اتاق فکر اعدام

حاشیه بر اخبار -۹۷                                                                             چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

  

صدور حکم اعدام برای توماج صالحی

- بررسی صدور اینگونه احکام نشان می‌دهد که اتاق فکری امنیّتی پشت آن است و اعدام نه حکمی قضایی و نه صرفاً اشدّ مجازات یا آخرین راه چاره است؛ اعدام روشی برای تثبیت پایه‌های حکومت در ۴۵ سال اخیر است و به یادآوردن اینکه قدرت دست کیست. همیشه افرادی هستند که «زیر تیغ» باشند؛ بسته به شرایط اجتماعی یک یا چندتا از آنان انتخاب می‌شوند. گاهی به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شوند، گاهی ققط برای ترساندن است و گاهی ادامه‌ی سیاست همیشگی است. الآن و پس از حمله به اسرائیل و بازگشت گشت ارشاد،‌ گویی به یک قدرت‌نمایی دیگر نیاز بود.

 

بازگشت گشت ارشاد همزمان با حمله به اسرائیل

- هیچگاه تا کنون اینگونه برجسته‌ترین وجوه سیاست داخلی و خارجی نظام به هم نزدیک نبوده‌اند و همدیگر را تکمیل، تفسیر و تعبیر نکرده‌اند. حراست از مهمترین وجه ظاهری حکومت یعنی پوشش زنان و کاریکاتوری از تلاش برای نابودی اسرائیل (به جای حمایت از تشکیل کشور فلسطینی)؛ دو امری که حکومت ولایی در جهان به تنهایی دنبال می‌کند و باعث انزوای بین‌المللی و تضعیف پایگاه اجتماعی آن شده است. 

 

تنها کسی که پس از تعلیق گشت ارشاد مدام بر اجرای مجدّد آن اصرار داشت شخص رهبرنظام بود؛ الآن و طرح اینکه رئیسی آن را برگرداند یا تصمیم مشترک اژه‌ای و او بود یا فلان تویت یکی از سرسفره‌نشینان بیت چه معنایی دارد، ردگم‌کنی است. مانند بسیاری از امور مملکتی او آمر است و پنهان‌شدن پشت صد حاجب هم نمی‌تواند مسئولیّتش را در قبال عواقب آن از وی سلب کند. 

  

افشای نقش سرلشکر فراری، سردار علیرضا عسکری در لودادن بخش پنهان برنامه‌ی اتمی

- سیاه‌ترین بخش نظام در این پنج دهه پستوهای امنیّتی-قضایی آن بوده که منتقد را به معترض، معترض را به مخالف و مخالف را به برانداز تبدیل کرده است. فکر کنم نیاز چندانی به مثال‌آوردن نباشد. عسکری به خاطر پرونده‌های مالی و جنسی دستگیر شد و با او رفتاری شد که همانجا تصمیم به بریدن از نظام گرفت و کرد آنچه کرد. حالا بازجویانی که در اندرونی نظام به صراحت خود را «خدا» می‌خوانند باید نتیجه‌ی اعمال خود را ببینند.

  

 مقام ارشد حماس: در صورت تشکیل کشور فلسطین سلاح‌هایمان را روی زمین می‌‌گذاریم.

- این را حماس پیشتر به زبانی دیگر هم گفته بود. تشکیل کشور فلسطین دو دشمن دارد: راستگرایان اسرائیل و ولائیان ایران. پی‌گیری چنین رؤیایی تنها راه صلح در خاورمیانه است. خوشبینانه بخواهیم به وتو امریکا در برابر تحقّق این رؤیا نگاه کنیم،‌ نگه‌داشتن آن به عنوان امتیازی برای عربستان در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. در این سناریو نقش عربستان بسیار حسّاس است و البتّه دو دشمن تشکیل فلسطین (در کنار اسرائیل) برای برهم‌زدن این رؤیا هر کاری خواهند کرد، حتّی همکاری غیرمستقیم با هم. (نک به این مقاله از جک استراو)

 

پیشین: انتخاب بدتر و بدترین

۱ نظر:

  1. من اگر جای ایزدنشان بودم از خودم می‌پرسیدم که حمایت گسترده از جوانی که یک بحر طویل را به اسم موسیقی رپ می‌خواند و محتوای حرفش این است که «خون جز با خون شسته نمی‌شود» چه معنایی برای من می‌تواند داشته باشد؟

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics