پیش‌لرزه‌های آینده

                                                                                                     سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ 

 

کمی منتظر شدم تا تحلیل‌های متفاوت و تازه‌ای از برکناری طائب بخوانم که انتظارم خیلی برآورده نشد. نوشته‌ها حدّاکثر تا اختلافهای درون سپاه و بخشهایی از نظام جلو رفتند. این درست است که نه سپاه و نه هیچ نهاد دیگری کاملاً یک‌دست نیست و شکافهایی در آن وجود دارد و این خاصیّت بازی قدرت است. سؤال اینجاست که کدام مؤلّفه‌ی جدید باعث گسترش شکافها و فعّال‌شدن آنها شده است. افتضاح‌ها و باخت‌های اطّلاعاتی به جای خود ولی این عامل به تنهایی نمی‌تواند باعث این برکناری خفّت‌آمیز شود که نوعی اعتراف به شکست آشکار هم بود.

 

سلسله عزل و نصبهای اخیر یک مقدّمه داشت و آن هم دستگیری چند فعّال مجازی هتّاک و بی‌پروا بود. خادمان بخش پنهان نظام که بخشی از آنان از اخراجی‌های وزارت اطّلاعات بودند، در چندسال گذشته به شکاف بین وزارت و اطلاعات سپاه دامن می‌زدند و دولت را زیر تیغ افشاگری خاص خود داشتند. نسبت این گروه با اطّلاعات سپاه کاملاً آشکار بود. نهادی که آنان را دستگیر کرد نه اطّلاعات سپاه بلکه حفاظت اطّلاعات سپاه بود یعنی نهاد زیرنظر کاظمی که حالا جانشین طائب شده است. در برخی نوشته‌ها این نهاد حفاظت سپاه بیان شده که درست نیست چون وظیفه‌ی حفاظت سپاه امنیّتی است نه اطّلاعاتی. این نشان می‌دهد که دستگیرشدگان خود عضو سپاه بوده‌اند که پای حفاظت به میان آمده و مشخّص است که بزرگتر آنان یعنی طائب توان جلوگیری از این کار را نداشته و دستگیرکنندگان عمدی در نشر این خبر داشتند وگرنه بدون ایجاد هیاهو هم می‌شد آنان را جمع کرد یا بدون اینکه دیگران بفهمند گردانندگان آن کانالها را تغییر بدهند. این دستگیری بی‌ربط نبود به برخی اخبار خاص مانند درگیری جلیلی و لاریجانی‌ها یا خبر جاسوسی نصیری (فرمانده حفاظت سپاه) ولی انتشار خبرهایی درباره‌ی نزدیکان رئیسی و دخالت آنان در دولت نیز به عنوان علّت دستگیری در گمانه‌‌زنی‌ها آمده است. این از مقدّمه‌ی اوّل.

 

مقدّمه‌ی دوّم ریشه‌یابی اختلاف طرفداران رئیسی و قالیباف است که از اخبار ویژه‌ی این کانالهای خاص هم بود. این اختلاف خیلی معنادار نیست مگر اینکه آن را مقدّمه‌ای بر وقایع آینده بدانیم. در نوار صوتی فرماندهان سپاه قالیباف، طائب و تا حدودی سلیمانی همراستا بودند. نه وزارت اطّلاعات دولت رئیسی وزارت اطّلاعات روحانی است و نه سلیمانی زنده است تا به نفع یک جناح پادرمیانی کند. قاآنی هم در انتقاد از طائب با خطیب و برخی نیروهای داخل سپاه همصداست. نزدیکی حسن/حسین/میثم طائب به فرزند دوّم و ماجراجوی رهبرنظام که حدّاقل ۲۶سال است نقشی شبیه به احمد خمینی را بازی می‌کند نیز علاوه بر ریشه‌داشتن در دوران جنگ، از انتخابات ۸۴ و همکاری به نفع قالیباف علنی شد که البتّه قالیباف به نفع احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد ولی بعدها و با «انحرافی»شدن احمدی‌نژاد این مثلّث دوباره شکل گرفت. نکته اینجاست که این گروه در نهایت به مجتبی خامنه‌ای می‌رسند که علی‌رغم هیاهوهای خبری درباره‌اش، آینده‌ای برای او در ساختار سیاسی متصوّر نیست مگر اینکه بدون اینکه شائبه‌ی آقازادگی پیش بیاید به منصبی برسد که بعید به نظر می‌رسد. امّا در طرف دیگر تقابل قالیباف و رئیسی کسی نشسته که محتمل‌ترین فرد برای قرارگرفتن در رأس ساختار سیاسی نظام حاکم در آینده است.

 

طرفداران خراسانی جوانتر از وقتی رئیس‌جمهور شده به شکلی نه‌چندان زیرپوستی مشغول تدارک آینده‌ی اویند یعنی کاری که از مدّتها پیش از درگذشت رهبر اوّل جمهوری اسلامی برای رهبر فعلی انجام شد. حالا شاید معنای تویت ظاهراً اغراق‌آمیز حمید رسایی آشکار شود که برکناری طائب را با عزل منتظری همانند دانسته بود. در بادی امر می‌توان پرسید طائب کجا و منتظری کجا؟ رئیس یک سازمان اطّلاعاتی موازی کجا و قائم‌مقام رهبری کجا؟ این پرسشها در یک‌صورت می‌توانند جوابی قانع‌کننده بیابند که اشاره را نه به خود طائب بلکه به حامی قدرتمند او بدانیم. با بالارفتن سنّ رهبر فعلی عاقلانه است که افراد حاضر در ساختار سیاسی بر روی اسب برنده شرط‌بندی کنند. حدس می‌زنم این تغییر مرکز ثقل قدرت در آینده‌ی نزدیک به شکلهای دیگری خود را باز هم نشان بدهد.

۱۶ نظر:

  1. ضمن احترام،تحلیل شما مهمترین فاکتور را در نظر نگرفته است!همه این نهادها زیر نظر رهبری هستند و عزل و نصبی بدون اجازه وی امکان ندارد.همانطور که هیچ دستگیری و برخوردی در این سطح،بدون دستور رهبری انجام نمی گردد.تجربه ثابت کرده کارگزاران نظام تا حد مشخصی حق رشد دارند و میزان محبوبیت یا قدرت آنهاتعریف شده است.کرباسچی که مدتی به خاطر عملکردش در شهرداری محبوب شده بود،(صرفنظر از درستی یا غلطی آن) در زمان دادگاه جمله ای از سردار نقدی نقل کرد با این مضمون که دلیل برخورد با شما این است که می خواهیم شما را بشکنیم!احمدی نژاد،خاتمی،برادران لاریجانی و خیلی های دیگر قربانی این سیستم شدند.
    بنده به هیچ عنوان منکر اختلافات جریانات و گروه ها نیستم اما اعتقاد دارم افسار همه آنها دست رهبری است و قرار نیست هیچ اتفاق تازه ای بیافتد.

    پاسخحذف
  2. مسألة: طائب نزدیک به مجتبی بوده و در نبرد قدرت با جناح رئیسی کنار گذاشته شده، توسط پدر مجتبی؟!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. جمهوری ولایی هرچه باشد پادشاهی نیست که پدر برای خود ولی‌عهد تعیین کند. انتشار رنجنامه خطاب به منتظری در زمان حیات رهبر پیشین به خیز احمد برای رهبری تعبیر شد که با نهی پدرش روبه‌رو شد و الآن کماکان.

      حذف
  3. از روی حافظه میگم رنجنامه بعد از مرگ رهبر اول منتشر شد
    با ناشناس یک و دو موافقم و توضیح شما در کامنت سوم هم کمکی نکرد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رنجنامه در تاریخ ۹ اردیبهشت ۶۸ منتشر شد.
      وقتی برای سنجش یک فکت عادی حافظه جایگزین یک جستجوی ساده شود، بعید می‌دانم هیچ توضیحی کمک‌رسان درک یک نظر یا تحلیل بشود.

      حذف
  4. وقتی تعداد نظرها زود بالا می‌رود یعنی باز یک ایمای دردسرساز داریم 🤔

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حالا این که یک نوشته معمولی وبلاگی است که می‌تواند درست، نادرست یا ترکیبی از هر دو باشد ولی نکته جالب ماجرا چیز دیگری است. پیش از ۸۸ و هنگام ماه عسل احمدی‌نژاد با رهبر یکی از دوستان در جلسه‌ای بود که جنتی درباره‌ی احمدی‌نژاد گفت که آدم خوب و مخلصی است ولی خیلی احمق است!
      من همین را نقل کردم که دوستان بدانند افراد حاضر در نظام چه طیف متنوع و مختلفی‌اند. سیل کامنتها راه افتاد که چه می‌گویی، همه‌ی اینها از یک قماشند و اگر اختلافی هم باشد جنگ زرگری است و...الخ. سالها گذشته و چیزی عوض نشده است.

      حذف
  5. شب بخیر و ممنون از توضیح شما
    باید قید میکردم "اگر اشتباه نکنم"
    جستجو البته تاریخ مورد نظر شما را نشان میدهد ولی چیزی که به یاد می آورم این کتاب به صورت وسیع و رایگان پس از مرگ آقای خمینی توزیع شد
    اگر شما اطمینان دارید که تاریخ توزیع-و نه نگارش-قبل از فوت آقای خمینی بوده قول شما را می پذیرم
    سهل انگاری بنده کمکی به قوت استدلال شما نمیکند و کماکان شبهه ای که دوستی با در امد مسئله مطرح کرد به نظرم پاسخی در خور دریافت نکرد
    تصور اینکه رهبر فعلی به جهت موروثی نبودن نظام تلاشی برای رهبری فرزند نمیکند هم شیرین ترین قسمت ماجرا بود
    البته شاید منظور شما را بد متوجه شده باشم

    پاسخحذف
  6. فکر میکنم نسخه اول رنجنامه بدون تاریخ و بدون ناشر بود
    الان به توصیه شما جستجو کردم و خبرگزاری فارس تاریخ شما رو قید کرده ولی ویکی پدیا منبع رو بی تا بی نا قید کرده
    بنده چون در آن دوران عضو بسیج بوده و مطلب را پیگیری میکردم و متاسفانه حافظه ام نسبتا قوی است این مطلب رو عنوان میکنم ولی اگر شما مطمئنید روی حرف بدون سند خودم پا فشاری نمیکنم

    پاسخحذف
  7. فکر میکنم منظورتون انتخابات84بوده که به اشتباه 88نوشتید

    پاسخحذف
  8. سلام، در تقابل قالیباف و رئیسی کی نشسته؟ همه می‌دونن غیر از من ؟ 😢 مرغ آمین

    پاسخحذف
  9. می گوئید: امّا در طرف دیگر تقابل قالیباف و رئیسی کسی نشسته که محتمل‌ترین فرد برای قرارگرفتن در رأس ساختار سیاسی نظام حاکم در آینده است.
    سؤال من حالا معلوم شد؟ این محتمل‌ترین فرد کیست؟ مرغ آمین

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خود رئیسی. یک‌طرف قالیباف و طائب و فرزند رهبر و دوستانشان، یک‌طرف هم رئیسی و شرکا.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics