حج و کرونا

                                                                                              سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹


آشناترین اتّفاق همگانی برای زائران حج سرماخوردگی است؛ خواه در فصل سرما باشد که شایع‌تر است، خواه در فصل گرما. حتّی اگر حج مانند چندسال گذشته در تابستان باشد و زائران کمی دچار سرماخوردگی باشند، باز هم فشردگی جمعیّت در هتلها، مراکز زیارتی مدینه و به ویژه در مکّه،‌ هنگام طواف، سعی، رمی جمرات و اسکان در چادرهای عرفات و منی، انواع سرماخوردگی‌ها را شایع می‌کند. بدن افراد با تماس با ویروسهای مناطق دیگر که به آن عادت ندارند، به سادگی درگیر می‌شود و ناگزیر باید مدّتی را به استراحت بگذرانند.

از طرفی متأسّفانه متوسّط سنّ حاجیان ایرانی بالاست. با اینکه ثمره‌ی زیارت حج مانند بذری است که به تدریج در نهاد زائر رشد می‌کند و میوه می‌دهد و بهترین وقت برای حج -در صورت داشتن استطاعت مالی- دوره‌ی جوانی است ولی عادتاً افراد این فریضه را به تأخیر می‌اندازند. بالارفتن سن امکان درگیری با بیماری‌های عادی را هم بالا می‌برد چه برسد به کرونا. تأیید کامل واکسن کرونا و واکسیناسیون افراد در بهترین حالت تا چندماه دیگر و پایان فصل سرما ممکن نیست. اینها را که کنار هم بگذاریم، رسیدن به این نتیجه که حج امسال در صورت برگزاری به یک فاجعه خواهد انجامید خیلی دشوار نیست.

در حالی‌که عربستان برای برگزاری حج مردّد است، ایران ثبت‌نام کاروانها را شروع کرده و تا حدود ۹۰درصد ظرفیّت آنها هم پر شده است. وقتی حتّی کلاسهای آموزش حجّاج در این مدّت به صورت آنلاین و غیرحضوری بوده، تا اوایل تیر قرار است چه معجزه‌ای رخ دهد که ایران می‌خواهد ۸۷ هزار نفر را به حج اعزام کند؟ تا حدّ زیادی امیدوارم که عربستان جلو این خبط بزرگ را بگیرد ولی گویا به عقل نظام نمی‌توان در واضحات هم اعتماد کرد. افراد دلسوز با شرح کامل قضیّه برای مراجع شیعه و گرفتن استفتای لازم از آنها شاید بتوانند به سهم خود کمکی به پیشگیری از ارتکاب یک اشتباه تاریخی بزرگ بکنند.

۳ نظر:

  1. متاسفانه جان حجاج براشون مهم نیست
    https://logocut.ir/%da%af%da%86%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%b1-%d9%85%d8%ae%d9%81%db%8c/

    پاسخحذف
  2. اینطوری خوب شهید میشن از این بهتر چی می خواهند
    تازه یک ملت هم از دست این دیوانگان رهایی خواهند یافت

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics