ بین فلسطین و اسرائیل را تایید کرد و به موضع جنبش فتح نزدیک شد. اخوانی‌ها نهایتا از ایده دوکشوری و بازگشت آوارگان فلسطینی حمایت می‌کنند نه حمله به این کشور. تنها متحد ایران حزب‌الله است که مزارع شبعا را هم نمی‌تواند از دست اسرائیل خارج کند، همانطور که سوریه از بازپس‌گیری جولان ناتوان است.
      جهان موازی وجود دارد چون فقط آنجا ایران ابرقدرت منطقه است. در جهان واقعی ایران نفوذش را در دو انتخابات در لبنان و عراق از دست داده که این افول به تدریج بیشتر هم خواهد شد. در جهان موازی چند تا اسم و مقاله و احیانا نایاک لابی قدرتمند! است ولی در جهان واقعی به رغم این لابی قدرتمند اقتصاد ایران زیر فشار تحریم خرد شده است. در جهان واقعی اسرائیل تقریبا با تمام کشورهای عربی رابطه برقرار کرده و دور نیست که اتحادی علیه ایران شکل بگیرد ولی در جهان موازی موازنه قوا به نفع ایران است.
      شما را با جهان موازی خودتان تنها می‌گذارم. خوش بگذرد.

      حذف
  4. یکی دیگه از برتریهای ایران هم اینه که کلا مواد مخدر و روانگردانش کیفیت
    خیلی بالایی داره

    پاسخحذف
  5. ایماگر عزیز ؛لطفا جهت حفظ عدالت،متن پاسخ اینجانب به کاربر "بیطرف"را که دیروز ارسال کردم ،منتشر نمایید.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics