رهبر ناشنوایان

                                                                                                    سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸

۱
پس از گذشت ده‌سال،‌ هنوز سایه‌ی ۸۸ روی سر همه هست؛‌ گرچه گروهی از هر دو جناح خود را به ندیدن می‌زنند. حکم قطعی یک‌سال زندان برای شهناز اکملی مادر مصطفی کریم‌بیگی از شهدای عاشورای ۸۸ تأیید شد. کسی که اگر جان‌باختن فرزندش نبود همچون شهروندی عادی به زندگی ادامه می‌داد ولی بی‌درایتی نظام حاکم از او یک معترض ساخت. گذشته از اصل اعتراضات ۸۸ و برخوردهای خشونت‌بار با آنان که قصّه‌ای تکراری است، حکم زندان برای مادری داغدار آخرین پرده از مواجهه‌ی نظام حاکم با معترضان اعم از کارگران، فعّالان رسانه‌ای و سیاسی و اجتماعی، وکلای زندانیان منتقد، خبرنگاران،‌ دگراندیشان مذهبی و حتّی نامه‌نویسان به رهبر نظام است. 
۲
«نگاه نظام اسلامی به حقوق عمومی آحاد مردم فارغ از مذهب و طایفه‌ی آنان یکسان است. فارغ از اینکه یک فرد مسلمان است یا غیرمسلمان و یا به نظام اسلامی وفادار است یا نیست،‌ حقوق عمومی آن باید محفوظ باشد باید آزادی و نگاه عادلانه برای همه‌ی مردم یکسان باشد».
  
این سخنان از آن کیست؟ رهبرنظام در دیدار با خبرگان،‌ پنجشنبه ۴ مهر ۹۸. گذشته از بی‌تناسبی این گفته‌ها خطاب به خبرگانی که مسئولیّت اجرایی در قبال این حرفها ندارند،‌ اوّلین کسی که برای پیاده‌کردن این سخنان مسئولیّت دارد خود رهبر نظام است. نمی‌دانم خامنه‌ای واقعاً در یک جهان موازی زندگی می‌کند یا آگاهی چندانی از برخورد با معترضان سیاسی و عقاید متفاوت با مذهب رسمی کشور ندارد؟ طرفداران او آیا واقعاً حمله به دراویش و کشته و مجروح‌کردن آنان را فراموش کرده‌اند؟ محرومیّت از تحصیل برای دگراندیشان -که همین چند روز پیش و به هنگام ثبت‌نام در یکی از دانشگاهها خبرساز شد- برای کشور و مملکت دیگری است؟ مگر اینها جزو حقوق عمومی نیست؟ آزادی پیشکش،‌ نگاه عادلانه برای همه یکسان است؟ خودی و غیرخودی نداریم؟ رهبر نمی‌بیند؟ نمی‌شنود؟
۳
دیروز غزلی از خامنه‌ای منتشر شد که در یک بیت آن می‌گوید:

«از قیل و قال بستند گوش و زبان ما را - فارغ از این و آنیم،‌ ما را تو می‌شناسی»  

خودش با بی‌سلیقگی تمام به اعتبار این یک بیت آن را «مناجات ناشنوایان» نامیده است. شاید هم واقعاً وصف حال باشد و ما نمی‌دانیم. رهبری که اعتراض و مخالفتها را نمی‌شنود و برخورد کارگزارانش با منتقدان دینی و سیاسی را نمی‌بیند امّا وقتی از نظام اسلامی سخن می‌گوید آن را به گونه‌ای وصف می‌کند که گویی بهشت روی زمین است واقعاً هم ناشنواست؛ اقرار العقلاء علی انفسهم جائز.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics