چندم خرداد؟

                                                                                                    شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹


۱. چه شرحی بر «سالگرد دوّم خرداد» بیش از این که بیاید و برود و یادت نباشد؟

۲. دیدگاه من؟ خیلی خلاصه می‌توان این یادداشت از جواد کاشی را تقریباً (یعنی به جز مشکل چهارم) برعکس کرد و خواند:

اصلاحات ریشه در گذشته داشت، از انقلاب مشروطه تا انقلاب بهمن. اصلاحات خیلی چیزها را فوری می‌خواست ولی همه در چارچوب همین قانون اساسی فعلی بود؛ حتّی رهبر نظام هم تا مدّتهای مدیدی دور از نقد جدّی بود. او پس از خرداد ۸۸ بود که به طور کامل از سوی موج اصلاحگر نفی شد،‌ نه پس از خرداد ۷۶. اصلاحات درمانی لازم، بسیار نرم همراه با مروّت و مدارا برای نظام بیمار بود که البتّه خودش آن را تهدیدی فرض کرد و در برابرش ایستاد. آدرس خانه‌ی اصلاحات که هیچ،‌ هیچ آدرسی در جهان سیاست و اجتماع «دقیقاً» معلوم نیست. راه به تدریج ساخته می‌شود و جامعه‌ها با آزمون و خطا به پیش می‌روند. خوب است دکتر کاشی که می‌داند اگر از تاریخ‌دادن بپرسند در صورت بستن راه انتخابات باید چه کرد، به ما بگوید جواب تاریخ‌دان به این پرسش چیست، چون ده‌سال است درگیر آنیم.

۳. اصلاحات به بن‌بست خورد چون نه نظام و نه اصلاحات نتوانستند خود را نقد کنند و فقط به «دیگری» پرداختند. هر دو نتوانستند غضنفرهایی را که به هر دو و در نهایت به ملّت و میهن خود لطمه می‌زنند، اصلاح یا حذف کنند. 

الف. قتلهای زنجیره‌ای پاسخ دور از انتظار نظام به رأی مردم بود، در نهایت چه شد؟ به جز سعید امامی دیگر متّهمان آزاد شدند و همین الان همانجا مشغول به کارند. همان افراد با سرمایه‌ی نظامی-امنیّتی برای تطهیر -بلکه تجلیل- از شخص سعید امامی هم فیلم سینمایی ساختند، یعنی نه تنها اصل تفکّر باقی است بلکه قدرت‌نمایی هم می‌کند. (درست همانطور که یکی از عاملان کشتار ۶۷ نامزد رهبری است)

ب. گروه دوّم کسانی بودند که خودزنی کردند. اصلاحات ایستاد و حمله به هاشمی رفسنجانی را دید تا بعد آرام آرام نوبت حذف یکی یکی حامیانش فرا برسد و روز مبادا تنها بماند. به جز گنجی که نهایتاً خودش را هم حذف کرد، عبدی با همان روش و منش در رسانه‌های اصلاح‌طلب ادامه داد تا -برای نمونه- پس از حادثه‌ی هواپیمای اوکراین چنین یادداشتی بنویسد که هرکس دیگر جای او بود پس از واضح‌شدن امر تا مدّتها جرأت نمی‌کرد دست به قلم ببرد ولی عبدی را که می‌شناسید؛‌ او «حرفه‌ای»ترین روزنامه‌نگار ایران است.

۴. برعکس دکتر کاشی من معتقدم باید از چنین «غافله‌»ای عقب ماند.

۶ نظر:

  1. عبدی گفته فیلم‌بردار از حادثه خبر داشته و فیلم هم خیلی زود پخش شده!
    راست میگه خب. شنیدن خوردن موشک اول و فیلم‌برداری از دومی خیلی مشکوکه، تازه فیلم رو هم به جای اینکه با چاپار بفرستن با اینترنت فرستادن.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ایشون گفته سناریوی احتمالی. معنای احتمال میدونی چیه؟

      حذف
    2. وجود حیات خارج از منظومه شمسی هم احتماله و احتمال خیلی کمی هست که موجودات فضایی هواپیمای اوکراین رو سرنگون کرده باشن. اینطوری میشه هر چرندی رو به عنوان تحلیل تحویل ملت داد.

      حذف
  2. به نظرمن اشکال در فهم ما از اصلاحات بود.مامنظور آنها را متوجه نشدیم. !مشکل اصلی این بود که مدعیان اصلاحات خود در ده سال اول انقلاب پرونده قطوری از افراط گرایی و بی اخلاقی داشتند.کسانی که از در و دیوار سفارت بالا رفته بودند,کسانی که ناجوانمردانه علیه مخالفان پرونده می ساختند,کسانی که با افشاگریهای آنچنانی هر مخالفی را هدف تهمت های ناروا قرار می دادند,حالا مدعی اصلاح شده بودند؟کدام اصلاحات؟از بازرگان و امیر انتظام گرفته تا مرحوم منتظری هیچکسی از شر آنها در امان نبود.مشکل آنها فقط دوری از قدرت بود.طنز تلخ اینکه پایه گذاران افراط گرایی شعار اصلاح طلبی دادند. منظور آنها از اصلاحات نه اصلاح اهداف یا روش های غلط بلکه اصلاح به معنی سهیم شدن در قدرت بود.همین وبس!

    پاسخحذف
  3. کوتاه و تند و تیز مثل سابق. مدتی بود نخوانده بودمت. خوشحالم هنوز می‌نویسی.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics