وعده‌ی صادق اسرائیلی

                                                                                                                        شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳


هنوز تا رسیدن تصاویر ماهواره‌ای و بررسی دقیق آنچه دیشب اتفاق افتاد برای برآورد حمله‌ی اسرائیل خیلی زود است ولی چند نکته را اجمالاً می‌توان بیان کرد.

 

یک. همانطور که حدس زده می‌شد به اهداف هسته‌ای و اقتصادی حمله نشد و حمله به اهداف نظامی محدود ماند. حتّی همین حمله به اهداف نظامی هم محدودتر از برآورد کارشناسان بود و می‌توان گفت که نمونه‌ای بزرگتر از حمله به پایگاه اصفهان بود. ابتدا در موج اوّل حمله چند سایت راداری و پدافندی زده و سپس به چند مرکز تولید موشک و پهپاد حمله شد. حملات به شهرهای ایلام،‌ تهران، قم،‌ اهواز و ماهشهر بود.

 

دو. پیام حمله به وضوح «جلوگیری از تشدید تنش» است. اسرائیل آشکارا نشان داد که توان از کار انداختن پدافند هوایی ایران را دارد که در آن صورت کل اهداف اقتصادی و مانند آن کاملاً بی‌دفاع و در دسترس آنها خواهند بود.

 

سه. با یافتن بقایای موشکهای بالستیک هواپرتاب درعراق ظاهراً بیشتر شلیکها از خارج از مرز ایران بوده و نشانه‌ای از ورود اف ۳۵ها به فضای ایران دیده نشد. به این پرسش نیز باید پاسخ داده شود که آیا ایران توانسته برخی از موشکهای بالستیک اسرائیل را رهگیری کند یا نه. اگر اینطور باشد ایران همچنان می‌تواند به کم‌اهمیّت نشان‌دادن این حمله ادامه دهد و تعداد تلفات انسانی خود را به صورت پلکانی اعلام کند.

 

چهار. حمله‌ی اسرائیل به دیگر اهداف مانند سوریه هم به صورت پلکانی بود یعنی مسئولیّت را به عهده نمی‌گرفت،‌ بعد حمله‌ای محدود انجام داد و حالا آزادانه به هر جا بخواهد حمله می‌کند آن هم بدون اینکه سوریه اقدام متقابلی انجام داده باشد. اگر ایران بخواهد تنش را تشدید کند موج بعدی حمله قاعدتاً سنگین‌تر و با اهداف متنوّّع‌تری خواهد بود.

 

پنج. برآورد من این است که مقامهای نظام حمله‌ی اسرائیل را کم‌اهمیّت جلوه می‌دهند و از اینکه گسترده‌تر نبوده راضی خواهند بود. اینکه سران نظام تسلیم تندروانی بشوند که خواهان انتقام هستند یا کار را فعلاً همینجا تمام کنند نیز به میزان عقل و درایت آنها بستگی دارد.

   

جواب متقابل ایران حداکثر به واردکردن خسارت محدودی به اسرئیل خواهد انجامید و در عوض ممکن است پاسخی دریافت کنند که هم به اقتصاد ایران صدمه‌ی جبران‌ناپذیر بزند و هم نارضایتی داخلی را تشدید کند. نظام ایران اگر عاقل باشد باز هم به سیاست استفاده از نیروهای نیابتی خود باز خواهد گشت. حزب‌الله در یکی دو هفته‌ی گذشته صدماتی بسیار بیشتر از موشکهای سپاه به اسرائیل وارد کرده است. جنگ اصلی الان در مرز لبنان و اسرائیل است؛ نباید آن را به تهران کشاند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.