همه‌ی احمدی‌نژادها

قواعد دروغگویی -۶                                                                        سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸


یکی از قواعد دروغگویی این است که روز روشن دروغ نگوییم یعنی آشکارا به شعور بیننده توهین نکنیم. وزیر راه در پاسخ خبرنگاران درباره‌ی فایل صوتی که اوکراین منتشر کرده گفته که پرواز آسمان پس از حادثه‌ی هواپیمای اوکراین انجام شده است که آشکارا دروغ است. خلبان ابتدا نوری می‌بیند که درست نمی‌داند چیست (موشک اوّل) سپس نور دوّم را می‌بیند و می‌گوید موشک است. وقتی بتوان موضوعی چنین روشن را که در دسترس همه است حاشا کرد، پیرامون مسائلی که ممکن است اندک ابهامی داشته باشند چه کار می‌کنند؟ برای اثبات دروغگویی کلّ بدنه‌ی نظام از سپاه و دولت و دیگران -که مثل پایان‌بندی «مزرعه‌ی حیوانات» حالا دیگر همه شبیه هم شده‌اند- نیازی به بررسی جزءبه‌جزء تناقض سخنان حکومتیان در سه روز پس از حادثه نیست، امثال همین مصاحبه نشان می‌دهد حضرات چقدر «صداقت» دارند.

برخی اعتراض اصلی جنبش سبز را به نتیجه‌ی انتخابات و «رأی من کجاست؟» می‌دانند؛‌ خیر، اعتراض پیش از شب انتخابات و به دروغگویی احمدی‌نژاد بود که شب را روز و سیاه را سفید جلوه می داد. تقلّب انتخاباتی فقط یکی از دروغهای نظام بود. حالا دیگر همه احمدی‌نژاد شده‌اند و خیلی ساده چشم در چشم مخاطب دروغ می‌گویند. این دروغگویی از آن حادثه فاجعه‌بارتر است چون آن حادثه گرچه تلخ ولی یکی بود امّا این دروغگویی -گذشته از قبح ذاتی- زمینه‌ی حوادث بی‌شمار دیگر خواهد شد. وزیر راه نه تنها پاسخگوی دروغ آگاهانه‌ی سازمان هواپیمایی ِزیر نظرش نیست بلکه دروغ تازه‌ای می‌گوید. بعید است وزیر راه از زشتی و رسوایی سخن خود بی‌خبر باشد؛ به گمانم می‌خواهد بگوید برای «مصالح‌» نظام اگر لازم باشد دروغ هم می‌گوییم چون می‌دانیم پیامدی برای ما ندارد. چه بسا جایزه‌ای هم برای آن دریافت کنند.

وزیر دولت روحانی دست محمود احمدی‌نژاد را از پشت بسته و به رقابت با جواد ظریف برخاسته که در عین اعتراف چین به کوتاهی درباره‌ی کرونا به آنها می‌گوید خیلی موفّق عمل کردید. شاید برای همین موفّق عمل کردن است که برخلاف دیگر کشورها پروازها به چین ادامه دارد. تعجّبی ندارد که مهدی طائب از ظریف دفاع کند چون دیگر نمی‌توان بین ارکان نظام تفاوتی دید و همه خادمان ساختار سوءاستفاده از دین در رکاب قدرت شده‌اند. عجب عاقبتی داشت دولت تدبیر و امید!

تکمیل: سازمان هواپیمایی می‌گوید نوری که خلبان دیده هواپیمای مشتعل بوده نه موشک امّا در فایل صوتی خلبان می‌گوید چیزی از روی زمین بلند شد. آنچه از روی زمین بلند شد موشک بود در حالیکه هواپیما پس از آتش‌گرفتن در حال سقوط بود. این هم تلاشی دیگر برای لاپوشانی.

پ.ن: در همین راستاست خبر شرم‌آور «توهین همسر کیمیا علیزاده به او» که با اندک دقّتی معلوم می‌شود اینطور نیست و اصولاً او چیزی مخالف میل همسرش نمی‌گوید که بخواهد چنین حرفی به او بزند. قبلاً چنین خبرهایی در بخشهای کثیف رسانه‌ای نظام کار می‌شد ولی حالا سایتهای متعدّد خبری آن را کار می‌کنند. انصاف و وجدان در کار خبر از بین رفته و گدایی کلیک از راه پراکندن پلشتی و پلیدی همراه با چاپلوسی قدرت جای آن را گرفته است. اینها به یاد می‌ماند.

پیشین: افتضاح پشت افتضاح

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics