آغاز اعدام‌درمانی

                                                                                                                   پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱

 

اندک امیدواران به خردک عقلی که ممکن است در نظام باقی مانده باشد در این سه ماهه می‌گفتند و می‌نوشتند که «پیش از آنکه دیر شود...» ولی با آغاز اعدام‌درمانی نظام برای جنبش ژینا باید گفت که کاملاً دیر شده است. البتّه نباید نادیده گرفت که اعدام نوید افکاری و امثال او برای ترساندن و رعب‌افکنی در زمان خود بی‌فایده نبود یعنی ظاهراً اعتراضات را خواباند امّا همیشه نسخه‌های چهاردهه‌ی گذشته جواب نمی‌دهد چنانکه بگیروببندهای اخیر تأثیری در توقّف اعتراضات نداشت. شاید هم با پایان بازی‌های ایران در جام جهانی و آغاز جوک‌سازی جدایی‌طلبان اصفهانی نظام به این نتیجه رسید که حالا که شعله‌ها کمی فروکش کرده وقت این است که کلک کار به طور کامل کنده شود.

  

مثل همیشه اعدام شکاری بدون طی‌کردن روال قانونی و دسترسی آزاد به وکیل و مانند آن بود و اعترافات اجباری او نیز مثل گذشته از صداوسیمای متعفّن ولایی پخش شد. چندنفر دیگر در نوبت اعدامند و روند ناقص دادرسی و تلاش برای ساکت‌کردن خانواده‌های آنان نشان می‌دهد که به احتمال قوی این روند ادامه خواهد یافت. در بولتن فارس آمده بود که رهبرنظام از صدور گسترده‌ی احکام محاربه ناراضی است؛ نظرش عوض شده یا نهادهای امنیّتی راه خود را می‌روند؟ تأکید بر «بستن خیابان» بیش و پیش از اتّهام مجروح‌کردن یک بسیجی پیامی روشن است به معترضان که حتّی بستن خیابان ممکن است به قیمت جان شما تمام شود.

 

تفاوت قتل به شکل اعدام با قتل‌های خیابانی در آگاهانه و رسمی‌بودن آن است. قتلهای خیابانی را -مثل سال ۹۸- می‌توان به عوامل دشمن یا خود معترضان یا دیگران نسبت داد و همچنان ادّعا کرد که مأموران انتظامی از سلاح استفاده نمی‌کنند ولی اعدام قتلی برنامه‌ریزی شده است که دامن بالاترین مقام ساختار سیاسی را می‌گیرد. حتّی نظام چین با آن هیبت ترسناکش در برابر کاغذهای سپید عقب نشست و سیاست کوید صفر را تعلیق کرد امّا نظام ایران برای اینکه برچیده‌شدن ناگزیر گشت‌های ارشاد حمل بر ضعف نشود بلافاصله به روش قدیمی خود روی آورد. واکنش معترضان به اعدام شکاری نشان خواهد داد که محاسبه‌ی نظام تا چه حد درست یا غلط بوده است.

۴ نظر:

  1. ترس من از روزی است که اعدامها و اعترافگیری‌ها معترضان را هم به خشونت بکشاند و کار به جاهای باریک بکشد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خدای دهه‌ی شصت مترصّد چنین اشتباهی است تا به میدان بیاید، برخورد شدیدتر با معترضان را توجیه و بعضی کشته‌های اعتراضات را منتسب به خودشان بکند.

      حذف
  2. درنتیجه برخورد به قول خودشان مماشات آمیز نظام تاکنون چند صد نفر کشته شده اند. اگر بخواهند خشونت آمیز برخورد کنند چه شود؟

    پاسخحذف
  3. اتفاق خاصی نیافتاده!نظام به تنظیمات کارخانه ای خودش برگشته است.
    رهبری از صدور حکم محاربه به خاطر غیر قانونی بودن یا غیر انسانی بودن حکم ناراضی نیست بلکه معتقد است باید با حیله گری و شیادی نام دیگری روی آن گذاشت تا به نام نظام نوشته نشود!
    در ادامه رهنمود هم داد که اشخاص شکایت کنند که شکل قصاص بگیرد.
    نمونه عملی هم یاد داد وقتی گفت به جای دستگیری مولوی عبدالحمید او را بی آبرو کنید!
    وقتی روح پلید شد،ایده های ناب پلیدی به ذهن شخص پلید می رسد که باور کردنی نیست!
    بی آبرو کن!
    زخم را با آهن (داغ)مداوا کن!
    اگر شما تدبیر(تجاوز به اکراین)نمی کردید ، آنها تدبیر می کردند!
    و هزاران ایده پلید دیگر 😔

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics